کتاب | علوم انسانی | جامعه شناسی | زنان | موانع حضور زنان در حکومت ها
موانع حضور زنان در حکومت ها شابک: 9786220403463 230 صفحه 241 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 770 موانع حضور زنان حکومت آوری الیزابت هرت مهسا ملک مرزبان علوم انسانی جامعه شناسی زنان

722,500 ریال 850,000 ریال

ناشر: ققنوس

چاپ دوم

کتاب «موانع زنان در حکومت‌ها» نوشته «آوری الیزابت هرت»
Gender Diversity in Government
کتاب «موانع زنان در حکومت‌ها» با گردآوری و ویرایش «آوری الیزابت هرت» رویکردی انتقادی به پیامدهای جهان دارد. موقعیت کنونی زنان در دنیا و تکیه زنان بر صندلی قدرت در سال‌های اخیر محل بحث و بررسی بسیاری بوده است. این رویداد مثبت که زنان بیشتر از گذشته بر مسند قدرت بنشینند؛ دیدگاه‌های متفاوت و بحث برانگیزی در دنیا ایجاد کرده است. «آوری الیزابت هارت» با گردآوری مجموعه‌ای از مقاله‌ها در کتاب «موانع زنان در حکومت‌ها» به این موضوع مهم می‌پردازد. کتاب اولین عنوان از مجموعه «دیدگاه‌های جهانی» است که در هر جلد موضوعات مهمی مانند مهاجرت، مواد مخدر، قحطی و غیره را از نگاه‌های گوناگون در جهان بررسی می‌کند.

