کتاب | علوم انسانی | روانشناسی | خودیاری | نیمه تاریک وجود
نیمه تاریک وجود شابک: 9789647974042 216 صفحه 255 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 3300 نیمه تاریک وجود دبی فورد فرناز فرود علوم انسانی روانشناسی خودیاری

1,500,000 ریال 2,000,000 ریال

ناشر: کلک آزادگان

چاپ سی و ششم

کتاب «نیمه تاریک وجود: توان، خلاقیت، استعداد و رؤیاهای خود را بازیابید»، نوشته دبی فورد
آدم‌ها از ویژگی‌ها و صفات منفی خود فرار می‌کنند، اما دبی فورد در کتاب «نیمه تاریک وجود» سعی دارد به ما بگوید که خودمان را با تمام صفات مثبت و منفی‌مان بپذیریم.
متن اصلی کتاب «نیمه تاریک وجود: توان، خلاقیت، استعداد و رؤیاهای خود را بازیابید»، با عنوان اصلی The Dark Side of the Light Chasers: Reclaiming Your Power, Creativity, Brilliance, and Dreams، نخستین بار در سال 1998 منتشر شد. این کتاب، بعد از آنکه اُپرا وینفری، مجری مشهور تلویزیون، در سال 2000 در برنامه‌اش از آن سخن گفت، مورد توجه و استقبال قرار گرفت و به فهرست پرفروش‌های نیویورک تایمز راه یافت.
«نیمه تاریک وجود» کتابی است که با ما از سایه‌های درونمان سخن می‌گوید؛ از صفات و احساساتی که آنها را ناخوشایند می‌پنداریم و می‌کوشیم سرکوب‌شان کنیم، چون خیال می‌کنیم اگر این صفات و احساسات را بروز بدهیم همه از ما گریزان می‌شوند. از همین رو کم‌کم صفاتی را که بد می‌دانیم چنان در اعماق وجود خود مخفی می‌کنیم که دست خودمان هم به آنها نرسد و مجبور نشویم که با این صفات خود روبه‌رو بشویم. دبی فورد اما در کتاب «نیمه تاریک وجود» به ما می‌گوید که خود را با تمام صفات بد و خوب‌مان دوست داشته باشیم و از صفاتِ منفیِ خود، که همان نیمه تاریک وجود ما هستند، فرار نکنیم و آنها را هم به عنوان بخشی از وجود خود بپذیریم. به اعتقاد دبی فورد آن صفات و احساساتی که آنها را منفی می‌پنداریم و از داشتن‌شان احساس شرم و خجالت و حقارت و نفرت می‌کنیم، در واقع منفی و بد نیستند و آنها هم بخشی از ما را به عنوان یک انسان می‌سازند. او در «نیمه تاریک وجود» به ما یاد می‌دهد که چطور با تمرین و خودیاری با نیمه تاریک وجود و صفات و احساسات بد خود مواجه شویم و به روی این صفات و احساسات آغوش بگشاییم تا زندگی شادتر، سالم‌تر و موفق‌تری داشته باشیم.

مروری بر کتاب «نیمه تاریک وجود»
کتاب «نیمه تاریک وجود» از ده فصل و یک مؤخره تشکیل شده است. دبی فورد در این کتاب، به زبانی ساده و با نقل داستان‌ها و خاطراتی از تجربیات خود و دیگران، از ضرورت درک اهمیت و کارکرد مثبت صفات و احساساتی سخن می‌گوید که انسان، به خیال اینکه این صفات و احساسات منفی و مخرب هستند، آنها را با نفرت و ترس سرکوب می‌کند. دبی فورد به مخاطبانش می‌گوید که، برخلاف آنچه می‌پندارند، صفات انسانی را نباید با برچسب مثبت و منفی از هم جدا کرد و انسانِ کامل مجموعه و ترکیبی از همه صفات مختلف است. به اعتقاد دبی فورد راز خوشبختی و موفقیت و شاد زیستن در پذیرش خود با تمامی صفات و احساسات مختلف و مواجهه شجاعانه با خود واقعی‌مان است. فورد در «نیمه تاریک وجود» نشان می‌دهد که اگر انسان خود را بشناسد و خودش را با تمام ویژگی‌هایش بپذیرد دیگر ترسی از قضاوت دیگران ندارد و می‌تواند آزادانه در زندگی تصمیم بگیرد و انتخاب کند و پیش برود. فورد معتقد است که هر انسان کل جهان را در درون خود دارد. تأکید او در این کتاب بر درک خود، نه به عنوان یک وجود چندپاره و قطعه‌قطعه، بلکه به عنوان یک کل یکپارچه با تمامی ویژگی‌ها و صفات و احساسات مختلف است. به اعتقاد فورد انسان اگر بخشی از ویژگی‌های خود را سرکوب کند و از تمامیت وجود خود استفاده نکند، نمی‌تواند حضوری مثبت و کارآمد در این جهان داشته باشد و همواره از احساسات بد و منفی رنج می‌برد و خود را بابت آنچه نقص می‌پندارد سرزنش می‌کند. چنین انسانی با دیگران نیز روابط سالم و درستی نخواهد داشت و صفات منفی خود را، که از آنها متنفر است، به دیگران نسبت می‌دهد. فورد می‌گوید که حساسیت شدید نشان دادن نسبت به صفتی ناپسند در دیگری، نشانگر وجود آن صفت در درون خود ماست و ما بیشتر روی صفاتی در دیگران حساس می‌شویم که سعی می‌کنیم آن‌ها را در وجود خودمان سرکوب کنیم؛ از همین رو با فرافکنی این صفات را به دیگران نسبت می‌دهیم.
دبی فورد همچنین تمرین‌هایی ارائه می‌دهد که مخاطب با کمک آنها یاد بگیرد که چگونه با نیمه تاریک وجود خود مواجه شود و آن را بشناسد و از طریق این شناخت در مسیر موفقیت و شادکامی قرار گیرد.
فصلهای ده‌گانه کتاب «نیمه تاریک وجود» عبارتند از: «جهان بیرون، جهان درون»، «به دنبال سایه»، «جهان در درون ماست»، «به یاد آوردن خود»، «سایه‌ات را بشناس تا خودت را بشناسی»، «من آن هستم»، «در آغوش کشیدن نیمه تاریک»، «خود را از نو تعبیر کن»، «بگذار نور وجودت بدرخشد» و «زندگیِ قابل زیستن».
در بخشی از این کتاب می‌خوانید: «بیش‌تر ما با این باور بزرگ شده‌ایم که افراد برخی ویژگی‌های بد و برخی ویژگی‌های خوب دارند و برای آن که قبولمان داشته باشند، باید خود را از شرّ صفات بد رها سازیم و یا دست کم آن‌ها را پنهان کنیم. آن هنگام که شروع به درک فردیت می‌کنیم، همان هنگام که تفاوت بین انگشتانمان را با نرده تخت‌خواب متوجه می‌شویم و خود را از پدر و مادرمان جدا می‌بینیم، این شیوه تفکر را به کار می‌بندیم. اما هنگامی که بزرگ‌تر می‌شویم، به حقیقت بزرگ‌تری دست می‌یابیم؛ این حقیقت که همگی ما از نظر روحانی به هم مرتبط هستیم، ما همگی اجزای همدیگر هستیم! با این دیدگاه، پرسشی مطرح می‌شود: آیا در حقیقت ما جزء نیک یا جزء بد هستیم و یا آن که برای ایجاد یک کل به همه اجزا نیاز است؟ چگونه می‌توان بدون شناخت بد، خوب را تشخیص داد، یا بدون آشنایی با نفرت، عشق را حس کرد و یا بدون احساس ترس، شجاعت را شناخت؟
نمونه کل‌نگرانه هستی، دیدگاهی انقلابی را درباره ارتباط بین جهان درون و جهان بیرون برای ما مطرح می‌کند. هر جزیی از هستی به هر شکلی که باشد، دارای شعور کل است. هر چند ما منفرد هستیم، اما منزوی و بدون ارتباط نیستیم. هریک از ما جهان کوچکی‌ست که جهان بزرگ را دربردارد و آن را منعکس می‌کند.»

درباره دبی فورد، نویسنده کتاب «نیمه تاریک وجود»
دبی فورد (Debbie Ford)، متولد 1955 و درگذشته به سال 2013، از نویسندگان مطرح و پرطرفدار کتابهای خودیاری و سخنران و مربی و معلم امریکایی بود. «نیمه تاریک وجود» مشهورترین کتاب دبی فورد است. او همچنین بنیانگذار «مؤسسه تحول آموزشی فورد» است. دبی فورد، که سالها مبتلا به بیماری سرطان بود، در سال 2012، در بخشی از یکی از برنامه‌های اُپرا وینفری، از مبارزه‌اش با این بیماری سخن گفت. او دوازده سال با سرطان جنگید و سرانجام در سال 2013، در سن 57 سالگی، بر اثر این بیماری درگذشت.
از دیگر کتابهای دبی فورد می‌توان به «چرا آدم‌های خوب کارهای بد می‌کنند» و «جدایی معنوی» اشاره کرد.

درباره ترجمه فارسی کتاب «نیمه تاریک وجود»
انتشارات کلک آزادگان کتاب «نیمه تاریک وجود: توان، خلاقیت، استعداد و رؤیاهای خود را بازیابید» را با ترجمه فرناز فرود و مقدمه‌ای از مجید حمیدا منتشر کرده است. این کتاب همچنین با ترجمه عبدالله صلاحی در نشر آتیسا منتشر شده است. از دیگر ترجمه‌های کتاب «نیمه تاریک وجود» ترجمه پروانه طاهری است. این ترجمه را انتشارات عطر کاج منتشر کرده است. از این کتاب ترجمه‌ای هم به قلم الهام شریف و با عنوان «نیمه تاریک جویندگان نور: قدرت، خلاقیت، استعداد و آرزوهای خود را بازستانید» در انتشارات نسل نو اندیش منتشر شده است.

رتبه کتاب «نیمه تاریک وجود» در گودریدز: 4/09 از 5

ادامه keyboard_arrow_down