کتاب | علوم انسانی | فلسفه | اندیشه و تفکر | عشق و آگوستین قدیس
عشق و آگوستین قدیس شابک: 9786227554700 248 صفحه 210 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1000 آگوستین قدیس هانا آرنت مریم خدادادی علوم انسانی فلسفه اندیشه و تفکر

1,590,000 ریال 2,120,000 ریال

ناشر: بیدگل

چاپ پنجم

کتاب «عشق و آگوستین قدیس» نوشته هانا آرنت
Love and Saint Augustine
کتاب «عشق و آگوستین قدیس» نوشته هانا آرنت به بازنگری اساسی عشق از نظرگاه آگوستین می‌پردازد. کتاب رسالۀ دکترای آرنت است و تأثیر استادان او یعنی هایدگر و یاسپرس را نشان می‌دهد.
آرنت یکی از چهره‌های سیاسی و مورد احترام سدۀ بیستم محسوب می‌شود که با آراء و اندیشه‌هایش جنجال‌برانگیز هم بوده است. کتاب حاضر، نسخۀ بازنگری شدۀ رسالۀ اوست و تفسیری اگزیستانسیال از عشق آگوستینی را برای مخاطب تبیین می‌کند.
درباره کتاب «عشق و آگوستین قدیس»
آرنت در کتاب، از دو انگارۀ آگوستینی به نام کوپیدیتاس و کاریتاس بهره می‌گیرد. کوپیدیتاس: عشقی تملک جویانه و کاریتاس: عشقی عاری از خودخواهی است. آرنت این دو انگاره را با تأویلی دوباره بازگو می‌کند، به‌گونه‌ای که تأثیرات هایدگر و یاسپرس در این بازنمایی مشاهده می‌شود. همچنین آرنت در «عشق و آگوستین قدیس» مرحله به مرحله با قدیس آگوستین پیش می‌رود و آرا و اندیشه‌های آگوستین را مورد پرسش قرار می‌دهد. او از اساس عشق آگوستینی را مورد بازنگری قرار می‌دهد. در واقع او، فیلسوف و عارف شناخته شده مسیحی را با بازنگری و پرسش‌هایش به چالش می‌کشد.
کتاب دارای سه بخش و یک پیشگفتار است. در بخش اول با عنوان «عشق به منزلۀ اشتیاق: آیندۀ پیش انداخته» نویسنده به ساختار اشتیاق 2ـ کاریتاس و کوپیدیتاس و 3ـ ترتیب عشق پرداخته است. بخش دوم «خالق و مخلوق: گذشتۀ به یادآمده» است که در آن با زیرشاخه‌های 1ـ خاستگاه 2ـ کاریتاس و کوپیدیتاس و 3ـ عشق به همسایه دسته‌بندی می‌شود. در نهایت آخرین قسمت کتاب «زندگی اجتماعی» نام دارد و مواردی در آن توضیح داده می‌شود.
در بخشی از کتاب می‌خوانیم:
اما حتی اگر چیزها دوام داشته باشند، زندگی انسان دوام ندارد. ما روزبه‌روز آن را از دست می‌دهیم در همان حال که زندگی می‌کنیم. سال‌ها در ما می‌گذرند و ما را تا سرحد نیستی از پا می‌اندازد. به نظر می‌رسد که فقط زمان حال واقعی است، زیرا «چیزهای گذشته و چیزهایی که می‌آیند نیستند»؛ اما زمان حال (که نمی‌توانم اندازه‌اش بگیرم) چگونه می‌تواند واقعی باشد وقتی که «مکانی» ندارد؟ زندگی همواره یا نه دیگر است یا نه هنوز. زندگی، همچون زمان، «از آنچه هنوز نیست می‌آید، در آنچه بی‌مکان است می‌گذرد و در آنچه دیگر نیست ناپدید می‌شود». آیا می‌توان گفت زندگی اصلا وجود دارد؟ با این حال، واقعیت این است که بشر زمان را به راستی اندازه می‌گیرد. شاید بشر «مکانی» را به تملک درآورد که در آن بتوان زمان را آن‌قدر نگه داشت که قابل اندازه‌گیری شود، و آیا «مکان»، که بشر حامل آن است، هم از زندگی و هم از زمان فراتر نخواهد رفت؟
