کتاب | علوم انسانی | ادبیات | سایر کشورهای اروپا | جزیره ی مرجان
جزیره ی مرجان شابک: 9786003841673 362 صفحه 310 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1100 جزیره مرجان ار. ام. بلنتاین مریم مفتاحی علوم انسانی ادبیات سایر کشورهای اروپا

910,000 ریال

ناشر: آموت

چاپ یکم

رمان «جزیره‌ی مرجان» اثر ر. م. بلنتاین
یک رمان ماجراجویانۀ دریاییِ قرن نوزدهمی برای نوجوانان. رمان «جزیره مرجان»، با عنوان اصلی The Coral Island: A Tale of the Pacific Ocean، رمانی است نوشتۀ ر. م. بلنتاین که موضوع آن دریانوردی و حوادثی است که حین یک سفر دریایی برای چند نوجوان اتفاق می‌افتد.
ماجراجویی‌های دریایی موضوعی آشنا در رمان‌های قرن نوزدهمی است و نویسندگان مختلفی در آثارشان از دریا به‌عنوان عرصه‌ای جذاب برای خلق حوادث داستانی استفاده کرده‌اند. جزیره یکی از عناصر اصلی رمان‌های دریایی است. در این رمان‌ها معمولاً با جزایر متروک و عجیب‌وغریبی مواجه می‌شویم. رمان «جزیره‌ی مرجان» نیز رمانی است از همین نوع. در این رمان با شخصیت‌های اصلی داستان همسفر می‌شویم و به عرصۀ بی‌کران دریا می‌رویم و به جزیره‌ای پا می‌گذاریم که سرچشمۀ اصلی حوادث رمان «جزیره‌ی مرجان» است.
رمان «جزیره‌ی مرجان» رمانی باب طبع نوجوانان علاقمند به داستان‌های ماجراجویانه و حادثه‌ای است. متن اصلی این رمان نخستین بار در سال 1857 منتشر شده است.

