کتاب | علوم انسانی | جامعه شناسی | انسان شناسی | به سوی تمدن جدید
به سوی تمدن جدید شابک: 9786004904469 142 صفحه 170 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1100 تمدن جدید الوین تافلر هایدی تافلر محمدرضا جعفری علوم انسانی جامعه شناسی انسان شناسی

722,500 ریال 850,000 ریال

ناشر: فرهنگ نشر نو

چاپ یکم

کتاب «به سوی تمدن جدید» اثر الوین تافلر و هایدی تافلر
فشرده و چکیده‌ای از نظریاتی که الوین و هایدی تافلر سال‌ها پیش در کتاب‌ها و مقالاتشان مطرح کرده‌اند. کتاب «به سوی تمدن جدید: سیاست در موج سوم»، با عنوان اصلی Creating a New Civilization: The Politics of the Third Wave، درواقع حُکمِ مکملِ کتاب‌ها و مطالبی را دارد که الوین تافلر و همسرش، هایدی تافلر، در آن‌ها، با نگاهی آینده‌نگرانه، وضعیت جهان در قرن بیست‌ویکم را پیش‌بینی کرده‌اند.
چنانکه در مقدمۀ زنده‌یاد حسین ابوترابیان بر ترجمۀ فارسی کتاب «به سوی تمدن جدید» اشاره شده است، این کتاب را می‌توان تفسیری بر نظریۀ «موج سوم» به‌حساب آورد؛ نظریه‌ای مشهور که تافلرها پیش از انتشار کتاب «به‌سوی تمدن جدید»، در کتاب مشهور و محبوب و پرفروشِ «موج سوم» مفصلاً درباره‌اش بحث کرده بودند.
متن اصلی کتاب «به سوی تمدن جدید» اولین بار در سال 1994 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «به سوی تمدن جدید»
الوین و هایدی تافلر، که در سه‌گانۀ مشهورشان، یعنی کتاب‌های «شوک آینده»، «موج سوم» و «جابه‌جایی در قدرت»، اوضاع جهان در قرن بیست‌ویکم را پیش بینی کرده بودند، در کتاب «به سوی تمدن جدید» به ارائۀ فشرده و تفسیری از نظریه‌های قبلی‌شان می‌پردازند.
تافلرها در دیباچۀ کتاب «به سوی تمدن جدید» تأکید می‌کنند که «موج سوم مستلزم دگرگونی واقعی در امور انسانی است.»
کتاب «به سوی تمدن جدید» همچنین، چنانکه در پیشگفتار نوت گینگریچ بر این کتاب اشاره شده، راهنمایی برای قرن بیست‌ویکم است. تافلرها در این کتاب، در سال‌های پایانی قرن بیستم و با نزدیک شدن به قرن بیست‌ویکم و وقوع تحولاتی چون فروپاشی کمونیسم، از این موضوع سخن گفته‌اند که امریکا چگونه باید خود را برای تحولات موج سومیِ پیشِ رو آماده کند تا از این تحولات جا نماند و دچار بحران نشود و از بحران‌ها به‌سلامت گذر کند. آن‌ها در این کتاب، نقشۀ راهی برای زندگی در جهانی موج سومی به دست می‌دهند تا امکان مواجهه‌ای واقع‌بینانه با تحولات قرن بیست‌ویکم را پدید آورند. از همین رو کتاب «به سوی تمدن جدید»، چنانکه در مقدمۀ حسین ابوترابیان بر ترجمۀ فارسی این کتاب اشاره شده، اگرچه در درجۀ اول، امریکا و سیاستمداران و سیاستگذاران این کشور را مخاطب قرار داده، اما آیندۀ کلّ جهان را نیز مدّ نظر دارد.
الوین و هایدی تافلر در بخشی از دیباچۀ کتاب «به سوی تمدن جدید» دربارۀ این کتاب می‌نویسند: «این کتاب کوچک تبیین می‌کند که چرا به عقیدۀ ما نوبت گام بزرگ بعدی در سیاست امریکا فرا رسیده است، مسأله مسألۀ دموکرات و جمهوری‌خواه نیست، مسألۀ چپ و راست نیست، مسألۀ لیبرال و محافظه‌کار نیست، بلکه به‌مراتب مهم‌تر از اینهاست. به اعتقاد ما، آنچه نیاز داریم تمایز دقیق و مشخص بین سیاست‌مدارانی است که حکم عقب‌دار را دارند و در آرزوی حفظ یا احیای گذشتۀ غیرعملی هستند از کسانی که آمادگی دارند موجبات انتقال به چیزی را فراهم آورند که ما جامعۀ "موج‌سومی" عصر اطلاعات می‌نامیم.»
کتاب «به سوی تمدن جدید» از دیباچه، پیشگفتار نوت گینگریچ، با عنوان «راهنمای قرن بیست‌ویکم»، و نُه فصل تشکیل شده است.
فصل‌های نُه‌گانۀ کتاب «به سوی تمدن جدید» عبارتند از: «کشمکش بزرگ»، «برخورد تمدن‌ها»، «جانشین نهایی»، «شیوۀ تولید ثروت ما»، «درشت – ماتریالیسم!»، «تصادم سوسیالیسم با آینده»، «برخورد جناح‌های انتخاباتی»، «اصول برنامۀ موج‌سومی» و «دموکراسی قرن بیست‌ویکم».

