کتاب | علوم انسانی | جامعه شناسی | نظریه | نظریه بازی ها
نظریه بازی ها شابک: 9786220603207 285 صفحه 340 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 770 نظریه بازی محمدحسین رحمتی علوم انسانی جامعه شناسی نظریه

1,200,000 ریال 1,500,000 ریال

ناشر: نشر نی

چاپ سوم

کتاب «نظریۀ بازی‌ها» نوشتۀ محمدحسین رحمتی و کوثر یوسفی
کتابی درسی و آموزشی برای یادگیری نظریۀ بازی‌ها و شیوه کاربرد آن. کتاب «نظریۀ بازی‌ها»، نوشتۀ محمدحسین رحمتی و کوثر یوسفی، کتابی‌ست که با خواندن آن، ضمن آشنایی با نظریۀ بازی‌ها، با کاربرد این نظریه در درک تصمیمات اجتماعی و اقتصادی و سیاسی و... نیز آشنا می‌شوید و شیوه استفاده از این نظریه را می‌آموزید.
کتاب «نظریۀ بازی‌ها» متنی کاربردی برای دانشجویان رشته‌های ریاضی، اقتصاد، کسب‌وکار، مالی، علوم سیاسی، جامعه‌شناسی، مهندسی صنایع، برق و کامپیوتر است و می‌تواند به‌عنوان کتابی درسی به دانشجویانی که در این رشته‌ها تحصیل می‌کنند تدریس شود.
در کتاب «نظریۀ بازی‌ها» اصول نظریۀ بازی‌ها آموزش داده شده و به خوانندگان یاد داده شده چطور این نظریه را در مواجهه با امور واقعی به کار گیرند.
کتاب «نظریۀ بازی‌ها»، چنانکه نویسندگان در پیشگفتار این کتاب یادآور شده‌اند، «پوشش کاملی از مفاهیم و روش‌های حل مسائل مختلف نظریۀ بازی‌ها در سطح کارشناسی ارشد را برای رشته‌های مختلف مانند اقتصاد، ریاضی، علوم سیاسی، جامعه‌شناسی و مهندسی ارائه می‌کند، و برای تغییر نگرش و بینش مخاطبان غیردانشگاهی نیز مفید است.»
با خواندن کتاب «نظریۀ بازی‌ها» روشی علمی و عقلانی و مبتنی بر محاسبات ریاضی را برای مواجهه با رویدادها و تصمیمات و وضعیت‌های اجتماعی و اقتصادی و سیاسی می‌آموزیم و همچنین می‌توانیم این رویدادها و نوع تصمیم‌گیری‌ها در قبال وضعیت‌های گوناگون و پیامدهای این رویدادها و تصمیمات را پیش‌بینی کنیم.
به بیانی می‌توان گفت که کتاب «نظریۀ بازی‌ها» کتابی‌ست برای آموزش اینکه چطور میان قضایای ریاضی و واقعیت و دنیای واقعی پل بزنیم و از مدل‌های ریاضی برای درک مناسبات جهان واقعی و تصمیم‌گیری‌ها و رفتارهایی که در واقعیت صورت می‌گیرد استفاده کنیم.

