روز واقعه شابک: 9789645512638 64 صفحه 95 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 2000 واقعه بهرام بیضایی علوم انسانی ادبیات نمایشنامه و فیلم نامه

300,000 ریال 400,000 ریال

ناشر: روشنگران و مطالعات زنان

چاپ ششم

روز واقعه
داستان سیر و سلوک و مکاشفه‌ای که با واقعه عاشورا پیوند خورده است. بهرام بیضائی در فیلمنامه «روز واقعه» واقعه عاشورا را زمینه روایت داستانی قرار داده که موضوع آن جستجو و کشف حقیقت است و از خلال این داستان همچنین نشان می‌دهد که در تاریخ همواره چه بر سرِ حقیقت آمده است. شخصیت اصلی این داستان مردی است به نام شبلی که به تازگی اسلام آورده است و موجب اسلام‌ آوردنِ او دختری است به نام راحله که شبلی دل به او داده است. در روز ازدواج راحله و شبلی، که یک روز پیش از واقعه عاشورا است، شبلی آوایی را در سرش می‌شنود. این آوا از آنِ کسی است که کمک می‌خواهد. شبلی از پیِ این آوای کمک‌خواهی مجلس عروسی را ترک می‌کند و به جانب کوفه می‌رود و بخش اصلی فیلمنامه ماجرای این سفرِ شبلی است و گذرِ او از بیابان و آنچه در طول سفر برای شبلی اتفاق می‌افتد. شبلی زمانی به کربلا می‌رسد که واقعه عاشورا رخ داده است. سفر شبلی برای او در حکم سیر و سلوکی درونی و کشف حقیقتی تازه است. او که پیش از این به عشق راحله اسلام آورده بود بعد از سفر و کشف حقیقتِ واقعه عاشورا، این حقیقتِ تازه‌دریافته را حجت مسلمانی خود اعلام می‌کند.
در سال 1373 شهرام اسدی فیلم مشهور «روز واقعه» را بر اساس همین فیلمنامه ساخت.
«روز واقعه» در انتشارات روشنگران و مطالعات زنان منتشر شده است.
درباره نویسنده: بهرام بیضائی (- 1317)، کارگردان تئاتر و سینما، نمایشنامه‌نویس، فیلمنامه‌نویس، تدوین‌گر، پژوهشگر، مقاله‌نویس، داستان‌نویس، مترجم و شاعر ایرانی.
رتبه گودریدز: 3/86 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down