کتاب | علوم انسانی | ادبیات | نمایشنامه و فیلم نامه | جهان نمایش 14: نمایشنامه فرصت های بزرگ
جهان نمایش 14: نمایشنامه فرصت های بزرگ شابک: 9786220603399 118 صفحه 138 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1100 جهان نمایش نمایشنامه فرصت بزرگ برنارد اسلید مهسا خیراللهی علوم انسانی ادبیات نمایشنامه و فیلم نامه

398,400 ریال 480,000 ریال

ناشر: نشر نی

چاپ یکم

کتاب «فرصت‌های بزرگ» اثر برنارد اسلید
Special Occasions

علاوه بر رمان و داستان‌های کوتاه بسیاری از افرادِ علاقه‌مند به مطالعه، دوستدار نمایشنامه نیز هستند. نمایشنامه‌ها با بهره‌گیری از زندگی روزمره افراد و نگاهی به عواطف انسانی اغلب مورد توجه هستند چه آنکه بر صحنه اجرا شوند چه در کتاب خوانده شوند. کتاب «فرصت‌های بزرگ» اثر برنارد اسلید نمایشنامه‌ای کوتاه و خواندنی برای دوستداران نمایشنامه است.
درباره کتاب «فرصت‌های بزرگ»
نمایشنامه «فرصت‌های بزرگ» از دو پرده با دو شخصیت تشکیل شده است. آنتوان و امیلی دو شخصیت این نمایشنامه هستند که ماجرای اصلی را رقم می‌زنند.
در بخشی از نمایشنامه می‌خوانیم:
صحنه روشن می‌شود. روز بعد. ساعت سۀ صبح، کریسمس. اتاق نشیمنِ خانۀ امیلی. در اتاق تاریک، فقط نور آتش گداختۀ نیم‌سوز و نیم‌جان شومینه است و چراغ‌های رنگی درخت کریسمسِ بزرگی در گوشۀ اتاق که نیمه‌کاره تزیین شده. چراغ‌های ریسه‌ای و دیگر تزیینات کریسمس و جعبه‌های کادو پایین درخت قرار دارند. بیرون باران می‌بارد. از پشت درهای شیشه‌ای، که قطرات باران بر آن نشسته، صورتی ظاهر می‌شود و داخل اتاق را نگاه می‌کند. در با شدت باز می‌شود. آنتوان با بارانیِ خیس آب و با دو ساک بزرگ وارد می‌شود. در درگاه لحظه‌ای می‌ایستد و با نگاهی تحسین‌آمیز اطرافش را نگاه می‌کند. سپس ساک‌ها را زمین می‌گذارد، به طرف بار می‌رود و یک لیوان نوشیدنی برای خودش می‌ریزد و غرق نگاه به درخت کریسمس می‌شود. سپس از داخل جعبه گوی آویز برمی‌دارد و تلاش می‌کند به یکی از شاخه‌های درخت کریسمس آویزان کند، ولی گوی می‌افتد و خرد می‌شود. آنتوان جرعۀ دیگری می‌خورد. امیلی، که روب‌دوشامبر پوشیده، در چارچوب در ظاهر می‌شود و کلید برق را می‌زند. اتاق روشن می‌شود و امیلی از دیدن آنتوان تعجب می‌کند.
امیلی: آنتوان، این جا چه‌کار می‌کنی؟
آنتوان: باید یادآوری کنم این‌جا قبلا خونه‌م بوده.
امیلی: آره، قبلا، ولی الان دیگه نیست. خب این‌جا چه کار می‌کنی؟
آنتوان: کریسمسه
امیلی: ساعت سۀ صبحه
آنتوان: نمی‌خواستم بیدارت کنم.
امیلی: خیلی .وقته اومدی؟
درباره نویسنده «فرصت‌های بزرگ»
برنارد اسلید نمایشنامه نویس و فیلمنامه نویس کانادایی سال 1930 به دنیا آمد. اسلید از بازیگری در تئاتر شروع کرد و سپس به هالیوود رفت و در آنجا نویسندۀ سریال‌های کمدی شد. از مشهورترن کارهای برنارد اسلید می‌توان به افسونگر اشاره کرد. پس از کار در هالیوود شبکۀ اِی‌بی‌سی پیشنهادی برای ساخت سریال به اسلید داد. سریال کمدی «عشق روی پشت‌بام» نتیجۀ این پیشنهاد بوده است. از دیگر سریال‌های ساخته شده توسط اسلید می‌توان به «راهبه پرنده»، «خانوادۀ پارتریج»، «بریجت عاشق برنی است» و «خواستگار پدر اِدی» اشاره کرد.
برنارد سال 1975 با نمایشی به نام «سال بعد همین موقع» دوباره به تئاتر برگشت. نمایش موفقیت‌آمیز بود و جایزۀ تونی را برای اسلید به ارمغان آورد. نمایش سال بعد همین موقع نامزد جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی شده است.
درباره ترجمه فارسی «فرصت‌های بزرگ»
نمایشنامه «فرصت‌های بزرگ» توسط مهسا خیراللهی به فارسی ترجمه شده است. نشر نی کتاب حاضر را برای علاقه‌مندان چاپ و منتشر کرده است.
رتبه کتاب «فرصت‌های بزرگ» در گودریدز: 4 از 5

ادامه keyboard_arrow_down