کتاب | علوم انسانی | ادبیات | نمایشنامه و فیلم نامه | ننه دلاور و فرزندان او
ننه دلاور و فرزندان او شابک: 9789644484230 192 صفحه 230 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 550 دلاور فرزندان برتولت برشت مصطفی رحیمی علوم انسانی ادبیات نمایشنامه و فیلم نامه

1,147,500 ریال 1,350,000 ریال

ناشر: نیلوفر

چاپ چهاردهم

ننه دلاور و فرزندان او
نمایشنامه‌ای ضد جنگ. ننه دلاور و فرزندان او، چنانکه مصطفی رحیمی در مقدمه ترجمه فارسی این نمایشنامه اشاره کرده، یکی از مشهورترین نمایشنامه‌های برتولت برشت است؛ نمایشنامه‌ای که گروهی از منتقدان آن را «بزرگترین نمایشنامه ضد جنگ» نامیده‌اند و عده‌ای بر این باورند که این نمایشنامه بیانگر چکیده افکار برتولت برشت است. برشت در نمایشنامه ننه دلاور و فرزندان او دیدگاه انقلابی خود به تئاتر را به نمایش گذاشته است. این نمایشنامه یکی از نمونه‌های آن تئاتری است که برشت «تئاتر حماسی»‌اش می‌نامید؛ تئاتری که در پی آن است که به جای برانگیختن احساسات مخاطب و حس همذات‌پنداری او با شخصیتهای نمایش، بین مخاطب و حوادث و شخصیتها فاصله بیندازد تا مخاطب با فاصله‌ای انتقادی به اثر بنگرد و در باب آن بیندیشد.
وقایع نمایشنامه ننه دلاور و فرزندان او در دوره جنگهای سی ساله اروپا در قرن هفدهم اتفاق می‌افتد و عنوان دیگر این نمایشنامه هم گزارش جنگ‌های سی ساله است. شخصیت اصلی نمایشنامه یک زنِ فروشنده دوره‌گرد است که کار و کاسبی‌اش به جنگ وابسته است، اما در همین حال که از جنگ سود می‌برد فرزندانش را نیز به واسطه همین جنگ از دست می‌دهد. برشت در این نمایشنامه وجه کاسبکارانه جنگ را به نمایش گذاشته و نشان داده است که سود اصلی جنگ چطور به جیب قدرتهای بزرگ می‌رود.
نمایشنامه ننه دلاور و فرزندان او با ترجمه و مقدمه مصطفی رحیمی و همراه با گفتاری درباره این نمایشنامه، با عنوان «انسان بودن یا نبودن»، در انتشارات نیلوفر منتشر شده است.
درباره نویسنده: برتولت برشت (1956 – 1898)، نمایشنامه‌نویس، کارگردان تئاتر، شاعر و داستان‌نویس آلمانی.
رتبه گودریدز: 3/65 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down