کتاب | علوم انسانی | فلسفه | آشنایی با فلسفه | درآمدی بر ایدئولوژی
درآمدی بر ایدئولوژی شابک: 9786229942697 346 صفحه 376 گرم قطع: پالتوئی نوع جلد: شوميز تیراژ: 550 درآمدی ایدئولوژی تری ایگلتون اکبر معصوم بیگی علوم انسانی فلسفه آشنایی با فلسفه

2,032,000 ریال 2,540,000 ریال

ناشر: نشر بان

چاپ چهارم

درآمدی بر ایدئولوژی
ایدئولوژی چیست و آیا دوره ایدئولوژی آن‌طور که پست‌مدرنیست‌ها می‌گویند تمام شده است؟ تری ایگلتون در کتاب درآمدی بر ایدئولوژی در صدد است تا ضمن پاسخ به پرسشِ نخست نشان دهد که حُکمِ پست‌مدرنیست‌ها در باب پایان ایدئولوژی حکمی است نادرست و گمراه‌کننده و در روزگاری که انواع و اقسام ایدئولوژی‌ها از گوشه و کنار جهان سر بر آورده‌اند نمی‌توان از پایانِ ایدئولوژی سخن گفت. او در مقدمه کتاب می‌گوید که «سه آموزه‌ی اصلی تفکر پست‌مدرنیستی دست به دست هم داده‌اند تا مفهوم کلاسیک ایدئولو‌ژی را از اعتبار بیندازند.»
ایگلتون در این کتاب با تشریح و تعریف مفهوم ایدئولوژی نشان می‌دهد که این مفهوم را نمی‌توان در یک تعریف و تلقی مشخص یک‌کاسه کرد و پرونده‌اش را بست. او در بخش نخست کتاب تعاریف گوناگون و گاه متضاد را از مفهوم ایدئولوژی به دست می‌دهد و در بخش‌های بعدی بحث خود را بسط می‌دهد و مفهوم ایدئو‌لوژی را در زمینه‌ای تاریخی و سیاسی و در آراء متفکران و نظریه‌پردازان مختلف بررسی می‌کند.
درآمدی بر ایدئولوژی شامل هفت بخش است با عنوان‌های: ایدئولو‌ژی چیست؟، استراتژی‌های ایدئولو‌ژی، از روشنگری تا بین‌الملل دوم، از لوکاچ تا گرامشی، از آدورنو تا بوردیو، از شوپنهاور تا سورل، گفتمان و ایدئولو‌ژی.
ایگلتون در پایان از مباحث کتاب نتیجه‌ای به دست داده است. بعد از این بخش منابعی برای مطالعه بیشتر در باب ایدئولوژی به خواننده فارسی زبان معرفی و پیشنهاد شده است.
کتاب درآمدی بر ایدئولوژی با ترجمه اکبر معصوم‌بیگی در نشرِ بان منتشر شده است.
درباره نویسنده: تری ایگلتون (- 1943)، نظریه‌پرداز و منتقد ادبی بریتانیایی.

ادامه keyboard_arrow_down