دربارۀ الوین و هایدی تافلر، نویسندگان کتاب «به سوی تمدن جدید»
الوین یوجین تافلر (Alvin Eugene Toffler)، متولد 1928 و درگذشته به سال 2016، آینده‌پژوه، مؤلف، روزنامه‌نگار، معلم و تاجر امریکایی بود. تافلر بیش از هر چیز به‌واسطۀ آثارش دربارۀ فناوری‌های مدرن، از جمله انقلاب دیجیتال و انقلاب ارتباطات، با تأکید بر تأثیراتشان بر فرهنگ‌های سراسر جهان، مشهور است.
تافلر یکی از سردبیران مجلۀ «فورچون» و خبرنگار کاخ سفید بود. ایده‌ها و نوشته‌های او تأثیر چشمگیری بر رهبران تجاری و دولتی در سراسر جهان داشت.

هایدی تافلر (Heidi Toffler)، متولد 1929 و درگذشته به سال 2019، پژوهشگر و ویراستار امریکایی بود. او همسر الوین تافلر بود و در نگارش کتاب‌های پرفروش و مشهور همسرش با او همکاری داشت.

چنانکه پیش‌تر اشاره شد، سه کتاب «شوک آینده»، «موج سوم» و «جابه‌جایی در قدرت» آثار مشهور و مهم الوین و هایدی تافلر هستند. از دیگر آثار آن‌ها می‌توان به کتاب «جنگ و ضدجنگ: بقا در آستانۀ قرن بیست‌ویکم» اشاره کرد.

دربارۀ ترجمۀ فارسی کتاب «به سوی تمدن جدید»
کتاب «به سوی تمدن جدید: سیاست در موج سوم» با ترجمۀ محمدرضا جعفری، همراه با یادداشتی کوتاه از مترجم و مقدمه‌ای به‌قلم حسین ابوترابیان، در نشر نو منتشر شده است. این کتاب قبلاً با همین ترجمه در نشر علم منتشر شده بود.
محمدرضا جعفری، متولد 1327 در تهران، ناشر، ویراستار، مترجم و فرهنگ‌نویس ایرانی و بنیانگذار نشر نو است. او نشر نو را در سال 1360 تأسیس کرد.
جعفری کارِ نشر را از نوجوانی و در انتشارات امیرکبیر، در کنار پدرش، زنده‌یاد عبدالرحیم جعفری که بنیانگذار این انتشارات بود، آغاز کرد. او در دهۀ 50 خورشیدی در انتشارات امیرکبیر به‌عنوان مدیر تولید و دستیار اجرایی کار می‌کرد و علاوه بر این‌ها مسئولیت‌های دیگری نیز در این انتشارات داشت و به شکوفایی انتشارات امیرکبیر بسیار کمک کرد.
یکی از دستاوردهای مهم محمدرضا جعفری برای انتشارات امیرکبیر، انتشار مجموعۀ «کتابهای طلایی» است. این مجموعه به‌همت محمدرضا جعفری برای کودکان و نوجوانان تدارک شد و شامل بسیاری از قصه‌ها و افسانه‌ها و حکایت‌های مشهور دنیا و نیز خلاصۀ‌ شاهکارهای ادبیات داستانی جهان بود. محمدرضا جعفری علاوه بر مدیریت فرایند چاپ و نشر این کتابها، کار انتخاب آنها را هم بر عهده داشت و تعدادی از کتابهای این مجموعه را هم خودش ترجمه کرد. این مجموعه در سال‌های اخیر در نشر نو تجدید چاپ شده است.
جعفری همچنین مؤلف و مترجم فرهنگنامۀ دوزبانۀ انگلیسی – انگلیسی و انگلیسی – فارسیِ «فرهنگ فشردۀ نشر نو» است.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده