عروسک خانه شابک: 9786007806821 144 صفحه 152 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1000 عروسک خانه هنریک ایبسن بهزاد قادری علوم انسانی ادبیات نمایشنامه و فیلم نامه

990,000 ریال 1,320,000 ریال

ناشر: بیدگل

چاپ پنجم

عروسک‌‌خانه
از محبوب‌ترین نمایشنامه‌های هنریک ایبسن. ایبسن در نمایشنامۀ عروسک‌خانه موقعیت دراماتیکی را خلق می‌کند که به طغیان یک زن علیه قواعد و باورهای جامعۀ مردسالار می‌انجامد. شخصیت اصلی عروسک‌خانه زنی است به نام نورا که در ابتدای نمایشنامه شخصیتی سطحی و منطبق با تعاریف و انتظارات جامعۀ مردسالار از زن می‌نماید و شوهرش که حقوقدانی درستکار و متکبر است به او بها نمی‌دهد و با او چون عروسکی رفتار می‌کند و نورا خود نیز گویی این نقش را پذیرفته است. در جریان ماجراهایی رازی برملا می‌شود که نورا آن را از شوهر خود پنهان کرده بوده است. ماجرا این است که شوهر نورا در سال اول ازدواج‌شان بیمار بوده و به پول احتیاج داشته و نورا آن پول را یواشکی و با جعل امضای پدرش، برای نجات شوهر خود، قرض کرده است. شوهر اما وقتی از حقیقت مطلع می‌شود نگران اعتبار و موقعیت خودش است و به همین دلیل به نورا توهین می‌کند. نورا در پایان نمایشنامه، در واکنش به اهانت همسرش، چهره‌ای دیگر از خود به نمایش می‌گذارد؛ چهرة زنی که تجربۀ زندگی او را از عروسکی بازیچۀ دست شوهر به زنی مستقل و طغیانگر و آگاه به موقعیت و ارزش و جایگاه واقعی خود بدل کرده است.
این نمایشنامه در ایران، به جز اجراهای صحنه‌ای، تلویزیونی رادیویی و ترجمه‌های متعدد از آن، دستمایۀ اقتباس سینمایی هم بوده و داریوش مهرجویی فیلم سارا را بر اساس آن ساخته است.
عروسک‌خانه با ترجمه و مقدمۀ بهزاد قادری در نشر بیدگل منتشر شده است.
دربارة نویسنده: هنریک ایبسن (1906 – 1828)، نمایشنامه‌نویس و شاعر نروژی.

ادامه keyboard_arrow_down