کتاب | علوم انسانی | دین | اساطیر | مبانی اسطوره شناسی
مبانی اسطوره شناسی شابک: 9789642133420 306 صفحه 330 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 800 مبانی اسطوره شناسی عباس مخبر علوم انسانی دین اساطیر

1,784,500 ریال 2,150,000 ریال

ناشر: مرکز

چاپ ششم

مبانی اسطوره‌شناسی
اسطوره چیست و خاستگاه نخستینِ آن کجاست؟ چه تفاوتی دارد با افسانه و قصه‌های پریان و چه رابطه‌ای دارد با علم و دین و هنر؟ جایگاه آن در دنیای معاصر کجاست و سینما و و هنر و ادبیات معاصر چگونه از اسطوره تأثیر پذیرفته‌اند؟ نظریه‌پردازان مهمی که به کاوش در اسطوره‌ها و تحلیل آنها پرداخته‌اند چه کسانی هستند و در این باره چه گفته‌اند و رویکردهای نظریِ مهم در اسطوره‌شناسی کدام است؟ اینها موضوعاتی است که عباس مخبر در کتاب مبانی اسطوره‌شناسی به آنها پرداخته است. مخبر پیشگفتار کتاب را با طرح این پرسش آغاز می‌کند که چرا به رغم اینکه «ناقوس مرگ اسطوره از 2500 سال پیش تا کنون بارها به صدا درآمده است» و با وجود اینکه هنوز هم کم نیستند منتقدانی که با تأکید بر کارکردهای نامطلوب اسطوره به نقد آن می‌پردازند و با آن مخالفت می‌کنند، اما اسطوره همواره به شیوه‌های گوناگون به بقای خود ادامه داده و همچنان و در جهان معاصر نیز به صورت‌های مختلف حی و حاضر است؟
کتاب شامل یک پیشگفتار و هشت بخش است با عنوانهای: «بسترهای شکل‌گیری اسطوره»، «اسطوره، افسانه، قصه‌ی پریان»، «رویکردها و نظریه‌های اسطوره‌شناسی»، «اسطوره‌شناسان نامی»، «اسطوره، علم و دین»، «اسطوره و هنر»، «قهرمان در اسطوره» و «اسطوره و دنیای معاصر».
در بخش چهارم کتاب، که به اسطوره‌شناسان نامی اختصاص دارد، آراء زیگموند فروید، کارل گوستاو یونگ، میرچا الیاده، کلود لوی استروس و جوزف کمبل در باب اسطوره معرفی و توضیح داده شده است.
کتاب مبانی اسطوره‌شناسی در نشر مرکز منتشر شده است.
دربارة نویسنده: عباس مخبر (- 1332)، مترجم و اسطوره‌شناس ایرانی.
رتبۀ گودریدز: 65/3 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده