کتاب | علوم انسانی | ادبیات | ادبیات آمریکا | یافتن لایلا
یافتن لایلا شابک: 9786227342291 200 صفحه 190 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 700 یافتن لایلا مگ الیسن هادی امینی علوم انسانی ادبیات ادبیات آمریکا

357,000 ریال 510,000 ریال

ناشر: چترنگ

چاپ یکم

کتاب «یافتن لایلا» نوشته مگ الیسن
مگ الیسن در کتاب «یافتن لایلا» داستانی درباره دختر بدسرپرست را برای خواننده به تصویر کشیده است. لایلا نام دختری است که با مادر و برادرش در خانه‌ای نیمه خراب زندگی می‌کنند. مادر لایلا معتاد است و روزهای زیادی را در خارج از خانه می‌گذراند. با اینکه او و برادرش در وضعیت خوبی قرار ندارند، اما لایلا تمام تلاش خودش را برای ادارۀ زندگی به کار گرفته است. مردم هم تا حدودی متوجه اوضاع وخیم آنها شده‌اند. مادر یکی از دوستان آنها به لایلا نزدیک می‌شود و وضعیت غیرعادی آنها را می‌بیند! همین مورد، شروع ماجراهایی را در داستان به همراه دارد.

در داستان «یافتن لایلا» می‌خوانیم:
«چاقوی آشپزخانۀ دسته سنگینی بود که واقعا به درد جدا کردن استخوان از گوشت می‌خورد. تیز بود و دختر دست‌کم آن قدری می‌دانست که آن را به سمت خودش نگیرد. ته اولین گره بزرگ موهایش را گرفت، نفس عمیقی کشید، چشمانش را محکم بست و چاقو را وسط آن زد و پایین کشید تا آن به گره‌های کوچک‌تر تقسیم کند. این کار را دوباره و دوباره تکرار کرد و سعی کرد به کف سرش نزدیک‌تر شود. این علم نبود این بخش فقط کار بود. گره اولی خسته‌اش کرد. آن را به شش گره کوچک‌تر به اندازۀ انگشت تقسیم کرده بود و دست‌هایش از بالا گرفتن موها و بازکردن هر گره درد می‌کرد. چشم‌هایش می‌سوخت. چاقو با صدایی شبیه بریدن گوشت را روی موهایش می‌گذاشت. اهمیتی نمی‌داد؛ اولی را تمام کرد و سراغ بعدی رفت وقتی تا جایی که می‌توانست، گره‌هایش را باز کرد و به شکلی هم موفق شده بود خودش را زخمی نکند، چاقو را کنار گذاشت و برس را برداشت.
سعی کرد از بالای سرش شروع کند و به سمت پایین برس بکشد؛ ولی حتی او هم می‌دانست که فایده‌ای ندارد. نظرش را عوض کرد و از پایین شروع کرد، هر بار یک بند انگشت از موهایش را می‌گرفت و ادامه می‌داد تا اینکه به کف سرش رسید. بیشتر چیزهایی که از این کپۀ گوریده باز شد، جدا شد و لای برس گیر کرد، چندتایی داخل وان ریخت و کمی هم روی سرش ماند. بعد از چند گره، باید فرش کوچک مو را از برس بیرون می‌کشید تا بتواند به کارش ادامه دهد. این فرش‌ها را هم روی زمین کنار وان می‌گذاشت. این موهای خیس و گوریده روی هم کپه شدند و شبیه چیزی شدند که یک گربه احتمالا پشت سرش به جا می‌گذارد.
دختر کوچک می‌خواست تمامش کند. دست‌هایش خسته بودند. آب حمام سرد شده بود. تمام سر و گردنش درد می‌کرد. مثل یک نوزاد به گریه افتاد؛ چون همه چیز خیلی سخت بود. کاش می‌توانستم به او بگویم زندگی همین است. زندگی سخت و پیچیده و درهم است. زندگی انگلی است که در شکمتان زندگی می‌کند و گوریل با استعدادی که دانشمندان به او زبان اشاره را یاد می‌دهند. زندگی شب‌پره‌ای است که شبنم‌ها را می‌نوشد و ویروس آنفولانزاست و چیزی نیست که شما بتوانید آن را کنترل کنید.»

درباره نویسنده کتاب «یافتن لایلا»
مگ الیستن فارغ‌التحصیل دانشگاه برکلی کالیفرنیاست. الیستن با نوشتن نخستین کتابش با نام «قبلۀ بی‌نام» جایزۀ فیلیپ کی دیک را دریافت کرد.
از دیگر کتاب‌‌های مگ الیستن می‌‌توان به «اتا»، «فلورا» اشاره کرد.
درباره ترجمه فارسی کتاب «یافتن لایلا»
کتاب «یافتن لایلا» توسط هادی امینی به فارسی ترجمه شده است. نشر چترنگ چاپ و نشر کتاب را به عهده داشته است.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین مترجم