کتاب | علوم انسانی | تاریخ | تاریخ جهان | اعمال آدم کش ها
اعمال آدم کش ها شابک: 9786222672393 384 صفحه 650 گرم قطع: وزيری نوع جلد: گالينگور تیراژ: 1000 اعمال جان ویتینگتون عباسقلی غفاری فرد علوم انسانی تاریخ تاریخ جهان

1,715,000 ریال 2,450,000 ریال

ناشر: نگاه

چاپ یکم

کتاب «اَعمال آدمکش‌ها» نوشتۀ جان ویتینگتون
کندوکاو در سوءقصد، از دورترین اعصار تاریخ تا دوران معاصر. کتاب «اَعمال آدمکش‌ها: تاریخ آدمکشی از مصر باستان تا امروز»، با عنوان اصلی Assassins’ Deeds: A History of Assassination from Ancient Egypt to the Present Day، کتابی است که در آن چندوچون انواع سوء‌قصدها در طول تاریخ، روش‌های گوناگونی که جنایتکاران مختلف برای سوء‌قصدهایشان ابداع کرده‌اند، انگیزه‌ها و پیامدهای این سوء‌قصدها و شخصیت قاتلانی که این سوء‌قصدها را مرتکب شده‌اند مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرد.
جان ویتینگتون در کتاب «اعمال آدمکش‌ها» تاریخ طولانی سوء‌قصد را از جوانب گوناگون روایت و واکاوی می‌کند و نیز به مقایسه‌ای میان سوء‌قصدهای واقعی و سوءقصدهایی که در رمان‌ها خوانده‌ایم می‌پردازد و قاتلان داستانی‌ای را که مرتکب سوء‌قصد شده‌اند با قاتلان واقعی‌ای که این کار را کرده‌اند مقایسه می‌کند.
متن اصلی کتاب «اعمال آدمکش‌ها» اولین بار در سال 2020 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «اعمال آدمکش‌ها»
جان ویتینگتون مقدمۀ کتاب «اعمال آدمکش‌ها» را با روایت صحنۀ یک سوء‌قصد در ابتدای رمان «سرنوشت بشر» آندره مالرو آغاز می‌کند و در ادامۀ این مقدمه به بحث دربارۀ قاتل رمان مالرو و مقایسۀ او با قاتلان واقعی و نیز بحثی درباب سوء‌قصد و وجوه گوناگون آن، که موضوع کتاب «اعمال آدمکش‌ها» هست، می‌پردازد.
کتاب «اعمال آدمکش‌ها»، چنانکه نویسنده در مقدمۀ این کتاب اشاره می‌کند، داستان بیش از 4000 سال سوء‌قصد است. ویتینگتون در کتاب «اعمال آدمکش‌ها» نشان می‌دهد که سوء‌قصد نه پدیده‌ای تازه در تاریخ جهان بلکه پدیده‌ای با قدمتی بسیار طولانی بوده است و نخستین سوء‌قصدها قرن‌ها پیش از دوران ما اتفاق افتاده‌اند.
در کتاب «اعمال آدمکش‌ها» سوء‌قصدهای مختلفی که در طول تاریخ اتفاق افتاده، براساس دوره‌های تاریخی، روایت شده و مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. ویتینگتون در کتاب «اعمال آدمکش‌ها»، ضمن روایت هر سوء‌قصد، به موضوعاتی چون چگونگی انجام آن و انگیزه‌های پشت آن نیز می‌پردازد.
در کتاب «اعمال آدمکش‌ها» همچنین فصلی به سوء‌قصدهای نافرجام و افراد مشهوری که هدف سوء‌قصد واقع شده اما از آن جان سالم به‌در برده‌اند، اختصاص داده شده است. این فصل با اشاره‌ای به یک نمونۀ داستانی از چنین سوء‌قصدی آغاز می‌شود: سوء‌قصد به مارشال دوگل در رمان «روز شغال» فردریک فورسایت که فرد زینه‌مان فیلم معروف و جذاب «روز شغال» را براساس آن ساخته است.
کتاب «اعمال آدمکش‌ها» از مقدمه و هفت فصل تشکیل شده است. فصل‌های هفت‌گانۀ کتاب «اعمال آدمکش‌ها» عبارتند از: «جهان باستان»، «امپراتوری روم و قرون وسطی»، «عصر جوانمردی»، «جنگ‌های مذهبی»، «عصر انقلاب»، «عصر جدید: جنگ‌های جهانی و ظهور تروریسم» و «آنها که جان به در بردند».
در بخشی از کتاب «اعمال آدمکش‌ها» می‌خوانید: «انسان‌ها همان چیزی هستند که باید باشند. شاید منطقی باشد، اگر فرض کنیم سوء‌قصدها از همان روزی رخ داده‌اند که جوامع سازمان یافته‌اند. لارنس کیلی، انسان‌شناس دانشگاه شیکاگو، بررسی کرده که جوامع باستانی تا چه اندازه خشن بوده‌اند و تصمیم گرفته پاسخ دهد: "بسیار". او با کاوش در یک روستای ماقبلِ تاریخِ بومیان در کالیفرنیا، درصدی از سکنه را پیدا کرد که ظاهراً متحمل مرگ‌های خشونت‌باری شده بودند و چهاربرابر بیشتر از آن چیزی بود که در آمریکای جدید و در اروپا می‌توان پیدا کرد. در همان حال، او در یک گورستان باستانی مصر با قدمت 12 تا 14 قرن دریافت 40 درصد از کسانی که آنجا دفن شده‌اند، همین حالت را دارند و شواهدی از زخمِ سنگ‌های تیز و بسیاری از صدمات متعدد دیگر، بر سر و گردن آنها دیده می‌شود.»

دربارۀ جان ویتینگتون، نویسندۀ کتاب «اعمال آدمکش‌ها»
جان ویتینگتون (John Withington)، متولد 1947، گزارشگر، تهیه‌کننده، نویسنده و روزنامه‌نگار تلویزیونی است. از آثار او می‌توان به کتاب‌های «تاریخ فاجعه‌بار جهان: تواریخ جنگ، زلزله، طاعون و سیل»، «طوفان: طبیعت و فرهنگ» و «اسرار صدساله‌ها: زندگی برای یک قرن چگونه است و کدام‌یک از ما زنده خواهیم ماند تا بفهمیم؟» اشاره کرد.

دربارۀ ترجمۀ فارسی کتاب «اعمال آدمکش‌ها»
کتاب «اَعمال آدمکش‌ها: تاریخ آدمکشی از مصر باستان تا امروز» با ترجمۀ عباسقلی غفاری‌فرد در انتشارات نگاه منتشر شده است.
عباسقلی غفاری‌فرد، متولد 1330 در اردبیل، مورخ و پژهشگر تاریخ و فرهنگ تاریخ، استاد دانشگاه و مترجم ایرانی است. غفاری‌فرد عضویت در هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی را در کارنامۀ سوابق اجرایی خود دارد.
از آثار تألیفی عباسقلی غفاری‌فرد می‌توان به کتاب‌های «فرهنگ تاریخ صفویه» و «تاریخ سخت‌کُشی» و از ترجمه‌های او می‌توان به کتاب‌های «داریوش بزرگ»، «تاریخ انگلستان»، «اُسامَه بِن لادِن» و «فرهنگ تاریخ معاصر (1945 - 1789)» اشاره کرد.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین مترجم