سفر کردن شابک: 9786227255898 112 صفحه 110 گرم قطع: جيبی نوع جلد: شوميز تیراژ: 500 کردن موسسه مدرسه زندگی نادیا فغانی علوم انسانی فلسفه آشنایی با فلسفه

517,500 ریال 690,000 ریال

ناشر: هنوز

چاپ یکم

کتاب «سفر کردن» از مؤسسۀ «مدرسۀ زندگی» آلن دو باتن
یک راهنمای فلسفی – روان‌شناختی برای سفر و چگونگی لذت بردن از آن. کتاب «سفر کردن»، با عنوان اصلی How to Travel، با زبانی ساده و شیرین و گرم و صمیمی، آن‌گونه که سبک معمول آثار آلن دو باتن و مؤسسۀ «مدرسۀ زندگی» اوست، با ما از انواع سفر و رموز و آداب و فلسفۀ سفر و چم‌وخمِ آن می‌گوید تا یادمان بدهد که چطور هرچه بیشتر از سفر لذت و بهره ببریم.
کتاب «سفر کردن» از مراحل و جنبه‌های گوناگون سفر، از انتخاب مقصد تا بازگشت به خانه و از لذت‌های عینی سفر تا بهره‌های معنوی آن، با ما سخن می‌گوید.
با خواندن کتاب «سفر کردن» یاد می‌گیریم که چطور با چشم باز سفر کنیم و از سفر درس زندگی بیاموزیم.

مروری بر کتاب «سفر کردن»
معمولاً از یک راهنمای سیر و سفر، توقعاتی توریستی داریم اما کتاب «سفر کردن» یک راهنمای معمول و متعارفِ توریستی دربارۀ جاهای دیدنی که می‌توان به آن‌ها سفر کرد و جاذبه‌های گردشگری نقاط مختلف دنیا نیست. کتاب «سفر کردن» از فلسفه و روان‌شناسی سفر سخن می‌گوید.
در کتاب «سفر کردن» صحبت از سفر به‌مثابه یک تجربۀ درونی در مسیر خودشناسی و رفع کمبودهای درونی خود و رسیدن به تعادل است و صحبت از اینکه سفر به جاهای مختلف چگونه ما را به آدم‌هایی پخته‌تر، بالغ‌تر و سالم‌تر، به‌لحاظ روانی، تبدیل می‌کند.
سفری که در کتاب «سفر کردن» از آن سخن به میان می‌آید، سفری است که خلاء‌های درونی ما را پُر می‌کند.
کتاب «سفر کردن» باورهای کلیشه‌ای دربارۀ سفر و جاذبه‌های توریستی را برهم می‌زند و به ما می‌گوید کدام مکان‌ها برای پر کردن کدام‌یک از کمبودهای درونی ما مناسب‌ترند.
کتاب «سفر کردن» به ما می‌گوید برای انتخاب مقصد سفر، بهتر است به جای رجوع به کلیشه‌های توریستی، به درون خودمان رجوع کنیم و ببینیم واقعاً چه می‌خواهیم و نیت‌مان از سفر چیست و می‌خواهیم چه خواسته‌ای را با سفر برآورده کنیم.
کتاب «سفر کردن» انواع سفر و جاهایی را که می‌شود به آن‌ها سفر کرد، نه براساس جاذبه‌های توریستی کلیشه‌ای بلکه براساس اینکه هر نوع سفر و هر مکانی چه کمبودی را در درون ما می‌تواند برطرف کند و چه تجربۀ معنوی و فلسفی‌ای برای ما به بار می‌آورد، تقسیم‌بندی می‌کند و به ما می‌گوید انواع سفرها و مکان‌های مختلفی که می‌توانیم به آن‌ها سفر می‌کنیم، هر یک از چه جنبه‌ای برای سلامت روانی و فکری ما مفید هستند و هر یک چگونه می‌توانند به پخته‌تر و خردمندتر شدن ما کمک کنند و ما را به آرامش برسانند.
کتاب «سفر کردن» همچنین به ما می‌گوید که برای اینکه واقعاً از سفر لذت و بهره ببریم، باید تعاریف و برداشت‌ها و تصورات کلیشه‌ای از مفاهیم و احساساتی مثل لذت و هیجان و خوشی و خوشبختی و نظایر این‌ها را کنار بگذاریم.
با خواندن کتاب «سفر کردن» همچنین درمی‌یابیم که حتی پیاده‌روی هم می‌تواند نوعی از سفر باشد.
کتاب «سفر کردن» از سی فصل تشکیل شده که عبارتند از: «مقصد را چه‌طور انتخاب کنیم؟»، «"اگزوتیک" یعنی چه؟»، «شادمانی زیر ذره‌بین تردید»، «اضطراب»، «خوشی‌های کوچک»، «مخازن آب»، «در اهمیت آفتاب»، «سفر به مثابۀ درمان خجالت»، «لذت فرودگاه»، «لذت سفرهای هوایی»، «شهرهای زیبا»، «لذت متفاوت بودن»، «شوق صحبت کردن با غریبه‌ها»، «مشکلات عاطفی هر چیز بی‌عیب‌ونقصی را از چشم می‌اندازند»، «اهمیت تعطیلات خانوادگی»، «لذت دور شدن از روزمرگی، و رمانتیک بودن»، «رستوران‌های کوچک»، «در دفاع از شلوغی و جمعیت»، «لذت بردن از "روم سرویس" هتل»، «لذت بردن از طبیعت»، «نقاشی کشیدن به جای عکس گرفتن»، «روابط گذرا در دوران تعطیلات»، «سفر کردن برای یافتن دید وسیع‌تر»، «سفر و سیر و سلوک روحی»، «چگونه چند روزی در پاریس بگردیم؟»، «چگونه به خانه برگردیم؟»، «مزایای در خانه ماندن»، «به یاد آوردن خاطرات»، «کوتاه‌ترین سفر: پیاده‌روی» و «مختصرترین آزمون دنیا دربارۀ سفر».

دربارۀ آلن دو باتن و مؤسسۀ «مدرسۀ زندگی»
آلن دو باتن(Alain de Botton)، متولد 1969 در زوریخِ سوئیس، فیلسوف، مجری تلویزیون، جُستارنویس، سخنران و روزنامه‌نگار سوئیسی – بریتانیایی و از بنیانگذاران مؤسسۀ آموزشی «مدرسۀ زندگی» است.
پیوند فلسفه با زندگی روزمره و بیان مسائل فلسفی به زبانی ساده و شیرین و ملموس از مهارتهای اصلی آلن دو باتن است. او در نوشته‌هایش چیزهایی را که به‌ظاهر پیش‌‌پا‌افتاده و روزمره به نظر می‌رسند به معقولات و مسائل پیچیده‌ای که ذهن انسان با آنها درگیر است ربط می‌دهد و به دنبال این است که فلسفه و به‌طور کلی دانش را از محدودۀ دانشگاه به میدان عمل و زندگی روزمرۀ انسانها بیاورد. با همین رویکرد بود که آلن دو باتن از گرفتن دکترای فلسفه از دانشگاه هاروارد منصرف شد و به جای آن به نوشتن کتابهای فلسفی به زبان ساده پرداخت.
مشارکت دو باتن در تأسیس «مدرسۀ زندگی» نیز از همین رویکرد او به فلسفه و دانش نشأت می‌گیرد. این مؤسسه به این قصد تأسیس شده است که، برخلاف دانشگاههای سنتی، آموزش را با زندگی عملی انسانها همسو کند و چیزهایی را بیاموزد که به درد زندگی عاطفی و شخصی و اجتماعی و شغلی آدمها بخورد.
آثار آلن دو باتن جزو آثار پرفروش و پرمخاطب است. «جستارهایی در باب عشق»، «هنر سیر و سفر»، «پروست چگونه می‌تواند زندگی شما را دگرگون کند»، «اضطراب منزلت» و «تسلی‌بخشی‌های فلسفه» از جمله آثار اوست.
آلن دو باتن در سال 2015 برندۀ جایزۀ «یاران شوپنهاور» در جشنوارۀ نویسندگان ملبورن شده است.

دربارۀ ترجمۀ فارسی کتاب «سفر کردن»
کتاب «سفر کردن» با ترجمۀ نادیا فغانی در نشر هنوز منتشر شده است.
نادیا فغانی، متولد 1357، مترجم ایرانی است. از ترجمه‌های او می‌توان به کتاب‌های «مصیبت‌های عاشق بودن»، «از ناکامی‌های کودکی گذر کردن» و نمایش‌نامۀ «غرور و تعصب» اشاره کرد.

ادامه keyboard_arrow_down