مگس ها شابک: 9786005733624 176 صفحه 204 گرم قطع: وزيری نوع جلد: شوميز ژان پل سارتر قاسم صنعوی علوم انسانی ادبیات ادبیات فرانسه

735,000 ریال 980,000 ریال

ناشر: کتاب پارسه

چاپ ششم

مگس‌ها
واقعیت این است که اجرای نمایشنامه سارتر هزینه بالایی داشت. هرچند او این نمایشنامه را به سفارش بارو (کارگردان تئاتر) نوشته بود، اما خب بارو نمی‌توانست بدون سرمایه‌گذار، این متن را روی صحنه ببرد.
جست‌و‌جو برای یافتن سرمایه‌گذار آغاز شد و اینجا بود که آن اتفاق غریب افتاد.
نمایشنامه «مگس‌ها» با مقدمه‌ای هیجان‌انگیز به قلم سیمون دوبووار منتشر شده است.
لطف این مقدمه هیچ هم کمتر از نمایشنامه ژان پل سارتر نیست. همسر نویسنده که خود نیز فیلسوفی دیگر است، ماجرایی غریب را درباره یک زوج ثروتمند روایت می‌کند که به طرزی معجزه‌آسا برای تامین هزینه اجرای «مگس‌ها» پا پیش می‌گذارند اما معجزه همیشه اتفاق نمی‌افتد و ...
با این مقدمه جذاب است که به نمایشنامه«مگس‌ها» پرتاب می‌شویم. نمایشنامه‌ای که به قلم قاسم صنعوی به فارسی برگردانده شده است.
صنعوی برای انتشار این نمایشنامه بهتر دیده به جای هر ورودیه یا پیش گفتاری، خاطره‌ای را از جلد دوم خاطرات سیمون دوبوار همسر سارتر را انتخاب کند. او خود پیش‌تر این خاطرات را ترجمه کرده است.
اما فیلسوف اگزیستانسیالیست مورد بحث ما در «مگس‌ها» هم دغدغه‌های سیاسی خود را دنبال می‌کند؛ او می‌کوشد هموطنان فرانسوی‌اش را برانگیزد تا خود را ندامت‌هایشان برهانند و در برابر نظام مستقر، آزادی‌شان را مطالبه کنند.
نمایشنامه، سیزده شخصیت اصلی و تعدادی بیشتر شخصیت‌های فرعی دارد. رخدادگاه متن، یونان است و تعدادی از شخصیت‌های نمایشنامه هم نام‌ اسطوره‌های یونانی همچون الکتر، ژوپیتر و ... هستند.
سارتر شاید امید داشت که با این نمایشنامه بتواند افکار خود را با هم وطنانش در میان بگذارد اما به شهادت دوبووار، تماشاگران سخن او را درک نکردند و منتقدان هم به دکور و لباسش تاختند.
با این حال «مگس‌ها»ی او هنوز هم برای مخاطبان در سراسر جهان خواندنی است.

ژان پل سارتر( 1980ـ 1905 )، فیلسوف اگزیستانسیالیست، رمان‌نویس، نمایشنامه‌نویس و منتقد فرانسوی

ادامه keyboard_arrow_down