کتاب | علوم انسانی | تاریخ | تاریخ ایران | ما هماهنگ شده ایم
ما هماهنگ شده ایم شابک: 9786220404569 392 صفحه 380 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1100 هماهنگ کای اشتریت ماتر مسعود یوسف حصیرچین علوم انسانی تاریخ تاریخ ایران

1,870,000 ریال 2,200,000 ریال

ناشر: ققنوس

چاپ دوم

کتاب «ما هماهنگ شده‌‌‌ایم» نوشتۀ کای اشتریت‌ماتر
گزارشی از زیستن زیر سایۀ یک توتالیتاریسم جدید و سازوکار خودکامگی در جهان امروز. کتاب «ما هماهنگ شده‌ایم: زندگی زیر نظر حکومت چین»، با عنوان اصلی We Have Been Harmonized: Life in Chinas Surveillance State، مختصات زندگی در چین جدید و به‌شدت تحت کنترل را، به‌مثابۀ نمونه‌ای از دیکتاتوری در عصر امروز، ترسیم می‌کند.
کای اشتریت‌ماتر در کتاب «ما هماهنگ شده‌ایم» نشان می‌دهد که حکومت امروز چین چگونه تکنولوژی را برای اِعمال نظارتی سراسری بر شهروندان این کشور به خدمت گرفته است و چگونه اذهان آن‌ها را به انقیاد خود درآورده است.
کتاب «ما هماهنگ شده‌ایم» داستان زندگی در یک حکومت استبدادی و پلیسیِ جدید است و شرح اینکه حکومت امروز چین چگونه و با چه سازوکارهایی شهروندانش را کنترل می‌کند.
با خواندن کتاب «ما هماهنگ شده‌ایم» می‌بینیم و درمی‌یابیم که ثروت و اینترنت و تکنولوژی‌های پیشرفته به‌تنهایی برای دست‌یابی به آزادی و دموکراسی کافی نیستند و در کشور چین، تکنولوژی‌ نه فقط به ایجاد فضای باز و دموکراتیک منجر نشده بلکه ابزاری شده است برای هرچه بسته‌تر شدن فضا و کنترل کوچک‌ترین حرکات و حرفها و رفتارهای مردم و خلق بزرگترین و مؤثرترین دولت نظارتیِ دنیا.
کتاب «ما هماهنگ شده‌ایم» گزارشی است از سازوکار یک سیستم خودکامۀ جدید که واقعیت‌ها را به‌سود خود و در خدمت منافع خود تحریف می‌کند و پیشرفته‌ترین ابزار را برای ساختن یک سراسربینِ بزرگ و مرعوب کردن شهروندانش به‌کار می‌گیرد.
متن اصلی کتاب «ما هماهنگ شده‌ایم» اولین بار در سال 2018 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «ما هماهنگ شده‌ایم»
کای اشتریت‌ماتر در کتاب «ما هماهنگ شده‌ایم» بی‌پرده و به‌صراحت و با زبانی گزنده از ماهیت حکومت امروز چین سخن می‌گوید تا نشان دهد خودکامگی در جهان امروز چگونه و با چه سازوکاری عمل می‌کند و خودکامگی‌ای که بر چین امروز حاکم است چه تهدیدی برای دموکراسی‌های جهان است.
کتاب «ما هماهنگ شده‌ایم» هشداری است به نظام‌های دموکراتیک تا خیالشان خیلی از این بابت که دموکراسی همواره پایدار خواهد بود، راحت نباشد.
اشتریت‌ماتر در کتاب «ما هماهنگ شده‌ایم» بر آن است که نشان دهد چینِ امروز، تحت رهبری شی جین‌پینگ، چگونه به یک قدرت خطرناک و یک تهدید جدی برای دموکراسی‌های جهان تبدیل شده است.
کتاب «ما هماهنگ شده‌ایم» از دروغ و تحریفی پرده برمی‌دارد که یک حکومت خودکامه، به‌قصد ارعاب شهروندانش، به آن متوسل می‌شود. این کتاب، از ابزار ایدئولوژیک چین جدید و کارکرد این ابزار برای هرچه بیشتر بستنِ فضا سخن می‌گوید و از اینکه حکومت فعلی چین چگونه مارکس و لنین و کنفوسیوس و ملی‌گرایی دوآتشه را برای پیشبرد اهداف خودکامانۀ خود باهم ترکیب کرده است.
در کتاب «ما هماهنگ شده‌ایم» می‌بینیم که حکومت جدید چین چگونه با استفاده از پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها سیاست‌های مستبدانه و شدیداً نظارتی خود را پیش می‌برد و چطور و با چه سازوکارهای تازه‌ای مغز شهروندانش را شستشو می‌دهد و اذهان آن‌ها را کنترل می‌کند.
کتاب «ما هماهنگ شده‌ایم» از پیشگفتاری با عنوان «چین جدید، جهان جدید» و پانزده فصل تشکیل شده است.
فصل‌های پانزده‌گانۀ کتاب «ما هماهنگ شده‌ایم» عبارتند از: «کلمه: چگونه خودکامگان زبانمان را می‌دزدند»، «سلاح: چگونه وحشت و قانون مکمل یکدیگرند»، «قلم: چگونگی عملکرد پروپاگاندا»، «اینترنت: چگونه حزب یاد گرفت عاشق اینترنت باشد»، «لوح سفید: چرا مردم باید فراموش کنند»، «قیمومت آسمانی: چگونه حزب یک امپراتور انتخاب کرد»، «رؤیا: چگونه کارل مارکس و کنفوسیوس همراه با این کشور بزرگ احیا می‌شوند»، «چشم: چگونه حزب قوانینش را با هوش مصنوعی به‌روز می‌کند»، «انسان طراز نوین: چگونه کلان‌داده و سامانۀ اعتبار اجتماعی قرار است مردم را به رعیت‌های خوبی تبدیل کنند»، «رعیت: چگونه دیکتاتوری ذهن را منحرف می‌کند»، «خانۀ آهنین: چگونه چند شهروند سرکش دروغ‌ها را برملا می‌کنند»، «قمار: وقتی قدرت سد راه خودش می‌شود»، «توهم: چگونه هرکسی چین خودش را تصور می‌کند»، «جهان: چگونه چین اعمال نفوذ می‌کند» و «آینده: وقتی همۀ راه‌ها به پکن ختم می‌شود».
در بخشی از کتاب «ما هماهنگ شده‌ایم» می‌خوانید: «چین در تلاش است تا درون مرزهایش حکومت نظاره‌گر بی‌نقصی بسازد و مهندسان روح این کشور بار دیگر در تلاش‌اند تا "انسان طراز نوین"ی بیافرینند که زمانی لنین، استالین و مائو رؤیایش را در سر داشتند. همچنین، این چین می‌خواهد باقی جهان را هم منطبق بر تصویر خودش شکل دهد.
حزب کمونیست چین رهبرش، شی جین‌پینگ، را در جایگاهی قرار داده که پس از مائو هیچ‌کس به آن دست نیافته است. درست در بالاترین نقطه. چیزی بالای سرش نیست جز آسمان. چین بار دیگر "سکاندار" دارد. شی قدرتمندترین رهبر چند دهۀ اخیر چین است و بر قوی‌ترین چین چند قرن گذشته حکومت می‌کند. ملتی جاه‌طلب آماده می‌شود تا حتی از قبل هم قوی‌تر شود – از لحاظ اقتصادی، سیاسی و نظامی. خودتخریبی غرب همچون موهبتی الهی برای این کشور بوده است. این رژیم، با فناوری اطلاعاتی قرن بیست و یکم و امکانات کاملاً جدیدش برای کنترل و به بازی گرفتن افراد، ابزار اعمال قدرتی دارد که تا پیش از این در دسترس هیچ حکومت خودکامه‌ای نبوده است. شی و حزبش در رقابتی حساب‌شده با نظام‌های غربی در حال احیای دیکتاتوری برای عصر اطلاعات هستند. و این مسئله معانی ضمنی بسیاری برای دموکراسی‌های جهان دارد.
نقشه‌های حزب کمونیست چین، حتی درون چین هم، بلندپروازانه‌اند، اما چیرگی حاکم خودکامه بر ذهن رعیت‌هایش را نباید دست‌کم گرفت. این حکومت می‌تواند علاوه بر زندگی، ذهن را هم پاک کند و از نو شکل دهد. قتل عام میدان تیان‌آنمن در سال 1989، و سال‌های پس از آن، نمایش قدرتمندانۀ این واقعیت است. چهارم ژوئن 2019 سی‌امین سالگرد سرکوب بی‌رحمانۀ جنبش دموکراسی‌خواهی چین بود و در این تاریخ حزب دلایل خوبی برای خوشحالی داشت. با نگاه به گذشته، عمل خشونت‌آمیزش نوعی موفقیت بود – موفقیتی بزرگ‌تر از آنچه آن زمان تصور می‌کرده‌اند. این کشتار جان تازه‌ای به حزب بخشید، همچنین موقعیت تازه‌ای نصیب حزب کرد تا بسیار پیش از ظهور عصر دیجیتال نشان دهد دستگاه کنترل ذهنش چه قابلیت‌هایی دارد. در چین، این خاطرۀ قتل‌عام عملاً محو شده است؛ نسیان حکومتی کامل است. و کسی که مهار گذشته را در دست دارد آینده را هم کنترل می‌کند – حزب کمونیست چین درست مانند جورج اورول متوجه این موضوع است.»

دربارۀ کای اشتریت‌ماتر، نویسندۀ کتاب «ما هماهنگ شده‌ایم»
کای اشتریت‌ماتر (Kai Strittmatter)، متولد 1965، روزنامه‌نگار آلمانی است. او بیش از یک دهه، به‌عنوان خبرنگار روزنامۀ «زوددویچه تسایتونگ»، در چین مشغول به کار بوده و بیش از سی سال دربارۀ چین مطالعه کرده است.
از دیگر آثار کای اشتریت‌ماتر می‌توان به کتاب «چین: الف تا ی» اشاره کرد.

دربارۀ ترجمۀ فارسی کتاب «ما هماهنگ شده‌ایم»
کتاب «ما هماهنگ شده‌ایم: زندگی زیر نظر حکومت چین» با ترجمۀ مسعود یوسف‌حصیرچین در انتشارات ققنوس منتشر شده است.
مسعود یوسف‌حصیرچین، متولد 1369، مترجم ایرانی است. یوسف‌حصیرچین دانش‌آموختۀ رشتۀ آموزش زبان انگلیسی است. از ترجمه‌های او می‌توان به کتاب‌های «خوردوخوراکِ دیکتاتورها»، «آداب دیکتاتوری: کیش شخصیت در قرن بیستم»، «جمهوری خلق نسیان: تجدید دیدار با تیان‌آنمِن»، «فرار از اردوگاه 14: فرار اودیسه‌وار مردی از کره‌ی شمالی به ‌سوی آزادی» و «تیان‌آن‌من 1989: امیدهای بربادرفته‌ی ما» اشاره کرد.

ادامه keyboard_arrow_down