کتاب | علوم انسانی | نظریه و نقد ادبی | نقد ادبی | راهنمای نظریه ادبی معاصر
راهنمای نظریه ادبی معاصر شابک: 9786229942666 352 صفحه 325 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1100 راهنمای نظریه ادبی معاصر رامان سلدن پیتر ویدوسون عباس مخبر علوم انسانی نظریه و نقد ادبی نقد ادبی

2,256,000 ریال 2,820,000 ریال

ناشر: نشر بان

چاپ سوم

کتاب «راهنمای نظریه‌ی ادبی معاصر» نوشتۀ رامان سلدن و پیتر ویدوسون
اگر علاقمند به آشنایی با مباحث گوناگون حوزه نقد و نظریۀ ادبی در قرن بیستم هستید کتاب «راهنمای نظریه‌ی ادبی معاصر» گزینه‌ای مناسب برای آشنایی مقدماتی و اولیه با این مباحث است.
کتاب «راهنمای نظریه‌ی ادبی معاصر»، با عنوان اصلی A readers guide to contemporary literary theory، کتابی‌ست جامع در معرفی نظریه‌های ادبی قرن بیستم.
رامان سلدن و پیتر ویدوسون در کتاب «راهنمای نظریه‌ی ادبی معاصر» رویکردها و جریان‌های مختلف نقد و نظریۀ ادبی در قرن بیستم، از نقد نو آمریکایی و فرمالیسم روسی گرفته تا نظریه‌های فمینیستی و پسااستعماری و ...، را معرفی کرده و توضیح داده‌اند و راهنمایی مختصر و مفید برای آشنایی با نظریه‌های ادبی قرن بیستم به دست داده‌اند.
کتاب «راهنمای نظریه‌ی ادبی معاصر» می‌تواند آغازی مناسب باشد برای مطالعۀ تخصصی‌تر و جدی‌تر نظریه‌های ادبی قرن بیستم. این کتاب به‌خوبی و روشنی باب آشنایی با این نظریه‌ها را می‌گشاید.
ویراست اول کتاب «راهنمای نظریه‌ی ادبی معاصر» اولین بار در سال 1985 منتشر شد. نویسنده نخست و اصلیِ این کتاب رامان سلدن بود. اما سلدن در سال 1991، کمی بعد از انتشار ویراست دوم کتاب «راهنمای نظریه‌ی ادبی معاصر»، به‌علت تومور مغزی درگذشت و تدارک ویراست سوم این کتاب، بنا به وصیت سلدن، به همکار او، پیتر ویدوسون، سپرده شد. ویدوسون ویراست سوم کتاب «راهنمای نظریه‌ی ادبی معاصر» را با تجدید نظر و افزوده‌های بسیار به چاپ رساند و چنانکه خود در پیشگفتار این ویراستِ کتاب توضیح می‌دهد، تحولاتی را هم که نظریۀ ادبی، در فاصلۀ ویراست دوم تا سوم کتاب، از سر گذرانده بود در این ویراستِ جدیدتر لحاظ کرد.
متن اصلی ویراست سوم کتاب «راهنمای نظریه‌ی ادبی معاصر» اولین بار در سال 1993 به چاپ رسید و ترجمۀ فعلی این کتاب به زبان فارسی، برمبنای همین ویراست سوم است.
کتاب «راهنمای نظریه‌ی ادبی معاصر»، چنانکه عباس مخبر در پیشگفتار ترجمۀ فارسی این کتاب اشاره کرده است، امروزه در بسیاری از کشورهای انگلیسی‌زبان به‌عنوان کتاب درسی تدریس می‌شود.

مروری بر کتاب «راهنمای نظریه‌ی ادبی معاصر»
یکی از اهداف تألیف کتاب «راهنمای نظریه‌ی ادبی معاصر»، چنانکه در مقدمۀ این کتاب تأکید شده، ایجاد تغییر در شیوه‌های قدیمی و کلیشه‌ای و عادت‌شده خواندن و درک ادبیات است.
رامان سلدن و پیتر ویدوسون در کتاب «راهنمای نظریه‌ی ادبی معاصر» بر آن‌اند که با ارائۀ خلاصه‌ای از رویکردهای مختلف نظریۀ ادبی در قرن بیستم به‌زبانی ساده و خو‌شخوان، مخاطبان آثار ادبی را به اندیشیدن به ادبیات و چون‌وچراکردن در پیش‌فرض‌های کلیشه‌ای در مورد متون ادبی و اتخاذ شیوه‌های تازه‌ای از ارتباط برقرار کردن با این متون ترغیب کنند.
کتاب «راهنمای نظریه‌ی ادبی معاصر» مخاطبان ادبیات را برمی‌انگیزد که در مواجهه با متون ادبی موضعی انفعالی نداشته باشند و با اتکا به دانش نظری، ادبیات را با دید و تفکری نقادانه بخوانند.
کتاب «راهنمای نظریه‌ی ادبی معاصر» از هشت بخش تشکیل شده است. نقد جدید، فرمالیسم روسی، نظریه‌های معطوف به خواننده، نظریه‌های مارکسیستی، ساختارگرایی، پساساختارگرایی، نظریه‌های پسامدرنیست و پسااستعماری و نظریه‌های فمینیستی موضوعاتی‌اند که به‌ترتیبی که نام برده شد در هر یک از بخش‌های کتاب به آنها پرداخته شده است.

درباره رامان سلدن و پیتر ویدوسون، نویسندگان کتاب «راهنمای نظریه‌ی ادبی معاصر»
رامان سلدن (Raman Selden)، متولد 1937 و درگذشته به‌سال 1991، منتقد و پژوهشگر و مورخ ادبیِ اهل انگلیس، مدرس ادبیات انگلیسی و متخصص نقد و نظریۀ ادبی است. از آثار او می‌توان به «تمرین نظریه و خواندن ادبیات: یک مقدمه» و «طنز منظوم انگلیسی (1590 – 1765)» اشاره کرد.
پیتر ویدوسون (Peter Widdowson)، متولد 1942، پژوهشگر و منتقد ادبی، استاد ادبیات انگلیسی و متخصص نقد و نظریۀ ادبی است. از آثار او می‌توان به «تامس هاردی» و «هاردی در تاریخ: مطالعه‌ای در جامعه‌شناسی ادبی» اشاره کرد.

درباره ترجمۀ فارسی کتاب «راهنمای نظریه‌ی ادبی معاصر»
کتاب «راهنمای نظریه‌ی ادبی معاصر» با ترجمه و مقدمۀ عباس مخبر در نشر بان منتشر شده است.
عباس مخبر، متولد 1332 در روستای سیوندِ استان فارس، مترجم و اسطوره‌شناس ایرانی و مدرس اسطوره‌شناسی است.
مخبر تحصیلات ابتدایی را در دبستان منوچهری سیوند آغاز کرد. دیپلم که گرفت به دانشکده نفت رفت. مدتی هم به تحصیل فیزیک پرداخت اما سرانجام به دانشگاه پهلوی شیراز (دانشگاه شیراز فعلی) رفت و جامعه‌شناسی خواند و بعد از گرفتن لیسانس جامعه‌شناسی از این دانشگاه، در همین رشته ادامۀ تحصیل داد و فوق لیسانس گرفت. او همچنین دارای فوق لیسانس زبان‌شناسی از دانشگاه تهران است.
عباس مخبر کتاب‌های بسیاری را در حوزه‌ اسطوره و اسطوره‌شناسی و دیگر حوزه‌های علوم انسانی به فارسی ترجمه کرده است که بعضی از آن‌ها عبارتند از: «مبانی اسطوره‌شناسی»، «قدرت اسطوره»، «اسطوره‌های ایرانی»، «اسطوره‌های بین‌النهرینی»، «اسطوره‌های یونانی»، «تاریخ مختصر اسطوره»، «سفر قهرمان»، «الهه‌ها: اسرار الوهیت زنانه»، «شناخت کورش»، «قبلۀ عالم ژئوپلیتیک ایران»، «نظریه‌ی اجتماعی مدرن از پارسونز تا هابرماس»، «روشنفکران ایران: روایت‌های یأس و امید»، «پیشدرآمدی بر نظریه‌ی ادبی»، «راز فال ورق»، «معنای زندگی»، «وزن چیزها»، «مقدمه‌ای بر روان‌شناسی نقاشی کودکان» و «افول و ظهور شیوه‌ی تولید آسیایی».

رتبۀ کتاب «راهنمای نظریه‌ی ادبی معاصر» در گودریدز: 3.77 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down