بکت شابک: 9789647134798 268 صفحه 268 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 500 آلفرد آلوارز مراد فرهادپور علوم انسانی نظریه و نقد ادبی نقد ادبی

348,500 ریال 410,000 ریال

ناشر: طرح نو

چاپ یکم

کتاب «بکت» اثر آلفردو آلوارز
Samuel Beckett
یکی از مجموعه کتاب‌های «بنیانگذاران فرهنگ امروز» کتاب «بکت» اثر آلفردو آلوارز است. کتاب حاضر در زمان حیات ساموئل بکت منتشر شده است. بکت از آن دسته شخصیت‌هایی بود که به دور از جنجال و هیاهو زندگی ‌کرد. او تقریبا زندگی انزواطلبانه‌ای داشت و از بسیاری جنجال‌ها دوری می‌گزید. کتاب حاضر به ساموئل بکت، دوستی‌اش با جویس و آثارش می‌پردازد.
قابل ذکر است مترجم در کتاب ضمایمی را به متن ترجمه افزوده است که سبب شده ترجمۀ فارسی غنی‌تر از نسخه انگلیسی شود.
درباره کتاب «بکت»
کتاب «بکت» در هفت بخش تنظیم شده است. فهرست مندرج در کتاب عبارت است از: 1.مقدمه: گنگی و امر گنگ، 2.آثار اولیه: نهالی شاداب و نیرومند، 3.رمانها: راستۀ ویرانی، 4.نمایشنامه‌ها: حرافی مدام، 5.رادیو: خدایا، عجب سیاره‌ای، 6. آثار متأخر: تخیل مرده، 7. مؤخره، 1973، همچنین کتاب شامل سه گفتگو با عنوان ساموئل بکت و ژرژ دوتویی، سانتورهای دکارتی و متن نمایشنامه است.
در بخشی از کتاب می‌خوانیم:
از دید جویس، سکوت و دل‌مردگی بنیان رفاقتی بودند که بر خلاف انتظار بسیار صمیمانه و مهرآمیز بود، ولی برای خود بکت، آنها بیشتر حکم نوعی سبک شخصی و متمایز را داشتند. پگی گوگنهایم او را با ابلوموف، شخصیت رمان گنچاروف، مقایسه می‌کند، زیرا هر دوی آنها صبحها به سختی از جا بلند می‌شدند، و مقالۀ «پروست» نیز نشان می‌دهد که افسردگی و سستی بکت برای خودش هم مسئله‌ای مهم بوده است. اگرچه این مقاله حاوی بصیرتهای انتقادی اصیل و تیزهوشانه‌ای است، اما پروست بیش از هر چیز، بهانه‌ای است برای ارائه تشخیص بکت در مورد مسائل و مشکلات خودش. در واقع، در این مقاله، نقد ادبی تمام عیار فقط هنگامی آغاز می‌شود که بکت بحث طولانی، سنگین و نه چندان با ربط خود در باب «سرطان زمان» و صفات دوگانه‌اش، خاطره و عادت، را پشت‌سر می‌گذارد. بنابراین بحث، زمان همان وضعیت «زهرآلودی» است که در آن متولد می‌شویم، زمان بی‌آنکه بدانیم، پیوسته ما را دگرگون می‌کند، و دست آخر نیز بدون رضایت ما، ما را می‌کشد. ما محکوم به [زندگی در] زمانیم، زیرا «گناه نخستین و ابدیِ... زاده شدن را مرتکب شده‌ایم»، عبارتی که پژواک مکرر آن در رمانها و نمایشنامه‌های بعدی بکت به گوش می‌رسد. ما کفارۀ این گناه نخستین را با زیستن پس می‌دهیم که از دید بکت ماجرای به ویژه دردناکی است، و درد زیستن را نیز به یاری عادت تخفیف می‌دهیم که در واقع نام دیگری برای دلمردگی خود بکت است...
درباره نویسنده کتاب «بکت»
آلفرد آلوارز شاعر، نویسنده و منتقد انگلیسی بود و در سال 1929 متولد شد. او مقاله‌ها و رمان‌هایش را با نامAlvarez و Alvarez . Aمنتشر می‌کرد. مادرآلوارز یهودی اشکنازی و پدرش یهودی سفاری بود. او در مدرسه هال در همپسند لندن و مدرسه اوندل درس خواند، سپس به کالج کورپوس کریستی رفت و پس از آن در آکسفورد نخستین دوره زبان انگلیسی را گذراند. آلفرد آلوارز همچنین به عنوان عضو جین الیزا پروکتر در دانشگاه پرینستون برگزیده شد. او پس از تدریسی کوتاه در آکسفورد و ایالات متحده زمانیکه بیست سال داشت به صورت تمام وقت به نویسندگی مشغول شد. آلوارز سال 19956 تا 1966 سردبیر شعر و منتقد نشریهObserver The بود. آلوارز در این نشریه مخاطبان انگلیسی را با جان بریمن، رابرت لوول، سیلویا پلاث، زبیگنیو هربرت و میروسلاو هولوب آشنا کرد.
مختصری درباره ساموئل بکت
ساموئل بارکلی بکت نمایشنامه‌نویس، رمان‌نویس و شاعر ایرلندی بود که در سال 1906 در دوبلین به دنیا آمد. او در خانواده‌ای مرفه و مذهبی به دنیا آمد و دوره ابتدایی را در زادگاهش گذراند. بکت به سبب علاقه‌اش به زبان فرانسه در رشته ادبیات و زبان فرانسه ادامه تحصیل داد. او تا پایان تحصیلاتش و حتی تا زمانیکه با سمت استادی شروع به کار کرد، باورهای مذهبی داشت. پس از ترک محیط آکادمیک و مهاجرت به پاریس، بکت گسستن از مذهب را در آثار خود انعکاس داد. همچنین در پاریس با جیمز جویس آشنا شد و این آشنایی در شکل‌گیری استعداد او تأثیر بسیاری داشت.
بکت سال 1969 موفق به دریافت جایزه نوبل ادبیات شد. آثار بکت وضعیت انسان را به‌گونه‌ای عمیق و بنابر عقیده‌ای عمیقا بدبیانه توصیف می‌کنند. حس بدبینانه‌ای که اغلب با طنزپردازی قوی تلطیف می‌شود. خواندن نوشته‌ها و کتاب‌های بکت برای خواننده این احساس را می‌سازد که انسان سفری به زندگی را آغاز کرده است. سفری که با تمام سختی‌ها و مصائبش ارزش تلاش و کوشش دارد. او توانسته در کتاب هایش به شکلی رمزگونه موارد موردنظرش را مطرح کند. از بکت آثار نمایشنامه و رمان و همچنین اشعار به جای مانده است. از نمایشنامه‌های او که شهرت جهانی دارد می‌توان به «در انتظار گودو» و «بازی» اشاره کرد.
رمان‌های بکت عبارتند از: «مِرفی»، «مالوی»، «مالون می‌میرد»، «نام‌ناپذیر»، «گم‌گشتگان» و «وات»
ساموئل بکت سال 1989 در سن 82 سالگی درگذشت.
درباره ترجمه فارسی کتاب «بکت»
کتاب «بکت» را مراد فرهادپور برای علاقه‌مندان به فارسی برگردانده است. نشر طرح نو کتاب حاضر را چاپ و راهی بازار کتاب ایران کرده است.
رتبه کتاب «بکت» در گودریدز: 3.3 از 5

ادامه keyboard_arrow_down