کتاب | علوم انسانی | فلسفه | اندیشه و تفکر | مسائل اصلی فلسفه
مسائل اصلی فلسفه شابک: 9786227765106 592 صفحه 570 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 500 مسائل اصلی فلسفه الیوت سوبر رضا یعقوبی علوم انسانی فلسفه اندیشه و تفکر

3,850,000 ریال 5,500,000 ریال

ناشر: کرگدن

چاپ دوم

کتاب «مسائل اصلی فلسفه» نوشتۀ الیوت سوبر
فلسفه چیست، به چه درد می‌خورد و چگونه مسائل گوناگون بشری را توضیح می‌دهد و درباره‌شان استدالال می‌کند؟ کتاب «مسائل اصلی فلسفه»، با عنوان اصلی Core Questions in Philosophy، بابی است برای آشنایی با فلسفه و مبانی آن و نیز ارتباط فلسفه با ساحت‌های دیگر علم و اندیشه و عقاید بشری.
الیوت سوبر در کتاب «مسائل اصلی فلسفه» چکیده و مقدماتی دربارۀ ماهیت و مبانی فلسفه و شیوۀ استدلال فلسفی و نیز ارتباط فلسفه با حوزه‌های دیگر اندیشه و دانش و عقاید بشری فراهم آورده است.
کتاب «مسائل اصلی فلسفه» نه یک تاریخ فلسفه و معرفی فلاسفۀ بزرگ و مطرح، بلکه معرفی خود فلسفه و مبانی و دامنه‌های آن و آموزش شیوۀ فلسفه‌ورزی است و مقدمات فلسفه و فلسفه‌ورزی را به ما می‌آموزد.
کتاب «مسائل اصلی فلسفه» کتابی است که هم جنبۀ درسی دارد و دانشجویان فلسفه را که تازه تحصیل در این رشته را شروع کرده‌اند به کار می‌آید و هم مخاطبان غیرمتخصص اما علاقه‌مند به فلسفه و مبانی آن را.
متن اصلی کتاب «مسائل اصلی فلسفه» اولین بار در سال 1991 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «مسائل اصلی فلسفه»
آنچه الیوت سوبر در کتاب «مسائل اصلی فلسفه» از آموزش و توضیح مقدمات فلسفه در نظر دارد نه ارائۀ دیدگاه‌ها و نظریاتی خدشه‌ناپذیر به خواننده و قبولاندن آن‌ها به او، بلکه دعوت و برانگیختن خواننده به تأمل و فلسفه‌ورزی براساس مبانی و استدلال‌ها و نظریه‌هایی است که در این کتاب ارائه شده‌اند.
کتاب «مسائل اصلی فلسفه» تاریخ پیدایش و تکوین فلسفه و آرای فیلسوفان بزرگ و تأثیرگذار را شرح نمی‌دهد، بلکه از خود فلسفه و شیوۀ نزدیک شدن و پرداختن آن به مسائل و موضوعات بنیادینی که انسان در جهان با آن‌ها درگیر است سخن می‌گوید. بنابراین در این کتاب اگر هم نظریه‌ای از فیلسوفی نقل می‌شود برای برانگیختن مخاطبان به تأمل نقادانه درباب آن نظریه است و استدلال آوردن و بحث کردن درباب صحت و سقم و رد یا قبول آن.
در کتاب «مسائل اصلی فلسفه»، ضمن تعریف چیستی و ماهیت فلسفه و مبانی و روش کار آن و انواع استدلال فلسفی و نظریات مختلف دربارۀ چیستی فلسفه، به فلسفۀ دین، فلسفۀ ذهن، اخلاق و معرفت‌شناسی هم پرداخته شده و از رابطۀ فلسفه با مسائل جهان و انسان معاصر و ربط فلسفه با روانشناسی و زیست‌شناسی و فیزیک نیز سخن رفته است.
بعد از هر یک از فصل‌های کتاب «مسائل اصلی فلسفه» پرسش‌ها و مسائلی آمده است که هدف از طرح آن‌ها مرور مباحث مطرح در این کتاب و دعوت مخاطب به بیشتر اندیشیدن دربارۀ موضوعاتی است که نویسنده در کتاب به آن‌ها پرداخته و درباره‌شان توضیح داده است. این پرسش‌ها و مسائل به مخاطب کمک می‌کنند که درک دقیق‌تر و روشن‌تری از مباحث مطرح شده در کتاب «مسائل اصلی فلسفه» پیدا کند و به‌شیوه‌ای خلاقانه به تأمل دربارۀ این مباحث بپردازد.
کتاب «مسائل اصلی فلسفه» از مقدمه، پنج بخش با عنوان‌های «درآمد»، «فلسفۀ دین»، «نظریۀ معرفت»، «فلسفۀ ذهن» و «اخلاق» و سی‌وپنج فصل تشکیل شده است.
فصل‌های سی‌وپنج‌گانۀ کتاب «مسائل اصلی فلسفه» عبارتند از: «فلسفه چیست؟»، «استدلال‌های قیاسی»، «استدلال‌های استقرائی و رُبایشی»، «چهار طریق اول آکویناس»، «برهان اتقان صنع»، «تکامل و آفرینش‌گرایی»، «آیا علم می‌تواند همه‌چیز را تبیین کند؟»، «برهان وجودی»، «آیا وجود خدا آزمون‌پذیر است؟»، «پاسکال و خردگریزی»، «برهان شر»، «معرفت چیست؟»، «مبناگرایی دکارت»، «نظریۀ اعتمادپذیری معرفت»، «باور موجه و مسئلۀ هیوم دربارۀ استقرا»، «آیا می‌شود شکاکیت هیوم را رد کرد؟»، «فراسوی مبناگرایی»، «وجود اعیان خارجی از نگاه لاک»، «احتمال و قضیۀ بیز»، «دوگانه‌انگاری و مسئلۀ ذهن/ بدن»، «رفتارگرایی منطقی»، «رفتارگرایی روش‌شناختی»، «نظریۀ این‌همانی مغز/ ذهن»، «کارکردگرایی»، «اختیار، جبرگرایی و علیت»، «فهرستی از مواضع دربارۀ ارادۀ آزاد»، «سازگارگرایی»، «من‌گرایی روان‌شناختی»، «اخلاق هنجاری و فرااخلاق»، «شکاف است/ باید و مغالطۀ طبیعت‌گرایی»، «مشاهده و تبیین در اخلاق»، «نظریه‌های قراردادگرا»، «فایده‌گرایی»، «نظریۀ اخلاقی کانت» و «زندگی خوب از نگاه ارسطو».

دربارۀ الیوت سوبر، نویسندۀ کتاب «مسائل اصلی فلسفه»
الیوت آر. سوبر (Elliott R. Sober)، متولد 1948، استاد دانشگاه و فیلسوف امریکایی است. او دارای دکترای فلسفه از دانشگاه هاروارد است.
سوبر به‌خاطر پژوهش‌هایی که در زمینۀ فلسفۀ عمومی علم و فلسفۀ زیست‌شناسی انجام داده مورد توجه قرار گرفته است. مشکل ذهن و بدن، واقع‌گرایی علمی و ابزارگرایی و نیز طبیعت‌گرایی از جمله حوزه‌هایی هستند که سوبر درباره‌شان کار کرده است. او همچنین از منتقدان برجستۀ طراحی هوشمند است.
از آثار الیوت سوبر می‌توان به کتاب «فلسفه زیست‌شناسی» و «مسائل مفهومی در زیست‌شناسی تکاملی» اشاره کرد.

دربارۀ ترجمۀ فارسی کتاب «مسائل اصلی فلسفه»
کتاب «مسائل اصلی فلسفه» با ترجمۀ رضا یعقوبی، همراه با یادداشتی از نویسنده برای ترجمۀ فارسی کتاب، در نشر کرگدن منتشر شده است.
رضا یعقوبی، متولد 1367، مترجم، پژوهشگر و مؤلف ایرانی است. او دانش‌آموختۀ فلسفه و الکترونیک است.
یعقوبی در نوشتن مدخل‌های حافظ‌شناسی کتاب «دانشنامۀ حافظ و حافظ‌پژوهی»، به ‌سَرویراستاریِ بهاء‌الدین خرمشاهی، همکاری داشته است. از او مقالاتی هم در نشریات، از جمله روزنامۀ «اطلاعات» و مجلۀ «اندیشۀ پویا»، منتشر شده است.
از ترجمه‌های رضا یعقوبی می‌توان به کتاب‌های «تاریخ فلسفۀ غرب» و «ایمانوئل کانت» اشاره کرد.

ادامه keyboard_arrow_down