کتاب | علوم انسانی | علوم سیاسی | عمومی | دموکراسی پوتین
دموکراسی پوتین شابک: 9786002537430 352 صفحه 500 گرم قطع: رقعی نوع جلد: گالينگور تیراژ: 1100 دموکراسی پوتین ولادیمیر تیسمانانو کیت سی. لانگدن سودابه قیصری علوم انسانی علوم سیاسی عمومی

2,212,500 ریال 2,950,000 ریال

ناشر: کتاب پارسه

چاپ دوم

کتاب «دموکراسی پوتین» نوشته ولادیمیر تیسمانانو/ کیت سی. لانگدن
ایدئولوژی، افسانه و خشونت در قرن بیست‌ویکم
putin’s totalitarian democracy: ideology, myth, and violence in the twenty first century,2020.
کتاب «دموکراسی پوتین» نوشته ولادیمیر تیسمانانو و کیت سی. لانگدن به بررسی پوتینیسم و اثرات آن در جامعه می‌پردازد. پوتینیسم نظام سیاسی و ایدئولوژی است که در دوران حکومت ولادیمیر پوتین بر روسیه تشکیل شده است. پوتینیسم بیشتر با قدرت افراد نظامی که متعلق به سازمان‌های اطلاعاتی هستند، ‌شناخته می‌شود. پوتینیسم با وجود ریشه در روسیه به نقاط مختلف جهان مثل ایران، ترکیه، ایتالیا، آلمان، بریتانیا نیز گسترش پیدا کرده‌ است. نظریه‌‌پردازان پوتینیسم بر این باورند که موجودیت کشور روسیه به داشتن یک ایدئولوژی یا هدف والا بستگی دارد. آنها می‌گویند مهم نیست که هدف یا ایدئولوژی چه باشد، پادشاهی ارتدوکس یا کمونیسم از دیدگاه آنها فرقی ندارد. تاکنون کتاب‌های زیادی از تحلیل‌گران دربارۀ شخصیت مبهم و ایدئولوژی پوتین نوشته شده است. کتاب «دموکراسی پوتین» به واکنش عموم، تحرک اجتماعی و مسیر تاریخی‌ای که پوتین از آن گذر کرده می‌پردازد. همچنین کتاب، محدود به شخصیت پوتین نمی‌شود و عملکرد اجتماعی و رفتار شهروندان روسیه را مورد بررسی قرار می‌دهد.
درباره کتاب «دموکراسی پوتین»
کتاب مواردی از پوتینیسم را که کمتر دربارۀ آن سخن گفته شده، برای خواننده شرح می‌دهد. ریشه‌ها و تأثیرات پوتینیسم از مواردی است که در کتاب از طریق گفتگوها، نوشته‌های نویسندگان و نسخه‌های ملی شده بررسی می‌شود. همچنین کتاب در بخشی با توجه به فرهنگ روس‌ها و تاریخ آنها دربارۀ رهبری شخص پوتین سخن می‌گوید. سپس کتاب به بررسی پوتینیسم، ایدئولوژی، ریاست جمهوری و برنامه‌ریزی ولادیمیر پوتین می‌پردازد و تلاش‌های تبلیغاتی کاخ کرملین و ایدئولوژی پوتینیسم را در زندگی و فرهنگ مردم روسیه بیان می‌کند. نویسندگان در کتاب به موضوع درک شهروندان، همکاری جمعی درباره امنیت و رفاه توجه می‌کنند. از موارد دیگری که در کتاب به آن پرداخته می‌شود می‌توان به ردیابی ریشه‌های پوتینیسم در تاریخ فلسفی روسیه، میهن دوستی افراطی، روایت‌های یک طرفه و تحمیلی دستگاه‌های ایدئولوژیک دولتی، سیاست خارجی پوتین در اوکراین و سوریه اشاره کرد.
فهرست مندرج در کتاب عبارت است از: میدان‌داری مجدد پوتینیسم، مرده‌ریگ افسانۀ استبدادی، «قهرمان» وارد می‌شود، ریشه‌های فکری پوتینیسیم، پوتینیسم به مثابه فرهنگی در حال تکوین، ناسیونالیسم روسی در آموزش، رسانه و مذهب، سیاست خارجی روسیه: آزادی برای چه کسی، برای انجام چه کاری؟ و دوران تاریک جدید.
در بخشی از کتاب می‌خوانیم:
همان‌گونه که محقق روس ناتالیا سوباریه‌ویچ برانگاشته، در حال حاضر، «با یک روسیه سروکار نداریم» و روسیه هرگز واقعا واحد نبوده است: از اسکان‌های مجدد اجباری دوران تزاری و سوسیالیسم اجباری دوران شوروی، نیروهای گریز از مرکز ریشه‌داری به جا مانده است. از این‌رو، دولت پوتین برای کشف عاملی اتحاد‌ساز که بشود با آن پایه‌ای از حمایت را بنا نهاد، تلاش زیادی کرده است. به طور معمول، این عوامل ناخوشایند موجب فقدان اعتبار و احترام برای دولت، فقط ایدئولوژی توضیح می‌دهد که چگونه چنین کاری در روسیه این‌قدر با موفقیت انجام شده است. علاوه بر این، روسیه همزمان با سری کاملی از چالش‌های مشروعیت روبروست، چالش‌هایی که اکنون همۀ دولت ـ ملت‌ها با آن روبرو هستند: قرن بیست‌و‌یک شاهد فرم‌های جدیدی از مواجهه است، از تروریسم تا هک سایبری [سرقت داده‌ها] که ساختار دولت‌ ـ‌ ملت اساسا نمی‌تواند خود را با آن وفق دهد. از زمان پیمان وستفالی در 1648، دولت ـ ملت، شکل غایی جامعۀ سیاسی مستقل فرض می‌شده است. اما فرآیند پیوسته نزولیِ جهانی‌سازی نشان می‌دهد که دولت ـ ملت‌ها آن‌گونه که تصور می‌شد مستقل نیستند. انقلاب در تکنولوژی، حمل‌ونقل و اطلاعات به این معناست که سرمایه، انسان‌ها، کالاها و خدمات (حداقل در مقایسه با قرن هفدهم) برای سفر از مرزهایی که دلشان می‌خواهد آزادند، در نتیجه وابستگی‌ای که افراد در حدود سال 1648 ـ 1948، از آن باب برای دسترسی به حفظ و ادامۀ زندگی و فراغت شخصی به دولت‌هایشان داشتند، کاهش یافته است.
درباره نویسندگان کتاب «دموکراسی پوتین»
ولادیمیر تیسمانانو استاد دپارتمان علوم سیاسی و سیاست در کالج پارک دانشگاه مریلند است. همچنین او عضو هیئت مدیرۀ مرکز بین الملل محققان وودرو ویلسون است. تیسمانانو به تازگی با همکاری دانشمند سیاسی رومانیایی ماریوس استن کتاب «مقابلۀ رومانی با گذشتۀ کمونیستی‌اش: دموکراسی، حافظه و عدالت اخلاقی» را تألیف کرده است.
از کتاب‌های ولادیمیر تیسمانانو می‌توان به: شیاطین تاریخ: کمونیسم، فاشیسم و درس‌های از قرن بیستم اشاره کرد.
کیت سی. لانگدن محقق و پژوهشگر اراسموس ماندس است. لانگدن فوق لیسانس سیاست و جامعۀ اروپایی دارد. او به کار پژوهشی و تحقیق اراسموس ماندس در ایالات متحده، روسیه، جمهوری چک، هلند و لهستان پرداخته است. کیت سی. لانگدن در طی سال‌های 2015 و 2016 برای وزرات خارجۀ امریکا در کی‌یف و بوداپست کارآموزی کرده است.
درباره ترجمه فارسی کتاب «دموکراسی پوتین»
کتاب «دموکراسی پوتین» با عنوان فرعی «ایدئولوژی، افسانه و خشونت در قرن بیست‌ویکم» توسط سودابه قیصری به فارسی ترجمه شده است. بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه چاپ و نشر کتاب را برای علاقه‌مندان به عهده داشته است.
رتبه کتاب «دموکراسی پوتین» در گودریدز: 4 از 5

ادامه keyboard_arrow_down