مروری بر کتاب «نظریۀ بازی‌ها»
در مقدمۀ کتاب «نظریۀ بازی‌ها» در تعریف این نظریه آمده است: «نظریۀ بازی‌ها مطالعۀ نحوه مدل‌سازی ریاضی رفتارها و راهبردهای تصمیم‌گیران عاقلی است که یک نتیجه را پدید می‌آورند. این علم تقریباً در تمام علومی که تصمیم‌گیران حضور دارند، که عمدتاً با محوریت علوم انسانی است، کاربرد وسیع دارد. حتی این علم در شاخه‌هایی مانند علوم کامپیوتر، منطق، و زیست‌شناسی زمانی که تکامل و بقای حیوانات را تحلیل می‌کنند هم استفاده داشته است.»
در کتاب «نظریۀ بازی‌ها» می‌آموزیم که چگونه با ترسیم نقشه و مدلی ریاضی از رفتارهای فردی به نظریه‌ای در سطح اجتماعی دست یابیم و جامعه و وضعیت‌های اجتماعی و تصمیماتی را که برای جوامع گرفته می‌شود، از طریق همین الگو و مدل ریاضی تحلیل و درک و پیش‌بینی کنیم.
کتاب «نظریۀ بازی‌ها» کتابی‌ست که می‌خواهد کاربرد عقلانیت به جای احساسات را در تحلیل و ارزیابی و درک و شناخت پدیده‌های گوناگون اجتماعی و سیاسی و اقتصادی آموزش بدهد و روش دست‌یابی به نظریه‌ای علمی درباب این پدیده‌ها را به خوانندگان بیاموزد.
کتاب «نظریۀ بازی‌ها» آموزش یک روش علمی برای درک رویدادها و وضعیت‌های مختلف اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و هرآنچه در حوزه علوم انسانی جای می‌گیرد و روشی برای پیش‌بینی اقدامات و تصمیمات افرادی‌ که در یک گروه بزرگ یا کوچک نقش تصمیم‌گیرنده دارند ارائه می‌دهد. با یادگیری آموزه‌های کتاب «نظریۀ بازی‌ها» می‌توان پیامدهای تصمیمات مختلف اجتماعی و اقتصادی و سیاسی را هم پیش‌بینی کرد.
در کتاب «نظریۀ بازی‌ها» مسئله‌ها و تمرین‌هایی نیز به خواننده ارائه شده است تا خواننده با حل آن‌ها، مباحث مطرح‌شده در کتاب را هرچه‌بهتر متوجه شود، چرا که به‌گفتۀ نویسندگان کتاب «نظریۀ بازی‌ها» تنها راه برای یادگیری نظریۀ بازی‌ها حل تمرین‌های متعدد است.
کتاب «نظریۀ بازی‌ها» از پیشگفتار، مقدمه و چهار فصل تشکیل شده است. فصل‌های چهارگانۀ کتاب «نظریۀ بازی‌ها» عبارتند از: «بازی‌های هم‌زمان»، «بازی‌های پویا»، «پالایش تعادل» و «بازی‌های تکراری».
در بخشی از پیشگفتار کتاب «نظریۀ بازی‌ها» درباره این نظریه و کاربرد آن و آنچه در این کتاب به آن پرداخته شده است می‌خوانید: «بهترین ابزار برای تحلیل رفتارها و اقدامات یک فرد، کشیدن نقشۀ حرکت‌های وی در هر مسئلۀ تصمیم‌گیری است. در این صورت، می‌توان این مجموعۀ اقدامات را که منتهی به یک واقعیت می‌شود دسته‌بندی و روش‌های مختلف تفکر فرد برای انجام این تصمیم را تعریف کرد. این دقیقاً همان قالبی است که در نظریۀ بازی‌ها و این کتاب انجام می‌شود. برای نقشه‌پردازی، حرکت‌های ممکن برای هر بازیگر شناسایی می‌شوند، پیامدها یا همان واقعیات تعریف می‌شوند، ترتیب اقدامات بازیگران متمایز تصویر می‌شوند و، درنهایت، بهترین بازی‌ای که هر فرد می‌تواند انجام دهد شناسایی می‌شود. چارچوب مورد بحث منطبق با رفتاری است که سرپرست خانواده، بازرگان، و سیاستمدار در تصمیمات روزمره خود پیش می‌گیرد. اما آنچه ما در این کتاب یاد می‌گیریم مدل‌سازی ریاضی این مفاهیم است. این مدل‌ها به ما کمک خواهد کرد تا نظریه بسازیم و بتوانیم مفاهیم تصمیم، اقدام، حرکت، راهبرد، زمان‌بندی، و اطلاعات را برای هر بازی دقیق‌تر بیان کنیم.
از این‌روست که کاربرد نظریۀ بازی‌ها در تمام علوم و رشته‌ها در حال گسترش است. نظریۀ بازی‌ها ابزاری ریاضی است که هر تصمیم فرد را به‌طور دقیق تعریف و تحلیل می‌نماید. بهره‌مندی از زبان ریاضی در نظریۀ بازی‌ها موجب شده است تا استفاده از این علم به‌عنوان زیربنای ساخت مدل‌های مختلف تسهیل شود.»
کتاب «نظریۀ بازی‌ها» در نشر نی منتشر شده است.

رتبۀ کتاب «نظریۀ بازی‌ها» در گودریدز: 1 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down