کتاب | علوم انسانی | ادبیات | ادبیات ایتالیا | ژنرال دلا روره
ژنرال دلا روره شابک: 9786004902922 96 صفحه 106 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1100 ژنرال روره ایندرو مونتانللی وازریک درساهاکیان علوم انسانی ادبیات ادبیات ایتالیا

400,000 ریال

ناشر: فرهنگ نشر نو

چاپ دوم

کتاب «ژنرال دلا روِره» نوشته ایندرو مونتانللی
Generale Della Rovere Il
کتاب «ژنرال دلا روِره» نوشته ایندو مونتانللی داستانی‌ است که بر اساس مشاهدات شخصی نویسنده در زندان شکل گرفته است.
مونتانللی وقتی در آخرین سال حکومت موسولینی در زندان فاشیست‌ها بود با شخصیت دلا روِره آشنا شد. او شخصی قمارباز و کلاهبردار بود که نازی‌ها با بهره‌گیری از او در آزادیخواهان نفوذ می‌کردند. اما این تفکر نتیجۀ دیگری برای آنان داشت. قالتاق و کلاهبرداری که نقش قهرمان نهضت آزادی را خیلی خوب بازی کرد و تصمیم گرفت مفهوم قهرمان را مخدوش کند. رمان نمونه‌ای خواندنی و مثال‌زدنی از یک خاطره‌نگاری است که با داستان عجین می‌شود و خواننده را با برگی از تاریخ آشنا می‌کند.
بهتر است بدانید: روبرتو روسلینی از رمان «ژنرال دلا روِره» فیلمی با همین عنوان ساخته است. فیلم روسلینی برندۀ شیر طلایی فستیوال فیلم ونیز شد و در خاطر بسیاری از مخاطبان ماندگار ماند.
درباره کتاب «ژنرال دلا روِره»
نویسنده با توجه به مشاهداتش واقعیتی را به تصویر کشیده است. اما صرفا همۀ جزئیات و حوادث بر پایه واقعیت نیست و نویسنده هم ادعایی در این‌باره ندارد. اما تا حد امکان کوشش کرده واقعیت را بازگو کند. اشخاص واقعی در داستان کم نیستند. رمان مانند بخش کوتاهی از تاریخ است که خواننده را با آن روبه‌رو می‌کند. لحظه‌هایی جذاب که صرفا برای قهرمانان نیست و احساسات و عواطف انسانی هم در آن نقش دارند تا مجموعه‌ای زیبا از آزادگی را نشان دهند.
در بخشی از رمان می‌خوانیم:
یک روز صبح آمدند و دو نفر از زندانی‌ها را که سرهنگ هم بودند و حکم اعدام داشتند، بردند. پیش از آنکه بروند، ازشان پرسیده شد که آخرین خواسته‌شان چیست. هر دو گفتند مایلند به دیدار ژنرال بروند و یا با او وداع کنند...
همان روز بعدازظهر، مرا برای چندمین بار به بازجویی بردند، اما در کمال حیرت دیدم که به جای شولتسه، مرا به دیدار مادرم و دکتر اوگو که از معتمدین مرموز گشتاپو بود برده‌اند. هم او بود که بسیاری از ما زندانیان و از جمله فِروچو پاری را از مرگ حتمی نجات داد.
مادرم از زمان دستگیری‌ام، مرا ندیده بود. وقتی که شروع کرد به شرح و تفصیلِ طرحی که برای فرار من ریخته شده بود، صدایش بدجوری می‌لرزید. قرار بود فردا، با استفاده از یک دستورِ انتقالِ تقلبی از میلان به زندان ورونا، سوار اتومبیلی بشوم به قصد وِرونا که راه خود را کج می‌کرد و به طرف مرز سوئیس می‌رفت تا آنجا، مرا تحویل یک کشیش بدهد و او مرا به مقصد برساند. موقعی که همراه چرازو به بند برمی‌گشتم، هیجان خاصی داشتم. از سلول ژنرال که رد می‌شدم، دیدم لب تختش نشسته و دارد چیزی می‌خواند. ایستادم. کتابش را پایین گذاشت و لحظه‌ای چند نگاهم کرد؛ و بعد اشاره‌ای به نگهبانم کرد که برود پی کارش، و همچنان خیره نگاهم کرد.
درباره نویسنده کتاب «ژنرال دلا روره»
ایندرو آلِـساندرو رافائلو اسکیتزوجنه مونتانللی روزنامه‌نگار و تاریخ‌نویس ایتالیایی است که سال 1909 متولد شد. او تحصیلاتش را در دانشگاه فلورانس در رشتۀ حقوق خواند و پایان‌نامۀ خود را دربارۀ اصلاحات انتخاباتی حزب فاشیست موسولینی نوشت.
زمانی‌که جنگ جهانی دوم آغاز شد، وی با چند روزنامه، بدون حکم خبرنگاری با جهبه‌های سیاسی متفاوت همکاری می‌کرد. حکم خبرنگاری از طرف فاشسیت‌ها برای مونتانللی ممنوع بود. تا اینکه به جرم فرستادن مقاله‌های خصمانه به دست نازی‌ها دستگیر شد. مونتانللی که در آن زمان در اسلو کار می‌کرد توانست با همکاری دوستانش از چنگال نازی‌ها بگریزد و پس از آن عازم بالکان و یونان بشود. در آنجا او از نیروهای ایتالیایی که در آن جبهه مشارکت داشتند؛ گزارش‌هایی می‌فرستاد. او در همان موقع تصمیم گرفت به پارتیزان‌ها بپیوندد و علیه فاشیست‌ها سلاح بگیرد. دوباره آلمان‌ها او را دستگیر کردند و این‌بار در محاکمه او محکوم به مرگ شد. در این محکومیت هم بار دیگر دوستانش او را نجات دادند. سال 1944 با توطئه‌ای از سوی مخالفان فاشیست مونتانللی به زندان وِرونا انتقال یافت و در همین جابه‌جایی بود که دوستانش او را از دست نازی‌ها فراری دادند و به سوئیس بردند.
با پایان‌یافتن جنگ او سال‌ها با روزنامه‌ «کوری‌یره دلاسِرا» همکاری کرد و سپس روزنامه ایل جورناله را در میلان باز کرد. پس از مدتی او مورد حمله و قتل قرار گرفت. اما ترورش ناموفق بود و گلوله‌ها به پایش اصابت کردند. پس از آن روزنامۀ دیگری افتتاح کرد که یکسال بیشتر دوام نیاورد. مونتانللی دوباره به روزنامه «کوری‌یره دلاسِرا» بازگشت و جایزۀ سردبیر سال را از سوی مؤسسه world press Reviw از آن خود کرد. سال 1995 میلادی نیز برندۀ نشان شایستگی از جمهوری ایتالیا شد.
همچنین «مؤسسه جهانی مطبوعات» سال 2000 مونتانللی را در بین 50 قهرمان «آزادی مطبوعاتِ» نیمۀ دوم قرن بیستم معرفی کرد.
از دیگر نوشته‌های مونتانللی می‌توان به «تاریخ یونانیان» و «تاریخ رم» اشاره کرد.
ایندرو مونتانللی سال 2001 درگذشت.
درباره ترجمه فارسی کتاب «ژنرال دلا روِره»
کتاب «ژنرال دلا روِره» را وازریک درساهاکیان به فارسی برگردانده است. فرهنگ نشرنو کتاب را برای علاقه‌مندان به مطالعه چاپ و منتشر کرده است.
رتبه کتاب «ژنرال دلا روِره» در گودریدز: 4 از 5

ادامه keyboard_arrow_down

از همین مترجم