درباره نویسنده کتاب «عشق و آگوستین قدیس»
هانا آرنت به آلمانی: Hannah Arendt فیلسوف و تاریخ‌نگار آلمانی ـ آمریکایی و از مهم‌ترین اندیشمندانی که آرا و افکارش تأثیر به‌سزایی در قرن بیستم میلادی داشت. آرنت سال 1906 در هانوفر به دنیا آمد. او تحصیلات ابتدایی‌ و متوسطه را در کونیگزبرگ که زادگاه پدرش بود، گذراند. تحصیلات دانشگاهی آرنت در دانشگاه ماربوگ با استادان برجسته‌ای چون هایدگر و بولتمان در رشته‌های فلسفه، الهیات مسیحی و زبان یونانی پیش رفت تا اینکه او مدتی درس را رها کرد. سپس به دانشگاه فرایبورگ رفت و نزد هوسرل و یاسپرس ادامه تحصیل داد. در سالهای 1925 تا 1930 که مارتین هایدگر استاد آرنت بود، به او دلبسته و علاقه‌مند شد. اما چون هایدگر متأهل بود، این علاقه صرفا با وجود تمام اختلاف‌ها به ارتباط فکری بدل شد و سال‌ها ادامه داشت.
آرنت از مخالفان سرسخت نازی‌‌ها و از مدافعان شوراهای انقلابی چپ بود و یکی از خوش فکرترین رهبران چپ آلمان شناخته می‌شد. او توانست از جریان هولوکاست بگریزد و به آمریکا مهاجرت کند. در آمریکا نیز او در رشته تئوری سیاسی مشغول تدریس شد. موضوعاتی مانند اقتدارگرایی، تمامیت‌خواهی حکومت‌های دیکتاتوری از مواردی است که آرنت در آثارش بیشتر به آن توجه کرده است.
هانا آرنت در مدت فعالیتش توانست ده‌ها دکترای افتخاری دریافت کند. از جوایز دریافت شدۀ او می توان به جایزۀ آلمانی زبان لسینگ و فروید اشاره کرد.
رسالۀ دکترای آرنت در دانشگاه درباره «مفهوم عشق از نظر آگوستین قدیس» نام داشت که اکنون در قالب کتاب حاضر در اختیار علاقه‌مندان است.
آثار هانا آرنت عبارتند از: ریشه‌های توتالیتاریسم، انقلاب مجارستان: امپریالیسم توتالیتر، انقلاب، خشونت و اندیشه‌هایی دربارۀ سیاست و انقلاب، وضع بشر، اندیشیدن و ملاحظات اخلاقی، حیات ذهن، فلسفۀ اگزیستانس چیست؟، بحران‌های جمهوریت، عناصر و خاستگاه حاکمیت توتالیتر (یهودی ستیزی)، اختیار آزاد زیستن و آیشمن در اورشلیم: گزارشی در باب ابتذال شر.
هانا آرنت سال 1975 در نیویورک، چشم از جهان فروبست.
درباره ترجمه فارسی کتاب «عشق و آگوستین قدیس»
کتاب «عشق و آگوستین قدیس» را «مریم خدادادی» به فارسی برگردانده است. نشر بیدگل چاپ و نشر کتاب را به عهده داشته است. ترجمۀ دیگری از کتاب با عنوان «محبت و آگوستین قدیس» توسط «فرهنگ رجایی» برای علاقه‌مندان و مخاطبان فارسی موجود است. ترجمۀ رجایی را بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه راهی بازار کتاب ایران کرده است.
رتبه کتاب «عشق و آگوستین قدیس» در گودریدز: 4 از 5

ادامه keyboard_arrow_down