کتاب | علوم انسانی | نظریه و نقد ادبی | نقد ادبی | فلسفه داستایفسکی
فلسفه داستایفسکی شابک: 9786004900041 144 صفحه 129 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1100 فلسفه داستایفسکی سوزان لی اندرسون خشایار دیهیمی علوم انسانی نظریه و نقد ادبی نقد ادبی

760,000 ریال

ناشر: فرهنگ نشر نو

چاپ چهارم

فلسفه‌ داستایفسکی
آیا داستان‌نویس می‌تواند فیلسوف هم باشد و داستان آیا می‌تواند عرصه‌ای بشود برای فلسفه‌ورزی و طرح مباحث فلسفی؟ سوزان لی اندرسن در کتاب فلسفه داستایفسکی با تفسیر فلسفی آثار داستایفسکی و بیرون کشیدن دیدگاههایی فلسفی از دل رمانهای مهم این نویسنده بزرگ قرن نوزدهم روسیه نشان داده که چنین چیزی نه تنها امکان‌پذیر است بلکه یک داستان فلسفی بیشتر و بهتر از یک کتاب مشخصا فلسفی می‌تواند بر خواننده تأثیر بگذارد. او البته معتقد است که تعداد آثار داستانی فلسفی واقعا بزرگ زیاد نیست و به اعتقاد او آثار داستایفسکی از معدود نمونه‌های این نوع آثار است. سوزان لی اندرسن در کتاب فلسفه داستایفسکی هم به شرح زندگی داستایفسکی می‌پردازد و هم رمانهای مهم او را منظر فلسفی بررسی و تحلیل می‌کند و فلسفه‌ای را که در این رمانها بیان شده به زبانی ساده شرح می‌دهد. اندرسن چنانکه خود می‌گوید در صدد ارزیابی ادبی آثار داستایفسکی نیست و در این کتاب صرفا با رویکردی فلسفی به رمانهای مهم او پرداخته است.
فلسفه داستایفسکی شامل هفت فصل است با عنوانهای فلسفه و آثار داستایفسکی، زندگی داستایفسکی، همزاد و یادداشت‌های زیرزمینی، جنایت و مکافات، ابله و اهریمنان، برادران کارامازوف، ارزیابی نهایی.
سوزان لی اندرسن در این کتاب نشان می‌دهد که دیدگاه فلسفی داستایفسکی چگونه در رمانهایش به تدریج تکوین می‌یابد و پرورانده می‌شود و در رمان برادران کارامازوف به اوج پختگی و کمال می‌رسد.
فلسفه داستایفسکی با ترجمه خشایار دیهیمی در نشر نو منتشر شده است. این کتاب از جمله کتابهای مجموعه‌ای به نام بزرگان اندیشه است.
رتبه گودریدز: 60/3 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده