کتاب | علوم انسانی | جامعه شناسی | نظریه | قرار داد اجتماعی
قرار داد اجتماعی شابک: 9789643292492 584 صفحه 664 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 770 قرار اجتماعی ژان ژاک روسو مرتضی کلانتریان علوم انسانی جامعه شناسی نظریه

1,520,000 ریال 1,900,000 ریال

ناشر: آگه

چاپ سیزدهم

قرارداد اجتماعی
اثری کلاسیک در زمینه فلسفه سیاسی. ژان - ژاک روسو در کتاب قرارداد اجتماعی به مسئله حفظ تشکل جوامع انسانی می‌پردازد و به موضوع قرارداد اجتماعی به عنوان عامل مهم در این زمینه. این قرارداد چنانکه روسو مطرح می‌کند بر اساس نفعی مشترک در یک جامعه شکل می‌گیرد و افراد جامعه از طریق آن به یکدیگر مرتبط می‌شوند.
جامعه مورد نظر روسو در این کتاب جامعه مدنی است نه جامعه طبیعی. به اعتقاد روسو جوامع طبیعی که پیش از شکل‌گیری جوامع مدنی وجود داشتند می‌توانستند بدون قرارداد اجتماعی زنده و برقرار بمانند اما حیات یک جامعه مدنی در گرو قرارداد اجتماعی است. روسو معتقد است که جامعه مدنی جامعه طبیعی را نابود کرده و امکان بازگشت به جامعه طبیعی دیگر وجود ندارد، بنا بر این عاملی به نام قرارداد اجتماعی باید وجود داشته باشد تا جامعه غیر طبیعی از هم نپاشد.
قرارداد اجتماعی کتابی است در چهار بخش. قانون، مذهب، طبیعت انسانی و اخلاق مباحثی هستند که روسو در این کتاب ضمن طرح ایده اصلی خود و در ارتباط با این ایده به آنها پرداخته است. او همچنین در خلال بحث خود فیلسوفانی چون افلاطون، ارسطو، ماکیاولی، مونتسکیو و ... را نقد می‌کند.
قرارداد اجتماعی با ترجمه مرتضی کلانتریان در انتشارات آگه منتشر شده است. کتاب علاوه بر متن روسو شامل بخش‌هایی به نام در زمینه متن است. این بخش‌ها نوشته‌هایی از فیلسوفان مشهورند که بعد از هر موضوعی که روسو مطرح کرده و در ارتباط با همان موضوع آمده‌اند.
درباره نویسنده: ژان - ژاک روسو (1778 – 1712)، فیلسوف، نویسنده و آهنگ‌ساز اهل جمهوری ژنو.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده