دژ درون شابک: 9786002538703 184 صفحه 190 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 770 درون آینتسل گانگر شهاب‌الدین عباسی علوم انسانی فلسفه آشنایی با فلسفه

825,000 ریال 1,100,000 ریال

ناشر: کتاب پارسه

چاپ یکم

کتاب «دژ درون: فلسفۀ رواقی برای زیستن در دنیای بی‌قرار» نوشتۀ آینتسل گانگر
آیا می‌شود به‌یاری فلسفه‌ از اضطرابها و تشویش‌های زندگی مدرن رهید و آرام‌تر زندگی کرد؟ آینتسل گانگر در کتاب «دژ درون: فلسفۀ رواقی برای زیستن در دنیای بی‌قرار» معتقد است که با کمک فلسفۀ رواقی می‌شود در زندگی به آرامش و رهایی از تنش و اضطراب و هرآنچه در زندگی مدرن اسباب ناراحتی و ناآرامی انسان را فراهم می‌کند دست یافت.
کتاب «دژ درون: فلسفۀ رواقی برای زیستن در دنیای بی‌قرار»، با عنوان اصلی Stoicism for Inner Peace، کتابی‌ست که در آن از کارکرد فلسفۀ رواقی در زندگی مدرن سخن رفته و فشرده‌ای از حکمت رواقیون، که به‌اعتقاد گانگر زندگی انسان امروز را به کار می‌آید، همراه با شرح نحوه کاربرد این حکمت برای حل مسائل گوناگون زندگی ارائه شده است.
آینتسل گانگر در کتاب «دژ درون» با برشمردن اصول فلسفۀ رواقی و معرفی شیوه مواجهۀ فلاسفۀ رواقی با مسائل جهان و نیز با ارائۀ تمرین‌هایی در چارچوب فلسفۀ رواقی بر آن است که به مخاطبان خود نشان دهد که می‌توانند با کمک آموزه‌ها و شیوه تفکر رواقیون بر دغدغه‌های اصلی زندگی‌شان و بر عوامل آزارنده و اضطراب‌زای دوران مدرن فائق آیند و زندگی آرام‌تری را تجربه کنند.
کتاب «دژ درون» کتابی‌ست که به مخاطبان خود یادآور می‌شود که اندیشه‌های متفکران و فیلسوفان عصر باستان برای انسان امروز نیز کارآمد هستند و می‌توانند گره از مشکلات انسان امروز نیز بگشایند.
کتاب «دژ درون» تلاشی‌ست برای به‌روز و کاربردی کردن بخشی از فلسفۀ باستان برای انسان امروز. این کتاب سعی دارد به ما بیاموزد که فلسفه فقط نظرورزی نیست و به دنیای آکادمیک تعلق ندارد و می‌توان در زندگی نیز از آموزه‌های فلاسفه بهره برد و از این آموزه‌ها برای بهبود زندگی روزانه استفاده کرد.
متن اصلی کتاب «دژ درون» اولین بار در سال 2021 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «دژ درون»
کتاب «دژ درون» برمبنای این دیدگاه نوشته شده است که مسائل و اضطرابها و دغدغه‌ها و نگرانی‌ها و احساسات اساسی انسان امروز و انسان اعصار باستان مشترک است و درنتیجه می‌توان آموزه‌های فیلسوفان رواقی یونان و رُم باستان را همچنان به کار بست و زندگی بی‌دغدغه‌تری را تجربه کرد.
آینتسل گانگر در پیشگفتار کتاب «دژ درون» درباره اشتراک دغدغه‌های اساسی انسان امروز و انسان کهن، که به باور او باعث می‌شود فلسفۀ رواقی همچنان کاربرد داشته باشد، می‌نویسد: «وقتی برای اولین بار با فلسفۀ رواقی روبرو شدم، حیرت کردم که ایده‌های اصلی رواقیان باستان چقدر کاربردی است و به درد همۀ زمان‌ها می‌خورد. انگار آدمیزاد هرگز تغییر نکرده و بهترین خصائل و بدترین اوصاف سرشت بشر ماندگار مانده است.
کتاب‌های پرشمارِ دوران یونان و روم باستان، دست‌کم آن‌هایی که باقی مانده‌اند، حکمت‌های ارزشمندی در خود جای داده‌اند که برای دوران مدرن هم بسیار باارزش‌اند. برای نمونه می‌توان به آثار مارکوس اورِلیوس، سِنِکا، و اِپیکتِتوس اشاره کرد.»
در فصل‌های مختلف کتاب «دژ درون» سخن از این است که انسان مدرن چگونه می‌تواند براساس اندیشه‌های فیلسوفان رواقی باستان بر احساسات و تشویش‌ها و اضطرابهایی که او را رنج می‌دهند، مثل حسادت و خشم و فشار مالی و... غلبه کند و در زندگی به آرامش و احساس خوشبختی دست یابد.
کتاب «دژ درون» نوعی آموزش عملیِ در لحظه زیستن با کمک فلسفۀ رواقی است. این کتاب بر آن است که به مخاطبان خود بیاموزد که خوشبختیِ اصلی و واقعی در وجود خود آنهاست نه در آنچه بیرون از خود می‌جویند.
کتاب «دژ درون» از پیشگفتار، مقدمه‌ای با عنوان «قدرتِ بی‌اعتنایی» و بیست و یک فصل تشکیل شده است. هجده فصل از این بیست و یک فصل به احساساتی که باعث ناراحتی انسان می‌شوند و شیوه غلبه بر این احساسات، براساس آموزه‌های فیلسوفان رواقی، اختصاص دارد. این احساسات، که نام هر یک از این هجده فصل از یکی از آن‌ها گرفته شده، عبارتند از: تقدیردوستی، توهین، خوشبختی، نظر دیگران، عشق و شهوت، جدایی‌ها، دلواپسیِ از دست دادن، حسادت، بیزاری و میل، رها کردن امور به حال خود، آزرده شدن، خشم، بحران، نگرانی، وحشت‌زدگی، فشار مالی، تنهایی و احساس گناه.
فصل نوزدهم کتاب «دژ درون»، با عنوان «دیدگاه فیلسوفان رواقی درباره آرامش درونی»، به نظریات فیلسوفان بزرگ و شاخص فلسفۀ رواقی، یعنی مارکوس اورلیوس و اپیکتتوس و سنکا و زنون، درباب آرامش درونی اختصاص دارد.
در فصل بیستم کتاب «دژ درون»، با عنوان «تمرین‌های رواقی برای رسیدن به آرامش درونی»، هفت تمرین برای دستیابی به آرامش درونی ارائه شده که عبارتند از: پیش‌اندیشی در مورد حوادث ناگوار، ورزیدگی در تسلط بر خویشتن، چطور بعضی چیزها را به هیچ بگیریم، قدرت یادداشت‌نویسی روزانه، ممنتو موری / یادآوری مرگ، نگاه از بالا و آمور فاتی / تقدیردوستی.
آخرین فصل کتاب «دژ درون»، با عنوان «پاره‌های خِرَد: چند کلمه از کتاب راهنمای اپیکتتوس» شمه‌هایی از اندیشه‌های اپیکتتوس، یکی از فلاسفۀ برجستۀ رواقی، را با رجوع به گفتارهایی از او، که در کتابی با عنوان «کتاب راهنما» یا «رساله» توسط شاگردش به نام آریان مکتوب شده است، به خوانندگان ارائه می‌دهد.

