کتاب | دانش | علم و فناوری | زیست شناسی | پنجه مخملی ها
پنجه مخملی ها شابک: 9786004903899 370 صفحه 600 گرم قطع: رقعی نوع جلد: گالينگور تیراژ: 1100 پنجه مخملی فیونا سان کوئیست مل سان کوئیست کاوه فیض اللهی دانش علم و فناوری زیست شناسی

2,550,000 ریال 3,000,000 ریال

ناشر: فرهنگ نشر نو

چاپ یکم

کتاب «پنجه‌مخملی‌ها» نوشتۀ فیونا سان‌کوئیست و مل سان‌کوئیست
دانستنی‌هایی متنوع و جذاب درباب گربه‌سانان و رفتارها و زندگی‌شان. کتاب «پنجه‌مخملی‌ها: همه‌چیز دربارۀ گربه‌سانان جهان»، با عنوان اصلی The Wild Cat Book: Everything You Ever Wanted to Know about Cats، سفری مفرح و پربار به دنیای شگفت‌انگیز گربه‌سانان است.
فیونا سان‌کوئیست و مل سان‌کوئیست در کتاب «پنجه‌مخملی‌ها» ما را به گشت‌وگذاری جذاب و آموختنی در دنیای گربه‌سانان چهار گوشۀ جهان می‌برند و رمز و راز زندگی آن‌ها را آشکار می‌کنند.
در کتاب «پنجه‌مخملی‌ها» با راز بقای گربه‌سانان و هزار نکتۀ باریک‌تر از مو درباب سبک زندگی آن‌ها و چگونگی حفاظت از خودشان و هرآنچه ممکن است باعث نابودی و انقراض‌شان بشود آشنا می‌شویم.
آلن رابینوویتز دربارۀ کتاب «پنجه‌مخملی‌ها» می‌گوید: «این بهترین کتاب مقدماتی دربارۀ تکامل، بقا، و وضعیت حفاظتی گربه‌سانان وحشی جهان است... از آن کتاب‌های کمیابی که هم می‌توان آن را پیش از خواب برای کودکی خواند و هم یک دانشجو می‌تواند به آن ارجاع بدهد.»
متن اصلی کتاب «پنجه‌مخملی‌ها» اولین بار در سال 2014 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «پنجه‌مخملی‌ها»
فیونا و مل سان‌کوئیست در کتاب «پنجه‌مخملی‌ها» اطلاعاتی علمی دربارۀ نحوۀ زیست و بقا و نیز شیوۀ حفاظت از گربه‌سانان را به زبانی ساده ارائه می‌دهند. از همین رو کتاب «پنجه‌مخملی‌ها» کتابی است مناسب برای مخاطبان غیرمتخصص در زمینۀ جانورشناسی و زیست‌شناسی، اما علاقه‌مند به دانستن دربارۀ حیوانات و مخصوصاً گربه‌سانان.
کتاب «پنجه‌مخملی‌ها» ما را با انواع گربه‌سانان، از گربه‌های خانگی گرفته تا ببر و شیر و پلنگ و...، آشنا می‌کند و به بعضی پرسش‌هایی که ممکن است درباب گربه‌سانان داشته باشیم پاسخ می‌دهد.
با خواندن کتاب «پنجه‌مخملی‌ها» ضمن آشنایی با تفاوت‌ها و شباهت‌ها میان انواع گربه‌سانان کوچک و بزرگ و شیوۀ زیست و بقای آن‌ها و چگونگی حفاظت از نسل‌شان، در خواهید یافت که: چرا شیرهای نر یال دارند؟ آیا ببر سیاه وجود دارد؟ چرا جگوار آدمخوار نداریم؟ چگونه سگ‌ها می‌توانند به حفاظت از گربه‌ها کمک کنند؟ آیا نگهداری گربه در خانه باعث حساسیت می‌شود؟ چرا گربه‌ها نمی‌توانند گیاهخوار شوند؟ و آیا گربه‌ها مزۀ شیرینی را حس می‌کنند؟
کتاب «پنجه‌مخملی‌ها» از مقدمه و هشت فصل تشکیل شده است. فصل‌های هشت‌گانۀ کتاب «پنجه‌مخملی‌ها» عبارتند از: «دودمان گربه‌های بزرگ»، «دودمان گربۀ کهر»، «دودمان سیاه‌گوش»، «دودمان پلنگچه»، «دودمان وشق»، «دودمان شیر کوهی»، «دودمان گربۀ پلنگی» و «دودمان گربۀ اهلی».
در بخشی از کتاب «پنجه‌مخملی‌ها» می‌خوانید: «ما در گربه‌سانان وحشی، زیبایی گربه‌های خانگی خود را عیان‌تر می‌بینیم. هزاران سال است که نیاکان ما و گربه‌سانان وحشی در تماس روزانه کنار هم زیسته‌اند. گربه‌ها، پنهان‌کار، نیرومند و باهوش، انسان شکارچی نخستین را پیوسته زیر نظر داشتند و بر سر طعمه با آن رقابت می‌کردند. ما نیز به نوبۀ خودمان از باقی‌ماندۀ شکار آنها لاشه‌خواری می‌کردیم اما در هراس دائمی از حضور نامرئی و دندان‌های نیش مرگبارشان می‌زیستیم. ما آنها را به توتم‌هایمان تبدیل کردیم و به آنها به‌عنوان نماد قدرت، شجاعت و پادشاهی احترام گذاشتیم. امروزه تصویر ببر یا پلنگ خف‌کرده در ناخودآگاه ما به‌عنوان نماد قدرت و سرزمین‌های وحشی نقش بسته است. از اعماق وجودمان صدایشان را می‌شناسیم و پرهیبشان را تشخیص می‌دهیم. اگر در تاریکی باشیم، این تصویر ناخودآگاه احساسی را در ما برمی‌انگیزد که خاطره‌ای مبهم از آن به یاد داریم و نفسمان را از ترس در سینه حبس می‌کند. این ستایش، احترام، و ترس بخشی از خاطرۀ نیاکانی جمعی ماست.
زندگی ما از طبیعت دورتر شده، اما همچنان شیفتۀ زیبایی بی‌نقص گربه‌ها مانده‌ایم. خود ما وقتی شخصاً دربارۀ این موجودات جذاب بیشتر آموختیم، علاقه‌ای که به آنها داشتیم بیشتر شد و گسترش یافت تا آسایش و بقای آنها را نیز در بر گیرد.»

