کتاب | علوم انسانی | جامعه شناسی | عمومی | آشنایی با شیوه درس خواندن و خوب آموختن
آشنایی با شیوه درس خواندن و خوب آموختن شابک: 9789648897838 88 صفحه 109 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1000 آشنایی شیوه خواندن آموختن لیندا الدر ریچارد پل مهسا امرآبادی علوم انسانی جامعه شناسی عمومی

384,000 ریال 480,000 ریال

ناشر: آمه

چاپ سوم

کتاب «آشنایی با شیوه‌ی درس خواندن و خوب آموختن با استفاده از مفاهیم و ابزارهای تفکر انتقادی»، نوشتۀ لیندا الدر و ریچارد پل
کتاب «آشنایی با شیوه‌ی درس خواندن و خوب آموختن با استفاده از مفاهیم و ابزارهای تفکر انتقادی»، با عنوان اصلی The Thinker's Guide for Students on How to Study & Learn a Discipline، کتابی است در آموزش درس خواندن به شیوه‌ای فعالانه و با کمک آنچه تفکر انتقادی در اختیارمان می‌گذارد. لیندا الدر و ریچارد پل در این کتاب نشان می‌دهند که درس خواندن و سرِ کلاس نشستن می‌تواند کاری شیرین و هیجان‌انگیز باشد، اگر آن را از فرایندی منفعلانه و ملال‌آور به جستجویی جذاب و فعالانه بدل کنیم. در کتاب «آشنایی با شیوه‌ی درس خواندن و خوب آموختن» می‌آموزیم که به درس خواندن به عنوان شیوه‌ای از فکر کردن نگاه کنیم و فعالانه و با نگرشی انتقادی و رویکردی پرسشگرانه و به عنوان مخاطبی کنجکاو با متون و رشته‌ها و مباحث درسی درگیر شویم.
مروری بر کتاب «آشنایی با شیوه‌ی درس خواندن و خوب آموختن»
کتاب «آشنایی با شیوه‌ی درس خواندن و خوب آموختن» از دو بخش به نام‌های «پی‌ریزی» و «پی‌گیری» تشکیل شده است. لیندا الدر و ریچارد پل در این کتاب به دانش‌آموزان و دانشجویان و معلمان و همۀ کسانی که به نحوی با آموختن و آموزش سر و کار دارند یاد می‌دهند که به چه شیوه‌ای با متون و رشته‌های درسی مواجه شوند و آنها را چگونه درس بدهند و همچنین چگونه مطالعه و درک کنند. در این کتاب به خوانندگان متون درسی توصیه شده که مثل یک کارآگاه جستجوگر و کنجکاو با این متون مواجه شوند و سعی کنند موضوعات مطرح‌شده در کتابهای درسی را به هم ربط بدهند و گام‌به‌گام به کشف معما و معنای این متون بپردازند، نه اینکه آنها را طوطی‌وار حفظ کنند. آنها به دانش‌آموزان و دانشجویان می‌گویند که هنگام خواندن متون درسی خود را به جای نویسندگان این متون بگذارند و سعی کنند به جای آنها فکر کنند تا فرایند تفکر و نحوة استدلال این نویسندگان را دریابند و بتوانند آنچه را که می‌خوانند با تفکر انتقادی ارزیابی کنند.
کتاب «آشنایی با شیوه‌ی درس خواندن و خوب آموختن» راهکارهای مهارت در درس خواندن را به مخاطبان یاد می‌دهد و می‌کوشد باورهای قدیمی و کلیشه‌ای در این باره را تغییر دهد تا درس خواندن به درک روشن از آنچه می‌خوانیم بدل شود و در زندگی عملی نیز به کار آید و فقط در حد خواندنِ منفعلانۀ مجموعه‌ای از نظریه‌ها و از بَر کردنِ آنها باقی نماند.
هجده راهکار برای دانش‌جوی ماهر شدن، چگونه درس بخوانیم و بیاموزیم؟، آموختن روش‌مند، تشخیص انگاره‌ی بنیادین رشته‌ی درسی، تفکر در چهارچوب انگاره‌های موضوع درسی، درک منطق کلیت کتاب درسی، خصیصه‌های فکری ذهن منضبط، ارزیابی استدلال نویسنده، مطرح کردن پرسش‌های مهم در چهارچوب موضوع درسی، پرسشگری درباره‌ی رشته‌ی درسی و پرسشگری درباره‌ی کتاب درسی از جمله مباحثی هستند که در این کتاب مطرح شده‌اند.
کتاب «آشنایی با شیوه‌ی درس خواندن و خوب آموختن با استفاده از مفاهیم و ابزارهای تفکر انتقادی» با ترجمۀ مهسا امرآبادی در نشر اختران منتشر شده است.
دربارة لیندا الدر و ریچارد پل، نویسندگان کتاب «آشنایی با شیوه‌ی درس خواندن و خوب آموختن»
لیندا الدر (Linda Elder)، متولد 1962، روانشناس آموزشی اهل امریکا و متخصص در زمینۀ تفکر انتقادی است. الدر دارای دکترای روانشناسی است. او نقشی مؤثر در توسعه و آموزش تفکر انتقادی داشته و مدتی نیز رییس بنیاد تفکر انتقادی بوده است.
دکتر ریچارد پل (Richard Paul) از سردمداران تفکر انتقادی و آموزش آن بود. پل، به منظور آموزش و گسترش تفکر انتقادی، مرکز و بنیاد تفکر انتقادی را تأسیس کرد. لیندا الدر نیز پس از آشنایی با تفکر انتقادی و مطالعۀ جدی‌تر در این زمینه به مرکز و بنیاد تفکر انتقادی پیوست و علاقۀ مشترک پل و الدر به این حوزه به همکاری دامنه‌دار آنها در زمینۀ تفکر انتقادی و آموزش آن منجر شد.
از دیگر کتابهای مشترک لیندا الدر و ریچارد پل، که به فارسی هم ترجمه شده‌اند، می‌توان به «تفکر انتقادی: تدابیری برای آگاهانه زیستن و خوب آموختن»، «آشنایی با هنر پرسشگری سقراطی بر اساس مفاهیم و ابزارهای تفکر انتقادی»، «آشنایی با هنر دقیق خواندن بر اساس مفاهیم و اصول تفکر انتقادی» و «چگونه سوگیری و تبلیغات را در رسانه‌ها تشخیص دهیم» اشاره کرد.

ادامه keyboard_arrow_down