کتاب | علوم انسانی | مدیریت | قوانین کار | راهنمای شغل انتخاب کردن
راهنمای شغل انتخاب کردن شابک: 9786227255508 252 صفحه 150 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1000 راهنمای انتخاب کردن فائزه نوری علوم انسانی مدیریت قوانین کار

375,000 ریال 500,000 ریال

ناشر: هنوز

چاپ یکم

کتاب «راهنمای شغل انتخاب کردن» اثری از مؤسسۀ «مدرسۀ زندگی» آلن دو باتن
بزرگ که شدی می‌خواهی چه‌کاره شوی؟ این از آن پرسش‌های معروف و متداولی است که از بچه‌ها می‌پرسند. کتاب «راهنمای شغل انتخاب کردن»، با عنوان اصلی What Can I Do When I Grow Up?: A young persons guide to careers, money and the future، حول همین پرسش می‌گردد و البته با شوخ‌طبعی‌ای نقادانه بر ملال‌انگیزی آن هم تأکید می‌کند و یادآور می‌شود که این پرسش اصلاً پرسش ساده‌ای نیست چون خود آدم‌بزرگ‌ها هم خیلی مواقع تصور روشنی درباب شغل و آیندۀ شغلی خود ندارند و در نوجوانی و جوانی هم نداشته‌اند، پس نباید از بچه‌ها توقع داشته باشند که راحت به این سؤال پاسخ دهند و از شنیدن آن احساس ملال و حوصله‌تنگی نکنند.
کتاب «راهنمای شغل انتخاب کردن» از سری کتاب‌های منتشرشده در مؤسسۀ «مدرسۀ زندگی» آلن دو باتن است و مانند دیگر کتاب‌های این مؤسسه و نیز آثار خود آلن دو باتن، به زبانی ساده و سرراست و صمیمانه و جاهایی همراه با بذله‌گویی، به مسئله‌ای می‌پردازد که انسان‌ها در زندگی واقعی و عملی و روزمرۀ خود با آن مواجهند.
مدرسۀ زندگی آلن دو باتن در کتاب «راهنمای شغل انتخاب کردن» به سراغ موضوعی رفته که به‌ویژه برای کودکان و نواجوانان مهم است: موضوع انتخاب شغل و اینکه برای انتخاب شغل می‌توان از چه معیارها و دانسته‌هایی در این باب کمک گرفت.
در کتاب «راهنمای شغل انتخاب کردن» از حرفهای کلیشه‌ای درباب شغل خبری نیست. این کتاب کودکان و نوجوانان را با امکان‌ها و فرصت‌های متنوع شغلی مواجه می‌کند و با آن‌ها به زبانی شیرین و صمیمی و جاهایی هم آمیخته به طنز و شوخ‌طبعی، از انواع مشاغل و خوبی‌ها و بدی‌هایشان و موضوعات مختلف مرتبط با شغل، مثل درآمد و پول و رضایت شغلی و...، نیز تاریخچۀ پیدایش مشاغل سخن می‌گوید.
متن اصلی کتاب «راهنمای شغل انتخاب کردن» اولین بار در سال 2019 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «راهنمای شغل انتخاب کردن»
کتاب «راهنمای شغل انتخاب کردن» با کودکان و نوجوانان از فلسفۀ انتخاب شغل صحبت می‌کند و همچنین قضیۀ شغل و انتخاب شغل را در چشم‌اندازی تاریخی و اقتصادی مورد بررسی قرار می‌دهد.
در کتاب «راهنمای شغل انتخاب کردن» از مزایا و مضرات شغل‌های گوناگون سخن به میان می‌آید و از واقعیت‌هایی که انسان در زندگی شغلی با آن‌ها مواجه است و بعضی از آن‌ها هم واقعیت‌های چندان جذابی نیستند. در این کتاب سعی شده است به پرسش‌های مختلفی که ممکن است در ارتباط با شغل و آینده شغلی برای کودکان و نوجوانان پیش بیاید پاسخ داده شود تا آن‌ها به درک روشن‌تر و واقع‌بینانه‌تری از مقولۀ شغل و انتخاب شغل برسند و با اطلاعات و دانش بیشتری دربارۀ آیندۀ شغلی‌شان تصمیم بگیرند.
همان‌طور که در کتاب «راهنمای شغل انتخاب کردن» توضیح داده شده، انتخاب شغل، دغدغه‌ای مختص انسان مدرن است چون قبل از عصر مدرن و در دورۀ قرون وسطی، شغل‌ها موروثی بوده و مردم مشاغل پدران خود را دنبال می‌کرده‌اند و برای همین بحث انتخاب شغل مطرح نبوده است.
در کتاب «راهنمای شغل انتخاب کردن» هم از وجه لذت‌بخشیِ شغلی که هرکس برای خود انتخاب می‌کند و هم از وجه اقتصادی به موضوع انتخاب شغل نگاه شده است.
کتاب «راهنمای شغل انتخاب کردن» از مقدمه‌ای با عنوان «وقتی بزرگ شدم چه‌کاره شوم؟» و پانزده فصل تشکیل شده است. فصل‌های پانزده‌گانۀ این کتاب عبارتند از: «چرا فهمیدن این‌که می‌خواهی چه‌کاره شوی سخت است؟»، «شغل چیست؟»، «چرا این‌قدر شغل‌های متفاوتی وجود دارد؟»، «چرا بعضی شغل‌ها حوصلۀ آدم را سر می‌برند؟»، «شغل‌ها چه‌طور به وجود آمده‌اند؟»، «شغل‌های خوب و شغل‌های بد»، « چرا تبلیغات مهم است؟»، «شغل‌های پیدا و شغل‌های پنهان»، «چرا بعضی افراد بیشتر از بقیه درآمد دارند؟»، «پول چه‌قدر اهمیت دارد؟»، «چه چیزی شغل را لذت‌بخش می‌کند؟»، «از چه چیزی واقعاً لذت می‌برید؟»، «کار کردن از چه جهت شبیه مدرسه رفتن است؟»، «چرا مردم در نهایت کاری می‌کنند که دوستش ندارند؟» و «چه‌طور جواب آدم‌هایی را بدهید که می‌پرسند "بزرگ شدی می‌خواهی چه‌کاره شوی"؟»

دربارۀ آلن دو باتن و مؤسسۀ «مدرسۀ زندگی»
آلن دو باتن(Alain de Botton)، متولد 1969 در زوریخِ سوئیس، فیلسوف، مجری تلویزیون، جُستارنویس، سخنران و روزنامه‌نگار سوئیسی – بریتانیایی و از بنیانگذاران مؤسسۀ آموزشی «مدرسۀ زندگی» است.
پیوند فلسفه با زندگی روزمره و بیان مسائل فلسفی به زبانی ساده و شیرین و ملموس از مهارتهای اصلی آلن دو باتن است. او در نوشته‌هایش چیزهایی را که به‌ظاهر پیش پا افتاده و روزمره به نظر می‌رسند به معقولات و مسائل پیچیده‌ای که ذهن انسان با آنها درگیر است ربط می‌دهد و به دنبال این است که فلسفه و به‌طور کلی دانش را از محدودۀ دانشگاه به میدان عمل و زندگی روزمرۀ انسانها بیاورد. با همین رویکرد بود که دو باتن از گرفتن دکترای فلسفه از دانشگاه هاروارد منصرف شد و به جای آن به نوشتن کتابهای فلسفی به زبان ساده پرداخت.
مشارکت دو باتن در تأسیس «مدرسۀ زندگی» نیز از همین رویکرد او به فلسفه و دانش نشأت می‌گیرد. این مؤسسه به این قصد تأسیس شده است که، برخلاف دانشگاههای سنتی، آموزش را با زندگی عملی انسانها همسو کند و چیزی را بیاموزد که به درد زندگی روزمرة شخصی و اجتماعی و شغلی آدمها بخورد.
آثار آلن دو باتن جزو آثار پرفروش و پرمخاطب است. «جستارهایی در باب عشق»، «هنر سیر و سفر»، «پروست چگونه می‌تواند زندگی شما را دگرگون کند»، «اضطراب منزلت» و «تسلی‌بخشی‌های فلسفه» از جمله آثار اوست.
آلن دو باتن در سال 2015 برنده جایزه «یاران شوپنهاور» در جشنواره نویسندگان ملبورن شده است.

دربارۀ ترجمۀ فارسی کتاب «راهنمای شغل انتخاب کردن»
کتاب «راهنمای شغل انتخاب کردن» با ترجمۀ فائزه نوری در نشر هنوز منتشر شده است. فائزه نوری، متولد 1371، مترجم ایرانی است. از ترجمه‌های او می‌توان به کتاب‌های «مهارت‌های اجتماعی زیستن» و «چگونه خود را به نظم عادت دهیم» اشاره کرد.
از کتاب «راهنمای شغل انتخاب کردن» ترجمۀ فارسی دیگری هم با عنوان «می‌خواهم چه‌کاره شوم: راهنمایی برای جوانان در زمینه‌ی حرفه، پول و آینده» منتشر شده که مترجم آن محمد هدایتی و ناشرش انتشارات کتاب‌سرای نیک است.

رتبۀ کتاب «راهنمای شغل انتخاب کردن» در گودریدز: 4 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین مترجم