مروری بر رمان «جزیره‌ی مرجان»
رمان «جزیره‌ی مرجان» درباره سه پسر نوجوان است که راهی یک سفر دریایی پرماجرا می‌شوند. رالف، راوی رمان، یکی از همین سه نوجوان است. او، چنانکه خود در همان ابتدای رمان «جزیره‌ی مرجان» می‌گوید، «از همان اول زندگی، شیفته‌ی ماجراجویی در سرزمین‌های بیگانه و کشته‌مرده‌ی سفرهای دریایی» بوده است و اجدادش هم دریانورد بوده‌اند. رالف آن‌قدر عاشق دریاست و به‌قدری از دریانوردان تعریف سفرهای دریایی و جزایر مرجانی را شنیده که در پانزده سالگی تصمیم می‌گیرد به دریاهای جنوب سفر کند. پس بارِ سفر می‌بندد و رهسپار می‌شود. او در کشتی و حین سفر با دو نوجوان دیگر آشنا و دوست می‌شود. کشتی گرفتار طوفانی سخت می‌شود و راه گم می‌کند و به صخره‌ای می‌خورد و درهم‌ می‌شکند، اما رالف و دو دوست دیگرش نجات پیدا می‌کنند و چون به خود می‌آیند خود را در یک جزیره مرجانی متروک می‌یابند. این اما تازه آغاز ماجراست. آن‌ها دشواری‌هایی چون نبرد با بومیان و آدمخواران و دزدان دریایی را در پیش دارند و باید برای بقای خود بجنگند.
در بخشی از رمان «جزیره‌ی مرجان» می‌خوانید: «سرانجام به جزایر مرجانی اقیانوس آرام رسیدیم. تا زنده‌ام هرگز فراموش نخواهم کرد که هنگام عبور از کنار آنها، من با چه سرخوشی و ذوقی تماشا می‌کردم و به ساحل سفید ناب و درخشانش و درختان نخل سرسبزش که زیر خورشید تابان بسیار زیبا و نورانی به نظر می‌رسیدند، چشم دوخته بودم. ما سه نفر آرزو می‌کردیم کاش می‌شد در یکی از آنها پیاده می‌شدیم، خیال می‌کردیم اوقات خوشی در آنجا سپری خواهیم کرد! آرزوی ما زودتر از آنچه انتظارش را داشتیم، برآورده شد.
یک شب بعد از اینکه وارد نواحی استوایی شدیم، کشتی ما دچار طوفان سهمگینی شد. دو تا از دکل‌های کشتی با نخستین وزش باد طوفانی از جا کنده شدند و فقط دکل جلویی باقی ماند. حتی همین کافی بود تا ما دل و جرئت‌مان را برای بستن بادبان از دست بدهیم. پنج روز تمام طوفان با شدت و حدت ادامه داشت. به غیر از یک قایق کوچک، طوفان همه چیز را از روی عرشه با خود برد. سکان‌دار را به سکان کشتی بستند تا مبادا باد او را با خودش ببرد. ما همه خود را برای مرگ آماده کرده بودیم. ناخدا گفت که اصلاً نمی‌داند کجا هستیم، چون از مسیر خود منحرف شده‌ایم. از طرفی می‌ترسیدیم مبادا با صخره‌های خطرناک مرجانی که در اقیانوس آرام فراوان بودند، اصابت کنیم.
در بامداد ششمین روزی که دچار باد و طوفان شدیم، مقابل‌مان خشکی دیدم. تخته‌سنگ‌های مرجانی دورتادور جزیره را گرفته بودند و امواج سهمگین به آن می‌کوبیدند. آبِ لای تخته‌سنگ آرام بود و ما فقط یک راه باریک برای ورود به آن می‌دیدیم. سکان کشتی را به طرف این راه باریک گرفتیم؛ اما پیش از رسیدن به آن، موج عظیمی آمد و به عقب کشتی کوبید، سکان شکست و ما اسیر دست باد و طوفان شدیم.
ناخدا فریاد زد:
- رفقا، کارمان تمام است! قایق را آماده‌ی به آب‌انداختن کنید؛ در کمتر از نیم ساعت، کشتی به تخته‌سنگ می‌خورد.
مردها در سکوتی غم‌بار اطاعت کردند، امید اندکی داشتند که قایق کوچکی مثل آن بتواند در چنین دریایی دوام بیاورد.»

درباره ر. م. بلنتاین، نویسنده رمان «جزیره‌ی مرجان»
رابرت مایکل بلنتاین (Robert Michael Ballantyne)، متولد 1825 و درگذشته به سال 1894، نویسنده داستان‌های نوجوانان و نقاش اسکاتلندی بود. آنچه باعث شد بلنتاین به نویسندگی رو آورد نامه‌هایی بود که در نوجوانی از کانادا، جایی که بلنتاین در شانزده سالگی به آن رفته بود، به مادرش می‌نوشت. این نامه‌ها بلنتاین را در نوشتن چیره‌دست کرد و کم‌کم به نوشتن داستان رو آورد. اولین رمان بلنتاین در سال 1848، یعنی وقتی که او بیست و سه سال داشت، به چاپ رسید. «جزیره‌ی مرجان» مشهورترین اثر ر. م. بلنتاین است.

درباره ترجمۀ فارسی رمان «جزیره‌ی مرجان»
رمان «جزیره‌ی مرجان» با ترجمۀ مریم مفتاحی در نشر آموت منتشر شده است. مریم مفتاحی، متولد 1343 در ساری، فارغ‌التحصیل مترجمی زبان انگلیسی از دانشگاه علامه طباطبایی و نیز دارای فوق لیسانس زبان‌شناسی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی است. از ترجمه‌های مریم مفتاحی می‌توان به کتاب‌های «من پیش از تو»، «پس از تو»، «هنوز هم من»، «قلب یخی او»، «میوه خارجی» و «سهره‌ی طلایی» اشاره کرد.

رتبۀ رمان «جزیره‌ی مرجان» در گودریدز: 3.71 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده