کتاب | علوم انسانی | ادبیات | ادبیات آمریکا | طوفان مهیب
طوفان مهیب شابک: 9786227425543 252 صفحه 280 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 700 طوفان مهیب لورین رابینسون حیدر خسروی علوم انسانی ادبیات ادبیات آمریکا

483,000 ریال 690,000 ریال

ناشر: خوب

چاپ یکم

کتاب «طوفان مهیب: ده داستان درمورد گرمایش و انهدام زمین به‌دست بشر» نوشتۀ لورین رابینسون
ده داستان اقلیمی و محیط زیستیِ هشداردهنده به خطر گرمایش زمین. کتاب «طوفان مهیب: ده داستان درمورد گرمایش و انهدام زمین به‌دست بشر»، با عنوان اصلی Tales from The Warming: Envisioning the Human Impact of the Climate Crisis، مجموعۀ ده داستان از لورین رابینسون است که در هر یک از آن‌ها خطر گرمایش زمین و بحران‌های ناشی از آن در نقاط مختلف جهان، نقاطی که بیشتر و شدیدتر در معرض خطرات جدی و ویرانگرِ گرمایش زمین‌ هستند، دستمایۀ خیالپردازی‌هایی آینده‌نگرانه قرار گرفته است.
ده داستان گردآمده در کتاب «طوفان مهیب»، چنانکه لورین رابینسون خود در مقدمۀ این کتاب توضیح می‌دهد، ممارست‌هایی است که او طی آن‌ها به بررسی تأثیر انسان بر بحران اقلیمی پرداخته است.
لورین رابینسون در کتاب «طوفان مهیب» بر آن است که اهمیت و حساسیت و خطر جدی بحران گرمایش زمین و تأثیر فاجعه‌بار آن بر آینده زمین و سرنوشت ساکنان آن را به زبانی ملموس به مردم عادی گوشزد کند چون معتقد است و گویی به‌تحقیق دریافته است که کتاب‌های علمیِ تئوریک نتوانسته‌اند به زبان علم و با توضیحات و استدلالات علمی مردم را در این باب که گرمایش زمین یک بحران و خطر جدی است مجاب کنند.
رابینسون به جای زبان علم، زبان داستان را در کتاب «طوفان مهیب» به‌کار می‌برد تا بحث بحران اقلیمی ناشی از گرمایش زمین را از حیطۀ تخصصی که مخاطبان خاص‌تر و محدودتری دارد به میان طیف گسترده‌تری از مردم ببرد و آن‌ها را به اهمیت تلاش جدی برای به صفر رساندن گازهای گلخانه‌ای که عامل اصلی گرمایش زمین‌اند واقف کند و با خلق موقعیت‌های داستانی و ملموس درباره خطراتی که مصرف این گازها در آینده می‌تواند به وجود آوَرَد مردم عادی را به این مسئله حساس کند چون او معتقد به این قول دوریس لسینگ است که «شکی نیست که داستان بهتر از عهده بیان حقیقت برمی‌آید.»
داستان‌های کتاب «طوفان مهیب» بین سال‌های 2014 و 2015 نوشته شده‌اند و متن اصلی کتاب در سال 2017 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «طوفان مهیب»
لورین رابینسون در مقدمۀ کتاب «طوفان مهیب» درباره داستان‌های این کتاب و حال‌وهوای این داستان‌ها می‌نویسد: «این داستان‌ها فرضی‌اند یا شاید بتوان در زمره ژانر نوظهوری دانستشان که به‌تازگی داستان اقلیمی نامیده‌اند. هر داستان با چالش متفاوتی سروکار دارد که درنتیجۀ گرمایش زمین پیش روی ما قرار گرفته است. داستان‌ها خوانندگان را به سراسر دنیا و فراتر از زمان می‌برند تا شاهد مبارزه انسان‌ها برای مواجهه با این تجارب واقعی جدید باشند. برخی از داستان‌ها افراد را در وضعیت آسیب و زیان قرار می‌دهند و برخی دیگر بیشتر بر خلاقیت انسان در تقلیل تأثیرات گرمایش تمرکز می‌کنند.»
بالاآمدن آب‌ها، غرق‌شدن جزایر، طوفان‌های سخت، خشکسالی‌های مهیب، آب‌شدن یخ‌ها، تلاش انسان‌ها برای نجات میراث فرهنگی و دستاوردهای هنری بشر از بحران‌های برآمده از گرمایش زمین؛ این‌ها از جمله موضوعاتی هستند که در داستان‌های مختلف کتاب «طوفان مهیب» به آن‌ها پرداخته شده است.
داستان‌های این کتاب در نقاط مختلف دنیا و جاهایی که به دلیل موقعیت اقلیمی و جغرافیایی، بیشتر در معرض آسیب‌های شدید ناشی از گرمایش زمین‌اند اتفاق می‌افتد؛ جاهایی نظیر بنگلادش و ونیز و جزایر پولینزی و... .
در یکی از داستان‌های کتاب «طوفان مهیب» می‌بینیم که چطور جزیره‌ای از جزایر پولینزی در حال غرق‌شدن است.
در داستانی دیگر، ماجرای خبرنگاری روایت شده که به قلۀ کلیمانجارو می‌رود تا وقت آب‌شدن آخرین یخ بازمانده در این قله، آن‌جا باشد.
داستانی هم به نقل ماجرای خانواده‌ای بنگلادشی اختصاص دارد که در تقلای گریز از طوفانی موسمی در خلیج بنگال‌اند.
در یکی از داستان‌ها هم می‌بینیم که چطور عده‌ای می‌کوشند که نگذارند میراث فرهنگیِ ونیز طعمۀ آب شود.
داستان‌ها همه در آینده اتفاق می‌افتد و در ابتدای هر داستان، تاریخ و مکان واقعه درج شده است. یک داستان هم البته در سال 2021 روی می‌دهد که نسبت به زمان نگارش داستان، آینده بوده اما حالا دیگر آینده نیست.
ده داستانی که در کتاب «طوفان مهیب» می‌خوانید و مکان‌ها و تاریخ‌هایی که وقایع هر داستان در آن‌ها اتفاق می‌افتد عبارتند از: «کلیمانجارو: تانزانیا، فوریۀ 2021»، «خروج: ویاتوپو، تووالو، پولینِزی، نوامبر 2027»، «طوفان مهیب: بنگلادش، اکتبر 2029»، «فرانچسکا و پائولو: ونیز، آوریل 2032»، «افراد اسمایلی: ایالت یون‌نان، چین، اکتبر 2036»، «ژرف‌ترین و تاریک‌ترین: سودان جنوبی، آفریقا، فوریۀ 2039»، «داستان دو شهر: میامی و نیواورلئان، سپتامبر 2045»، «فرار از اِل. اِی: لس آنجلس، ایالت کالیفرنیا، سپتامبر 2047»، «شهر کوستو: ام‌القیوَین، 21 مه 2051» و «شروع دوباره: گرینلند، 20 ژوئیۀ 2059».

درباره لورین رابینسون، نویسنده کتاب «طوفان مهیب»
دکتر لورین آر. رابینسون (Lorin R. Robinson)، متولد 1943، روزنامه‌نگار، عکاس خبری، فعال محیط زیست، استاد دانشگاه و داستان‌نویس است.

درباره ترجمۀ فارسی کتاب «طوفان مهیب»
کتاب «طوفان مهیب: ده داستان درمورد گرمایش و انهدام زمین به‌دست بشر» با ترجمۀ حیدر خسروی در نشر خوب منتشر شده است. حیدر خسروی متولد 1370 است. از دیگر ترجمه‌های او می‌توان به کتاب‌‌های «آخرالزمان سیاسی: سیاست و مفتش اعظم داستایفسکی»، «خودگردانی یا آنری لوفور در بلگراد جدید» و «درباره عادت» اشاره کرد.

رتبۀ کتاب «طوفان مهیب» در گودریدز: 3.81 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین مترجم