کتاب | علوم انسانی | فلسفه | اندیشه و تفکر | فیلسوف دل
فیلسوف دل شابک: 9786002537102 352 صفحه 360 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1100 فیلسوف کلر کارلایل ارسطو میرانی علوم انسانی فلسفه اندیشه و تفکر

2,625,000 ریال 3,500,000 ریال

ناشر: کتاب پارسه

چاپ چهارم

کتاب فیلسوف دل اثر کلر کارلایل
Philosopher of the Heart
کتاب «فیلسوف دل» زندگی‌نامه خلاقانه و تکان‌دهنده سورن کیرکگور فیلسوف دانمارکی است که کلر کارلایل، نویسنده انگلیسی و استاد فلسفه دانشگاه کمبریج به رشته تحریر درآورده است. کلر کارلاید در فیلسوف دل، تلاش کرده اندیشه‌ها و راه تفکر و فلسفه این فیلسوف بزرگ معاصر را برای خواننده شرح دهد. او این اثر را تا آنجا كه ممكن است از دیدگاه خود می‌نویسد تا برای خواننده تبیین کند زندگی و تفکر این «سقراط مسیحیت» (تعبیری که کارلایل از کیرکگارد دارد) چگونه بوده است.
درباره کتاب فیلسوف دل
سورن کیرکگور یکی از پرشورترین و چالش‌برانگیزترین فیلسوفان مدرن است و اغلب او را بنیان‌گذار اگزیستانسیالیسم می‌دانند. در حدود یک دهه در دهه‌های 1840 و 1850، آثاری به قلم او نوشته شد که به دنبال مسئله وجودی بودند. کیرکگور ضمن بررسی قابلیت‌های دین مسیحی و مقابله با شکست‌های تجلی نهادی آن در اطراف خود، سعی کرد بفهمد که چگونه در جهان انسان باشیم؟ از همین رو ماهیت شکل‌گیری این کتاب یعنی فیلسوف دل هم برگرفته از همین پرسش کیرکگوری است که انسان بودن در جهان چگونه است؟ برای بهتر دانستن موضوع کتاب بهتر است کمی با این فیلسوف مشهور آشنا شویم. کیرکگور در 1813 در کپنهاگ متولد شد. پدر وی یک بازرگان ثروتمند و با ایمان بود که پارسایی او عمیقاً کیرکگور را تحت تأثیر خود قرار داد. او در جوانی خدا‌شناسی و فلسفه را در دانشگاه کپنهاک آموخت و تا مدتی پیرو فلسفة هگل بود تا زمانی که دیگر فلسفة هگل را ساحلی امن برای فرد و جایگاه فرد ندانست. او به شدت معتقد بود که هگل نظام فلسفی محکمی را بنا کرده ‌است که خودش در آن جایی ندارد و علیه او شروع به نوشتن کرد. پس از مدتی زمانی از انجام تکالیف دینی دست کشید و روابط اجتماعی‌اش را گسترش داد و تبدیل به یک شخصیت آشنا در سالن‌های نمایشی و کافه‌ها و رستوران‌های کپنهاک شد. در سال 1840 کیرکگور با دختری به نام رگینه اولسن آشنا شد و ازدواج کرد، اما پس از مدتی از ازدواج خود پشیمان شد و در سال 1841 از او جدا شد. از آن زمان کیرکگور فهمید که نمی‌خواهد کاری انجام دهد جز خواندن و نوشتن. ارثیه پدری‌اش به او این اجازه را داد که کاملاً خودش را وقف نوشتن کند، و در چهارده سال از باقی‌مانده زندگی‌اش بیش از بیست اثر را ایجاد کند.

آثار کیرکگور بسیار متنوع است یعنی شامل مقالات، سخنان کوتاه، گفتارهای حکیمانه، نامه‌های ساختگی، مطالب روزنامه‌ها و دیگر اشکال ادبی است. بیشتر آثار او هم با نام مستعار منتشر شدند. او اصطلاح وجودی (اگزیستانس) را برای فلسفه‌اش برگزید زیرا فلسفه را به عنوان بیانی از یک زندگی فردیِ زیسته دیده بود و نه به عنوان ساختاری از یک نظام یک‌پارچه و صرفا تئوری. درست برخلاف هگل که ادعا کرده بود به یک فهم کامل عقلانی از زندگی آدمی و تاریخ نائل شده‌ است، کیرکگور به طبیعت مبهم و متناقض موقعیت آدمی اشاره کرده ‌است. او با بیان «برون ذهنی» و «عقلانی» از مسائل اساسی زندگی مخالف بود و در نظر او عالی‌ترین حقیقت، حقیقتی درون‌ذهنی یا فردی است. کتاب فیلسوف دل با نگاه به زندگی کیرکگور در سه بخش اصلی نوشته شده است. در آغاز بخش اول (سفر بازگشت) کیرکگور را در بحبوحه نوشتن ترس و لرز می‌یابیم و جایی که در پی پاسخی به این پرسش می‌دهد که منشا ترس چیست. در بخش دوم (فهم زندگی با گذشته‌نگری) پنج سال بعد، او را در 1848 مرور می‌کنیم، در حالی که به زندگی خود و فعالیت نویسندگی‌اش نگاه می‌کند و پاسخی متفاوت به پرسش خود از هستی می‌دهد. کیرکگور، بیش از حد از میرایی خود آگاه بود، اما انتظارش برای مرگ زودهنگام، در این پنج سال دگرگون شد: سال 1843 را پایان فرصتی برای نوشتن می‌دانست و این اضطرار او را واداشت با شتاب به آفرینش کتاب‌هایش دست بزند. اما در سال 1848، مردن را کاری دید که نویسندگی‌اش را به انجام می‌رساند. در بخش سوم (زیستن با نظر به آینده) کیرکگور را در نبرد با جهان همراهی می‌کنیم؛ نبردی که به گونه‌ای با مرگش به پایان می‌رسد. در این اثر همچنین اشاره می‌شود که بیشتر خلاقیت کیرکگور از ازدواج ناموفقش سرچشمه گرفت، او سپس خود را وقف نوشتن کرد و این رابطه تا پایان عمر او تعیین‌کننده باقی ماند. سرانجام سورن کیرکگور در سال 1855 در 42 سالگی از دنیا رفت و حق مالکیت نوشته‌های خود را برای نامزد سابق خود به ارث گذاشت.
درباره نویسنده کتاب فیلسوف دل
کلر کارلایل (متولد 19 آوریل 1977) فلسفه و الهیات را در کالج ترینیتی کمبریج تحصیل کرد و مدرک کارشناسی خود را در سال 1998 و دکتری خود را در سال 2002 گرفت. سفرهای وی پس از اتمام دوره دکترا در هند ، علاقه او را به اعمال عبادی و تأملی عمیق‌تر کرد. او شش کتاب نوشته است که از جمله آنها می‌توان به
«فیلسوف دل» و «دین اسپینوزا: خواندن جدید اخلاق» اشاره کرد. محور اصلی مطالعات او فلسفه مدرن و فلسفه قرن نوزده است. کلر کارلایل به طور مرتب در مورد فلسفه، دین و اخلاق برای گاردین و مجله تایمز مقاله می‌نویسد. مقالات او در گاردین شامل مجموعه‌هایی درباره كیرکگور، اسپینوزا، برتراند راسل و مسئله شر است.

درباره ترجمه فارسی فیلسوف دل
کتاب فیلسوف دل را بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه در 352 صفحه با ترجمه ارسطو میرانی منتشر کرده است. ارسطو میرانی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گرگان است و در حوزه روانشناسی و اخلاق پژوهش می‌کند. تاکنون کتاب‌های کافکا در آینه یونگ، فرهنگ اگزیستانسیالیم و شرق در برابر غرب با ترجمه ارسطو میرانی منتشر شده‌اند.
رتبه کتاب فیلسوف دل در گودریدز: 4.25

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده