کتاب | علوم انسانی | ادبیات | ادبیات فرانسه | اولین روز از بقیه زندگی من
اولین روز از بقیه زندگی من شابک: 9786002537485 344 صفحه 320 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 500 اولین بقیه زندگی ویرژینی گریمالدی شبنم سنگاری علوم انسانی ادبیات ادبیات فرانسه

1,575,000 ریال 2,100,000 ریال

ناشر: کتاب پارسه

چاپ یکم

کتاب «اولین روز از بقیۀ زندگی من» نوشتۀ ویرژینی گریمالدی
می‌گویند چهل‌سالگی سنّ دگرگونی‌های بزرگ و عمیق و تصمیمات مهم و سرنوشت‌ساز است. ویرژینی گریمالدی در کتاب «اولین روز از بقیۀ زندگی من» همین قول معروف را دستمایۀ رمان خود قرار داده است.
کتاب «اولین روز از بقیۀ زندگی من»، با عنوان اصلی Le premier jour du reste de ma vie، قصۀ یک زن چهل‌ساله و بحران‌ها و چالش‌ها و مسائل زندگی زناشویی او و تصمیمی خطیر است که این زن، در آستانۀ چهل‌سالگی، برای غلبه بر بحران زندگی زناشویی خود می‌گیرد.
کتاب «اولین روز از بقیۀ زندگی من» همچنین داستانی دربارۀ سفر و آشنایی‌های تازه است؛ داستان تردیدها، دودلی‌ها و دوراهی‌ها و داستان گشتن به دنبال خود و جستجوی خوشبختی و تحول و دگرگونی و ورود به مرحله‌ای تازه از زندگی.
ویرژینی گریمالدی در کتاب «اولین روز از بقیۀ زندگی من» با روایتی شیرین و سرراست و خوشخوان و جاهایی همراه با شوخ‌طبعی‌هایی ملایم، داستان زنی را نقل می‌کند که جسورانه تصمیم می‌گیرد خطر کند و سیرِ عادی و ناخوشایند زندگی‌اش را تغییر دهد و خود اختیار زندگی‌اش را به دست گیرد.
متن اصلی کتاب «اولین روز از بقیۀ زندگی من» اولین بار در سال 2015 منتشر شده است. این رمان، اولین رمان ویرژینی گریمالدی است.

مروری بر کتاب «اولین روز از بقیۀ زندگی من»
شخصیت اصلی کتاب «اولین روز از بقیۀ زندگی من» زنی به نام ماری است که زندگی زناشویی‌اش مدتی است که در سراشیبی ملال و زوال و سقوط افتاده است. شوهرش، رودولف، به او وفادار نیست و حتی آشکارا به ماری طعنه می‌زند و از زندگی مشترکش ابراز نارضایتی می‌کند و گویی ماری را هم در ملالی که زندگی‌شان به آن دچار شده است مقصر می‌داند و تقصیری را متوجه خودش نمی‌داند.
فک‌وفامیل و دوستان و آشنایان ماری هم، چنانکه در همان اوایل کتاب «اولین روز از بقیۀ زندگی من» از زبان دخترهای دوقلوی ماری می‌شنویم، پشت سرِ او و رودولف و زندگی مشترکشان مضمون کوک می‌کنند و توجهشان به اینکه چیزی در این زندگی مشترک سرِ جایش نیست، جلب شده است.
ماری در دوران نوجوانی و در مدرسه با رودولف آشنا شده است. آن‌ها هم‌کلاسی بوده‌اند و آن زمان، رودولف، بیشتر برای دلبری از دخترها، خوانندۀ یک گروه راک شده بوده و ماری هم دختر یاغی کلاس بوده است. ماری عاشق رودولف می‌شود. آن‌ها ازدواج می‌کنند و بچه‌دار می‌شوند. ماری درس را رها می‌کند، از یاغی‌گری هم دست می‌کشد و به یک زن خانه‌دار تبدیل می‌شود. این‌که زنی خانه‌دار بشود، خواست رودولف است و ماری به آن گردن می‌نهد.
اما گویی در آستانۀ چهل‌سالگی، خوی یاغی‌گری و سرکشی ماری، به‌تلنگری از جانب دخترانش، دوباره در او بیدار می‌شود و ماری تصمیم می‌گیرد رودولف را در جشن تولد چهل‌سالگی‌اش با تصمیمی جسورانه سورپرایز کند.
کتاب «اولین روز از بقیۀ زندگی من» با روز تولد رودولف آغاز می‌شود. ویرژینی در پیش‌درآمد کتاب «اولین روز از بقیۀ زندگی من» از زاویۀ دید سوم‌شخص محدود به ذهن ماری و رودولف، ماری را در حال تدارک جشن تولد چهل‌سالگی رودولف نشان می‌دهد و به‌طور موازی رودولف را دنبال می‌کند که از محل کارش بیرون می‌رود و راه خانه را پیش می‌گیرد و می‌داند که ماری امسال هم مثل سال‌های قبل قصد دارد غافلگیرش کند و او، با اینکه پیشاپیش این موضوع را فهمیده است، باید تظاهر کند که غافلگیر شده است و خود را شاد و خوشحال نشان دهد.
این‌بار اما، چنانکه در همان پیش‌درآمد کتاب «اولین روز از بقیۀ زندگی من» معلوم می‌شود، ماری واقعاً رودولف را غافلگیر می‌کند و برگی برای او رو می‌کند که رودولف آن را پیش‌بینی نکرده است؛ ماری در جشن تولد چهل‌سالگی رودولف به او اعلام می‌کند که ترکش کرده است و بعد از آن، راهی سفری با کشتی به دور دنیا می‌شود؛ سفری دریایی که مخصوص تنهایان و کسانی است که می‌خواهند خود را بیابند. زوج‌ها نمی‌توانند در این سفر شرکت کنند و مسافران نباید در کشتی و حین سفر، زوج بشوند. این سفر، برای تنها بودن در میان جمع است.
بعد از پیش‌درآمد و در فصل اول کتاب «اولین روز از بقیۀ زندگی من» ماری را در هواپیما می‌بینیم. او می‌رود که سفر متفاوت خود با کشتی را آغاز کند. همین‌طور که ماری عازم سفر با کشتی است، گریزهایی هم به گذشتۀ او زده می‌شود، از جمله به اول آشنایی‌اش با رودولف و اینکه چطور دخترهای ماری او را به جدایی از پدرشان ترغیب می‌کنند و بار دیگر روحیۀ سرکشی و طغیان را در مادرشان بیدار می‌کنند و باعث می‌شوند او تصمیمی جسورانه بگیرد و از شوهرش جدا شود.
سفر دریایی ماری به دور دنیا اما تازه اولِ ماجراست. او در این سفر با دو زن دیگر، یکی شصت‌ساله و دیگری دختری جوان، آشنا می‌شود که آن‌ها هم با بحران دست‌وپنجه نرم می‌کنند و با مسائلی درگیرند.
کتاب «اولین روز از بقیۀ زندگی من» روایتی شیرین و خوشخوان و سرراست دارد و به‌راحتی خواننده را با خود همراه می‌کند.

دربارۀ ویرژینی گریمالدی، نویسندۀ کتاب «اولین روز از بقیۀ زندگی من»
ویرژینی گریمالدی (Virginie Grimaldi)، متولد 1977، داستان‌نویس و وبلاگ‌نویس فرانسوی است. گریمالدی از کودکی و با خواندن دفتر شعر مادربزرگش به نوشتن علاقه‌مند شد و در هشت‌سالگی نوشتن رمانی را شروع کرد. او در سال 2009، یعنی پیش از آنکه آثار داستانی‌اش منتشر شود، یک وبلاگ راه انداخت. در وبلاگش با اسم مستعار یادداشت‌های طنزآمیز می‌نوشت. از این وبلاگ استقبال شد و همین به گریمالدی انگیزه داد که به‌‌طور جدی رمان‌نویسی را شروع کند.
گریمالدی سه سال بعد از انتشار کتاب «اولین روز از بقیۀ زندگی من»، که چنانکه پیش‌تر اشاره شد اولین رمان اوست، وبلاگ خود را بست. در این فاصله رمان‌های دیگری هم از او منتشر شده بود. او علاوه بر رمان، قصۀ کوتاه نیز نوشته است.
ویرژینی گریمالدی طبق نظرسنجی مجلۀ «فیگارو» در سال 2019 پُرمخاطب‌ترین رمان‌نویس زن فرانسه بوده است. از دیگر آثار او می‌توان به رمان‌های «خانۀ تاماریس»، «فقط لحظه‌های دلپذیر ماندگارند» و «هنوز هر چیزی ممکن است» اشاره کرد.

دربارۀ ترجمۀ فارسی کتاب «اولین روز از بقیۀ زندگی من»
کتاب «اولین روز از بقیۀ زندگی من» با ترجمۀ شبنم سنگاری در بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه منتشر شده است.
شبنم سنگاری، متولد 1360، مترجم ایرانی است. از دیگر ترجمه‌های او می‌توان به کتاب‌های «زیر پوست زندگی» و «آلبر کامو و آندره مالرو: نامه‌ها و متون دیگر» اشاره کرد.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده
از همین مترجم