کتاب | علوم انسانی | جامعه شناسی | انسان شناسی | کندوکاوی در تاریخ کار
کندوکاوی در تاریخ کار شابک: 9789642135462 403 صفحه 420 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 700 کندوکاوی تاریخ جیمز سوزمن حسن افشار علوم انسانی جامعه شناسی انسان شناسی

2,614,500 ریال 3,150,000 ریال

ناشر: مرکز

چاپ یکم

کتاب «کندوکاوی در تاریخ کار» نوشتۀ جیمز سوزمن
فلسفۀ کار چیست و آیا انسان‌ها همیشه سخت‌کوش و پُرکار بوده‌اند؟ جیمز سوزمن در کتاب «کندوکاوی در تاریخ کار»، با کاوش در دورترین اعصار تاریخ بشر و پی گرفتن این تاریخ تا عصر امروز، پاسخی متفاوت با پاسخ‌های مرسوم و صرفاً اقتصادی برای این پرسش‌ها یافته است.
کتاب «کندوکاوی در تاریخ کار: از عصر سنگ تا روزگار روبات‌ها»، با عنوان اصلی Work: A Deep History, from the Stone Age to the Age of Robots، کتابی است که، با اتکا به پژوهش‌های مردم‌شناختی در تاریخ بشر و با نگاه به سِیرِ تکامل زیست‌شناختی انسان و سِیرِ تحول اختراعات و ابزار کار و تحول جوامع از عصری به عصر دیگر و نقش و کارکردِ کار در این عصر طولانی، نشان می‌دهد که کار برای انسان‌ها تنها ایفاگر نقشِ برطرف‌کنندۀ نیازهای اقتصادی‌شان را نداشته و پیوند انسان با کار، عمیق‌تر و پیچیده‌تر از پیوندی صرفاً اقتصادی است.
جیمز سوزمن همچنین در کتاب «کندوکاوی در تاریخ کار» پرسشی را درباب ضرورتِ پُرکاری و سخت‌کوشی انسان پیش می‌کشد و این موضوع را در طول تاریخ انسان مورد بررسی قرار می‌دهد.
کتاب «کندوکاوی در تاریخ کار»، به زبانی ساده، تاریخ بشر را از دوران شکارگر – خوراک‌جویان تا عصر امروز، از منظرِ «کار»، می‌کاود و پژوهشی جالب و خواندنی در این زمینه ارائه می‌دهد.
متن اصلی کتاب «کندوکاوی در تاریخ کار» اولین بار در سال 2020 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «کندوکاوی در تاریخ کار»
آنچه جیمز سوزمن در کتاب «کندوکاوی در تاریخ کار» به آن می‌پردازد، ارائۀ درکی متفاوت از کار و ضرورتِ و چراییِ آن است. سوزمن در کتاب «کندوکاوی در تاریخ کار» پژوهش‌های مردم‌شناختی‌اش را به زیست‌شناسی تکاملی، فیزیک و جانورشناسی پیوند می‌زند تا، فراتر از قلمرو اقتصادِ سنتی، به مقولۀ «کار» و فلسفۀ آن بنگرد.
کتاب «کندوکاوی در تاریخ کار» ما را در سفری به دورترین اعصار تاریخ بشر همراه می‌کند و نشان می‌دهد که انسان‌های شکارگر – خوراک‌جو به‌اندازۀ انسان‌های عصر کشاورزی به‌بعد، سخت‌کوش و پُرکار نبوده‌اند و تلقی متفاوتی از کار داشته‌اند.
مطابقِ آنچه در کتاب «کندوکاوی در تاریخ کار» نشان داده شده، تلقیِ جوامع امروزی از کار، مبتنی بر الگویی است که از دورۀ کشاورزی پدید آمده است و ما امروزه براساس همان الگو به مقولۀ کار می‌نگریم.
کتاب «کندوکاوی در تاریخ کار» همچنین تأملی است در این پرسش خطیر و اضطراب‌آلود که آیا با گسترش روبات‌ها و استفادۀ روزافزون از آنها، به‌عنوان نیروی کار، و بیکاریِ هرچه‌بیشترِ انسان‌ها براثرِ این رویداد، انسان به چه سرنوشتی دچار خواهد شد و آیا آینده‌ای بهتر و خوشایندتر در انتظارش خواهد بود یا آینده‌ای تاریک و نومیدکننده؟ پاسخ جیمز سوزمن به این پرسش، در کتاب «کندوکاوی در تاریخ کار»، متفاوت با پاسخ‌های معمول و رایج است.
کتاب «کندوکاوی در تاریخ کار» از مقدمه، پانزده فصل که در چهار بخش، به نام‌های «سرآغاز»، «محیط محتاط»، «کار توان‌فرسای مزرعه» و «آفریدگان شهر»، تنظیم شده‌اند و یک مؤخره تشکیل شده است.
فصل‌های پانزده‌گانۀ کتاب «کندوکاوی در تاریخ کار» عبارتند از: «زندگی یعنی کار»، «دست‌های بی‌کار و منقارهای پرکار»، «ابزارها و مهارت‌ها»، «مواهب دیگر آتش»، «جامعه‌ی مرفه اولیه»، «ارواح در جنگل»، «پرش از پرتگاه»، «سورچرانی‌ها و تنگ‌سالی‌ها»، «وقت طلاست»، «نخستین ماشین‌ها»، «چراغ‌های پرنور»، «بیماری فزون‌خواهی»، «استعدادهای برتر»، «مرگ یک مزدبگیر» و «بیماری تازه».

