کتاب | علوم انسانی | ادبیات | نمایشنامه و فیلم نامه | نمایشنامه 14: دو پاپ
نمایشنامه 14: دو پاپ شابک: 9786227424232 168 صفحه 128 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 500 نمایشنامه آنتونی مک کارتن حمید احیاء علوم انسانی ادبیات نمایشنامه و فیلم نامه

330,000 ریال 440,000 ریال

ناشر: مانیا هنر

چاپ یکم

نمایشنامه «دو پاپ» اثر آنتونی مک‌کارتِن
The Pope
«نمایشنامه دو پاپ» اثر آنتونی مک‌کارتِن نمایشنامۀ کوتاهی است که در دو پرده نوشته شده است. دو پاپ نمایشنامه‌ای جذاب و طنزآمیز است که دو شخصیت دارد. پاپ بندیکت و کاردینال برگولیو دو شخصیت نمایش هستند که با ابهاماتی در گذشته و آینده‌ای نامعلوم دست به گریبان‌اند. این دو شخصیت پس از برخورد با یکدیگر موضوعات مهمی را بازنمایی می‌کنند. موضوعاتی که شاید از دیدگاه افراد مخفی بوده و حالا نهیبی به افراد جامعه می‌زند. نمایشنامۀ «دو پاپ» با نشان‌دادن استبداد و دیکتاتوری در زادگاه دو شخصیت که آلمان و آرژانتین است؛ می‌پردازد. سپس به مورد مهم کودک‌آزاری در کلیسا توجه نشان می‌دهد. شخصیت دو پاپ را می‌توان در برابر یکدیگر قرار داد و آن را تقابلی از کهنه و نو دانست. اگرچه مسیر نمایشنامه درباره واتیکان و مسیحیت است، اما تقابل امر کهنه و نو و شجاعت در مواجه با گناه، همچنین پذیرش تغییر و دگرگونی از موارد قابل توجه در این نمایشنامه محسوب می‌شوند.
نمایشنامه کوتاه «دو پاپ» داستان دو پاپ که عزت و احترام بزرگی دارند را به‌گونه‌ای تصویر کرده که سرنوشت‌شان بهم پیوند می‌خورد و بر هم اثرگذار می‌شوند.
مک‌کارتن در پیشگفتار می‌نویسد: «داستانی که در اینجا آمده واتیکانی را نشان می‌دهد که درگیر بحران است و پر از رسوایی، ولی ساده‌ترین درمان را از خود دریغ می‌دارد. واتیکانی که می‌داند نیازمند تغییر است و در عین حال هراسان از اینکه با تغییر، چه چیزهایی را از دست خواهد داد.»
در بخشی از نمایشنامه می‌خوانیم:
پاپ بندیکت: تصورش را نمی‌تونی بکنی چه شوکی شدم؛ بهم بگن که من انتخاب شده‌م... اون هم وقتی تنها چیزی که تو برنامه‌م بود این بود که... آشی بخورم... و یک لیوان کوچک... فقط یک لیوان کوچک آبجو برای خودم بریزم.
خواهر بریگیتا: تقریبا همه شما رو انتخاب کردن.
پاپ بندیکت: نه اصلا. اصلا نه. به هیچ‌وجه. دو روز طول کشید... چهاربار رأی‌گیری شد... کاردینال‌ها تو مجمع محرمانه‌ی انتخاب پاپ... یک‌به یک... خیلی باوقار... رفتن و رأی‌شون رو در ظرفی انداختن و به تابلوی «واپسین داوری» میکل‌آنژ اون بالا نگاه کردن.
درباره نویسنده «نمایشنامه دو پاپ»
آنتونی مک‌کارتن فیلنامه‌نویس، نمایشنامه‌نویس و رمان‌نویس نیوزیلندی است. او سال 1961 به دنیا آمد. او فعالیت در زمینه‌ی ادبیات را با نوشتن نمایشنامه آغاز کرده است و با نمایشنامه‌ی «شب بانوان» توانست موفقیت‌های بین‌المللی کسب کند.
از فیلنامه‌های مشهور مک‌کارتن می‌توان به «نظریه‌ی همه‌چیز»، «تاریک‌ترین ساعت» و راپسودی بوهمی اشاره کرد. بهتر است بدانید مک کارتن بریا هر سه اثرش نامزد جایزه اسکار شد. اما فیلمنامۀ «نظریه‌ی همه‌چیز» با اقبال بیشتری رو‌به‌رو بود. «نظریه‌ی همه‌چیز» توانست دو جایزۀ بفتا را از آنِ خود کند. نکته‌ی جالب توجه دیگر آن است که بازیگران نقش اول هر سه فیلم برای بازی در فیلم‌ها جایزۀ اسکار بازیگری را دریافت کردند.
داستان‌های مشهور آنتونی مک‌کارتِن عبارتند از: «یک ابر قهرمان»، «در غیاب قهرمانان» و «حرمسرای انگلیسی».
درباره ترجمه فارسی «نمایشنامه دو پاپ»
نمایشنامه‌ی خواندنی «دو پاپ» را حمید احیاء به فارسی برگردانده است. نشر مانیا هنر چاپ و انتشار کتاب را برای علاقه‌مندان به عهده داشته است.
رتبه «نمایشنامه دو پاپ» در گودریدز: 4 از 5

ادامه keyboard_arrow_down