کتاب | علوم انسانی | فلسفه | آشنایی با فلسفه | مغز یک صفحه نمایش است
مغز یک صفحه نمایش است شابک: 9786009640348 104 صفحه 106 گرم قطع: پالتوئی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1100 صفحه نمایش ژیل دلوز پوریا غلامی علوم انسانی فلسفه آشنایی با فلسفه

120,000 ریال 150,000 ریال

ناشر: نشر بان

چاپ پنجم

مغز یک صفحه نمایش است
ژیل دلوز از فلاسفه‌ای بود که توجهی ویژه به سینما داشت و در بخشی از آثارش تصاویر سینمایی و ساز و کار سینما را با مفاهیم فلسفی پیوند داد.
مغز یک صفحه نمایش است منتخبی است از مقالات و نوشته‌های ژیل دلوز و گفت‌وگوهایی با او درباره سینما. این مقالات و گفت‌وگوها چنانکه در توضیح مترجم آمده از دو کتاب رژیم جنون و گپ‌و‌گفت‌ها انتخاب و ترجمه شده‌اند.
سه مقاله نخست این کتاب مقدمه‌هایی هستند بر دو کتاب سینمایی‌ دلوز به نام‌های سینما یک: تصویر – حرکت و سینما دو: تصویر - زمان. این مقاله‌ها حکم کلیدی را دارند برای ورود به جهان افکار دلوز در رابطه با تصاویر سینمایی که در آن دو کتاب به تفصیل آنها را شرح داده است. دلوز در بخشی از مقاله اول درباره رابطه تصویر و اندیشه می‌نویسد: «یک تصویر فقط به میزان اندیشه‌هایی که می‌آفریند می‌ارزد. بنا بر این در طبقه‌بندی‌تان از تصاویر، نمی‌توان تصویر تخت را از اندیشه‌ای تفکیک کرد که به آن تصویر عکس‌العمل نشان می‌دهد. اندیشه بسته به کارگردان متفاوت است...»
بعد از این سه مقاله چهار گفت‌وگو آمده که دلوز در آنها از سینما سخن گفته است.
تک‌نگاری دلوز بر فیلم دسته چهارنفره ژاک ریوت، نامه‌ای از دلوز به خاطر انتشار کتابی سینمایی از سِرژ دنی و تک‌نگاری برای فیلم سایه فرشتگان دنیل اشمیت دیگر نوشته‌های سینمایی‌ای است که از دلوز در این کتاب گردآوری و ترجمه شده است.
کتاب مغز یک صفحه نمایش است با ترجمه پویا غلامی در نشرِ بان منتشر شده است.
درباره نویسنده: ژیل دلوز (1995 – 1925)، فیلسوف فرانسوی.

ادامه keyboard_arrow_down