دربارۀ جیمز سوزمن، نویسندۀ کتاب «کندوکاوی در تاریخ کار»
جیمز سوزمن (James Suzman)، متولد 1970، مردم‌شناس اهل آفریقای جنوبی است. او دارای فوق لیسانس انسان‌شناسی اجتماعی از دانشگاه سنت اندروز و دکترای انسان‌شناسی اجتماعی از دانشگاه ادینبورگ است.
سوزمن متخصص مطالعۀ اقوام خوئسان آفریقای جنوبی و عضو انجمن اسموتس در زمینۀ مطالعات آفریقایی در دانشگاه کمبریج است. او هم‌اکنون مدیر اندیشکدۀ آنتروپوس است. کارِ این اندیشکده، حل مسائل اجتماعی و اقتصادی معاصر، به‌کمک روش‌های مردم‌شناختی، است.
از جیمز سوزمن مقالات فراوانی در نشریات مختلف، از جمله «نیویورک تایمز»، «آبزرور»، «گاردین»، «نیو استیتسمن» و «ایندیپندنت»، منتشر شده است. از او، به‌جز کتاب «کندوکاوی در تاریخ کار»، کتابی هم با عنوان «ثروت بدون فراوانی» منتشر شده است.

دربارۀ ترجمۀ فارسی کتاب «کندوکاوی در تاریخ کار»
کتاب «کندوکاوی در تاریخ کار: از عصر سنگ تا روزگار روبات‌ها» با ترجمۀ حسن افشار در نشر مرکز منتشر شده است.
حسن افشار، متولد 1332، مترجم ایرانی است. افشار در حوزه‌های تاریخ، ادبیات، فلسفه، علوم سیاسی و هنر ترجمه می‌کند. از ترجمه‌های او می‌توان به کتاب‌های «صلحی که همه‌ی صلح‌ها را بر باد داد: فروپاشی امپراتوری عثمانی و شکل‌گیری خاورمیانه‌ی معاصر»، «جنگ صلیبی اول: فراخوان از شرق»، «اختناق ایران»، «فن سینما و بازیگری در سینما»، «سه رساله‌ی پیشانقدی»، «سفید بینوا»، «آیرونی»، «سیاست‌ورزی در ایران عصر صفوی: قدرت، دیانت، بلاغت»، «شب بی‌پایان»، «سلام اول: تاریخ انقلاب امریکا» و «جنگ‌های ایران و یونان» اشاره کرد.

ادامه keyboard_arrow_down