درباره آینتسل گانگر، نویسنده کتاب «دژ درون»
آینتسل گانگر (Einzelgänger) دارای فوق لیسانس پژوهش‌های دینی است. از گانگر نوشته‌هایی در موضوعات مرتبط با دین در مجلات و روزنامه‌ها منتشر شده است.
از آینتسل گانگر، به‌جز کتاب «دژ درون»، کتاب انگیزشی دیگری هم به نام «آزارناپذیر: هنر رشد و موفقیت در دنیایی پر از آدم‌های نفهم» منتشر شده که اولین کتاب اوست.

درباره ترجمۀ فارسی کتاب «دژ درون»
کتاب «دژ درون: فلسفۀ رواقی برای زیستن در دنیای بی‌قرار» با ترجمۀ شهاب‌الدین عباسی در بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه منتشر شده است.
شهاب‌الدین عباسی، متولد 1345، مترجم کتابهایی متنوع در زمینۀ اندیشه و ادبیات و علوم انسانی، در حوزة بزرگسالان و کودک و نوجوان، است. «درباره معنی زندگی»، «آلبرت اینشتین»، «ایده‌های بزرگ برای دختران و پسران بلندپرواز»، «چگونه پا به سن بگذاریم»، «آری به زندگی»، «دور دنیای فلسفه در هشت روز»، «پسری با تخیل وحشی (داستان زندگی گابریل گارسیا مارکز، برنده‌ی جایزه‌ی نوبل ادبیات)» از جمله ترجمه‌های اوست. عباسی همچنین نویسنده و گردآورندة کتاب «آکادمی عشق (شمس و مولوی: زندگی، اندیشه‌ها و قصه‌ها)» است.

رتبۀ کتاب «دژ درون» در گودریدز: 4.56 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down