دربارۀ فیونا سان‌کوئیست و مل سان‌کوئیست، نویسندگان کتاب «پنجه‌مخملی‌ها»
فیونا سان‌کوئیست (Fiona Sunquist) عکاس حیات‌وحش است و نیز برای مخاطبان عمومی دربارۀ طبیعت و حیات‌وحش می‌نویسد. او پانزده‌سال، به‌عنوان نویسنده، با مجلۀ حیات‌وحش بین‌المللی همکاری داشته است.

ملوین ای. سان‌کوئیست (Melvin E. Sunquist)، همسر فیونا سان‌کوئیست، استاد بازنشستۀ گروه بوم‌شناسی و حفاظت حیات‌وحش در دانشگاه فلوریدا و عضو گروه متخصصان گربه‌سانان در اتحادیۀ جهانی حفاظت طبیعت (IUCN) است. او در نقاط مختلف جهان، تحقیقات زیادی دربارۀ انواع گربه‌سانان انجام داده است.

یکی از معروف‌ترین کارهایی که سان‌کوئیست‌ها به‌اتفاق هم انجام داده‌اند، کشف دوبارۀ گربۀ کهر در سال 1992 در بورنئو است؛ گربه‌ای که بیش از شش دهه کسی آن را ندیده بود و تا پیش از آن‌که سان‌کوئیست‌ها دوباره کشفش کنند، هیچ دانشمندی نتوانسته بود زنده‌اش را ببیند.
از جمله کتاب‌هایی که سان‌کوئیست‌ها با همکاری هم نوشته‌اند می‌توان به «یک راهنمای حیات‌وحش برای طبیعت‌گردان فلوریدا» و «ماه ببر: ردیابی گربه‌های بزرگ در نپال» اشاره کرد.

دربارۀ ترجمۀ فارسی کتاب «پنجه‌مخملی‌ها»
کتاب «پنجه‌مخملی‌ها: همه‌چیز دربارۀ گربه‌سانان جهان» با ترجمۀ کاوه فیض‌اللهی، همراه با مقدمه‌ای مفصل و خواندنی از مترجم که بخشی از آن هم به گربه‌سانان ایران اختصاص دارد، در نشر نو منتشر شده است.
کاوه فیض‌اللهی، متولد 1356، روزنامه‌نگار حوزۀ علم، مترجم و جانورشناس ایرانی است. از ترجمه‌های او می‌توان به کتاب‌های «فلسفۀ پرندگان»، «تکامل شگفت‌انگیز»، «یاد جنگل دور: فرضیۀ ساوانا و انتخاب زیستگاه در انسان»، «در جست‌وجوی طبیعت: غریزۀ زیست‌گرایی»، «فلسفۀ زیست‌شناسی» و «چگونه گورخر راه‌راه شد و سایر داستان‌های داروینی من‌درآوردی» اشاره کرد.

ادامه keyboard_arrow_down