درباره کتاب «موانع زنان در حکومت‌ها»
کتاب دارای مجموعه‌ای از مقاله‌هایی از نویسندگان متفاوت است و به 4 بخش اصلی تقسیم می‌شود. در هر بخش با فصل‌های مختلفی به بحث و نظر در رابطه با زنان و مسائل پیرامونشان می‌پردازد. فهرست بخش‌ها به ترتیب عبارتند از: «تنوع جنسیتی در حکومت‌های سراسر دنیا»، «علل و آثار تنوع جنسیتی»، «جنسیت‌گرایی و تنوع جنسیتی در حکومت» و «نگاهی به آینده».
بخش اول کتاب دارای 5 مقاله با این عناوین است: «در آفریقا، زنان در مبارزه برای برابری با موانع زیادی مواجه‌اند»، «در آمریکای لاتین فعالان اجتماعی معتقدند ورود هرچه بیشتر زنان به جنبش حکومت باز باعث پیشرفت اهداف همه زنان می‌شود»، «در رواندا،‌ زنان پیام‌های متناقضی درباره رهبری دریافت می‌کنند»، «در عربستان سعودی، پاکستان و افغانستان،‌ زنان گرگ بیرون هستند و بره خانه» و «در سراسر غرب، آینده کار نیازمند تنوع و فراگیری است».
بخش دوم نیز از 6 مقاله تشکیل شده است. عناوین مقاله‌ها عبارتند از: «رایج‌ترین بهانه‌ها برای نداشتن رهبران زن ساختگی است»، «پیام‌های مذهبی می‌تواند روی حمایت از برابری جنسیتی در ملت‌های سراسر دنیا تاثیرگذار باشد»، «در ایالات متحده، قوانین یک بام و دو هوا و نظام سیاسی ویژه مانعی بر سر راه برابری جنسیتی در رهبری جامعه است»، «در ایالات متحده، تنوع جنسیتی در حکومت از پایین به بالا در حال رشد است»، «در هند، رهبران زن برآمده از خاندان‌های سیاسی هستند، اما این‌ ممکن است متغیر باشد» و «کلیشه‌سازی جنسیتی در آسیا به انتخاب برخی زنان کمک می‌کند.»
جنسیت‌گرایی و تنوع جنسیتی در حکومت‌ها عنوان بخش سوم است که شامل 7 مقاله‌ می‌شود: «رایج‌ترین بهانه‌ها برای نداشتن رهبران زن ساختگی است»، «پیام‌های مذهبی می‌تواند روی حمایت از برابری جنسیتی در ملت‌های سراسر دنیا تاثیرگذار باشد»، «در ایالات متحده، قوانین یک بام و دو هوا و نظام سیاسی ویژه مانعی بر سر راه برابری جنسیتی در رهبری جامعه است»، «در ایالات متحده، تنوع جنسیتی در حکومت از پایین به بالا در حال رشد است»، «در هند، رهبران زن برآمده از خاندان‌های سیاسی هستند، اما این‌ممکن است متغیر باشد» و «کلیشه‌سازی جنسیتی در آسیا به انتخاب برخی زنان کمک می‌کند».
در نهایت در بخش پایانی «نگاه به آینده» کتاب با 5 مقاله زیر به پایان می‌رسد. «در انگلستان، برای آوردن زنان به حوزه سیاست سهمیه‌هایی لازم است»، «وجود کابینه‌ای با اکثریت زنان در اسپانیا نویدبخش آینده‌ای است بهره‌مند از حکومت‌هایی مبتنی بر برابری جنسیتی در سرتاسر جهان»، «دموکراسی نیازمند آن است که زنان در قانون‌گذاری مشارکت داشته باشند»، «در اروپا برابری جنسیتی برای بقای دموکراسی مدرن ضروری است» و «در رواندا، بعد از نسل‌کشی، بیوه‌ها قدرت را در دست می‌گیرند.»
در قسمتی از با عنوان «چگونه نسل‌کشی نقش‌های جنسیتی را عوض کرد» آمده است:
«جامعۀ رواندا به دنبال 100 روز کشتار سال 1994 دچار بحران شد. رقم کشته‌ها بین هشتصد‌هزار تا یک میلیون نفر بود. بسیاری از مظنونین به ارتکاب این جنایت دستگیر شدند یا از کشور فرار کردند. مدارک گواهی می‌دهد که 60 الی 70 درصد جمعیت 5/5 تا 6 میلیونی رواندا بلافاصله بعد از نسل‌کشی را زنان تشکیل می‌دادند. بیشتر این زن‌ها نه تحصیلکرده بودند، نه برای به عهده گرفتن مسئولیت شغلی آموزش دیده بودند. در رواندای پیش از نسل‌کشی، تقریبا کسی نشنیده بود که زنی مالک زمینی بوده یا شغلی بیرون از خانه داشته باشد. اما نسل‌کشی همه چیز را تغییر داد. جنگ از زنان رواندا افرادی قدرتمند و همه فن حریف ساخت و فضای کار را برای آنان باز کرد. درست همان کاری که جنگ جهانی دوم برای زنان آمریکایی کرد.»

درباره نویسنده کتاب «موانع حضور زنان در حکومت‌ها»
آوری الیزابت هری نویسنده و فعال حقوق زنان آمریکایی است. هری گردآوری و ویرایش مقالات کتاب حاضر را به عهده داشته است.

درباره ترجمه فارسی کتاب «موانع حضور زنان در حکومت‌ها»
کتاب «موانع حضور زنان در حکومت‌ها» توسط مهسا ملک‌مرزبان به فارسی ترجمه شده است. ترجمۀ مرزبان توسط انتشارات ققنوس چاپ و راهی بازار کتاب ایران شده است. کتاب «موانع حضور زنان در حکومت‌ها» اولین عنوان از مجموعۀ «دیدگاه جهانی» است که توسط نشر ققنوس چاپ می‌شود. نسخه‌های اصلی مجموعه را انتشارات گرین هوِن برای علاقه‌مندان و دانشجویان منتشر کرده است تا موضوعات مهم را از دیدگاه‌های گوناگون در دنیا را بررسی کند.

ادامه keyboard_arrow_down