کتاب | علوم انسانی | ادبیات | نمایشنامه و فیلم نامه | فتحنامه ی کلات
فتحنامه ی کلات شابک: 789645512034 176 صفحه 204 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 3000 فتحنامه کلات بهرام بیضایی علوم انسانی ادبیات نمایشنامه و فیلم نامه

750,000 ریال 1,000,000 ریال

ناشر: روشنگران و مطالعات زنان

چاپ هفتم

فتحنامه‌ی کلات
در دوران سلطه مغولان بر ایران، بین دو سردار مغول، به نامهای توی خان و توغای خان، اختلاف می‌افتد. توی خان توغای را به قصد آشتی به کلات دعوت می‌کند. پشت این دعوت اما توطئه‌ای خوابیده است. مهمان هم اما بیکار ننشسته و او هم با نقشه دستگیری و کشتن توی خان دعوت او را اجابت کرده است و دست آخر هم این مهمان است که بر میزبان چیره می‌شود و او را دستگیر می‌کند و با رخت زنانه در شهر می‌گرداند و فرمان گردن‌زدن‌اش را می‌دهد. توی خان خود را می‌رهاند و فرار می‌کند. جلاد و زندانبان او اما از ترس جان به توغای می‌گویند که او را کشته‌اند. خبر کشته‌شدن توی خان و تصرف کلات به دست توغای به گوش آی بانو، همسر توی خان، می‌رسد. آی بانو که خود اهلِ کلات است به این فکر می‌افتد که با اغوای سرداران توی خان آنها را با خود همراه کند و به کلات لشکر بکشد و آنجا را از توغای بازپس گیرد.
بهرام بیضائی در نمایشنامه «فتح‌نامه‌ی کلات» از خلال داستانی با طرح‌وتوطئه‌ای سنجیده و جذاب روزگاری تلخ و تاریک از تاریخ ایران را به صحنه آورده است. روزگاری که ایران در تصرف مغولان بوده است. «فتح‌نامه‌ی کلات» نمایشنامه‌ای است درباره زنی که با ترفند و به زیرکی گوشه‌ای از وطنش را از چنگ بیگانه بیرون می‌آورد.
«فتح‌نامه‌ی کلات» در انتشارات روشنگران و مطالعات زنان منتشر شده است.
درباره نویسنده: بهرام بیضائی (- 1317)، کارگردان تئاتر و سینما، نمایشنامه‌نویس، فیلمنامه‌نویس، تدوین‌گر، پژوهشگر، مقاله‌نویس، داستان‌نویس، مترجم و شاعر ایرانی.
رتبه گودریدز: 3/98 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down