فراسوی خواب شابک: 9786002293930 264 صفحه 246 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 500 فراسوی خواب ویلم فردریک هرمانس سامگیس زندی علوم انسانی ادبیات سایر کشورهای اروپا

280,500 ریال 330,000 ریال

ناشر: چشمه

چاپ سوم

فراسوی خواب
داستان کاوشی علمی که به مسئله‌ای وجودی و فلسفی گره می‌خورد. فراسوی خواب، اثر ویلم فردریک هرمانس، یک رمان اگزیستانسیالیستی است. شخصیت اصلی این رمان دانشمندی است که به جست‌وجوی یک شهابسنگ به کوه می‌زند و این سفر علمی به سرگشتگی‌های وجودی می‌انجامد و پای تردیدهای فلسفی و امید و نومیدی و اضطراب حاصل از احساس تنهایی در هستی را به رمان باز می‌کند. در بخشی از این رمان می‌خوانید: «با خنده از آخرین پله پایین می‌آید، اما در آن‌جا هم می‌ایستد.
"البته باید بگویم سیل 1953 درس خوبی بود. هر کس دیگری جای آن‌ها بود محل را یک‌راست به سوی جایی دور از دسترس دریا ترک می‌کرد! اما هلندی‌ها نه! آخر باید کجا می‌رفتند؟ آقای عزیز، می‌خواهم این را بگویم که اگر ملتی، طی قرن‌ها، در زندگی روی قطعه‌زمینی متخصص شده باشند که متعلق به ماهی‌هاست، منطقه‌ای که در واقع برای بشر آفریده نشده، نهایتاً به نوعی جهان‌بینی خواهد رسید که اثری از ابعاد انسانی در آن نیست! نوعی فلسفه، که بنیادش بر حفظ بقا استوار است. یک‌جور جهان‌بینی که تلاش می‌کند تا جای ممکن از رطوبت پرهیز کند! چه‌طور می‌توان چنین فلسفه‌ای را در سطح دنیا تعمیم داد؟ در این صورت، با مشکلات بزرگ چه باید کرد؟"
جملات پراکنده‌ای به ذهنم هجوم می‌آورد: آخر فلسفه‌های تعمیم‌داده‌شده به درد چه کسی خورده است؟ مشکلی بزرگ‌تر از این وجود داشته است که مجبور باشی بقایت را در دنیای پر از مخاطرات حفظ کنی؟»
رمان فراسوی خواب با ترجمه و مقدمه سامگیس زندی در نشر چشمه منتشر شده است.
درباره نویسنده: ویلم فردریک هرمانس (1995 – 1921)، داستان‌نویس، شاعر، نمایشنامه‌نویس و مقاله‌نویس هلندی.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین مترجم