کتاب | قطارباز: ماجرای یک خط
قطارباز: ماجرای یک خط شابک: 9786002298782 276 صفحه 293 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 500 قطارباز: ماجرای احسان نوروزی

2,040,000 ریال 2,400,000 ریال

ناشر: چشمه

چاپ ششم

قطارباز: ماجرای یک خط
راه‌آهن ایران، به روایت یک قطارباز. در کتاب قطارباز: ماجرای یک خط، نوشته احسان نوروزی، از زبان راوی‌ای که عاشق قطار و راه‌آهن است و شیفته رصدکردن قطارها و لکوموتیوها، سرگذشت راه‌آهن در ایران را می‌خوانیم. کتاب ما را از تونل زمان عبور می‌دهد و به سرآغاز رؤیای راه‌آهن در ایران می‌برد.
قطارباز: ماجرای یک خط سفری است ریلی که از ایستگاه راه‌آهن تهران آغاز می‌شود و با سفری کاوشگرانه در زمان و تاریخ می‌آمیزد. راوی، در روایتی به شیوه ناداستان، در جست‌وجوی سرآغاز و خط سیر تاریخ راه‌آهن در ایران، سراغِ سفرنامه‌های قاجاری و دیگر اسناد و شواهد تاریخی می‌رود و نیز از حس و تجربه شخصی و خاطرات خود از قطار و راه‌آهن سخن می‌گوید.
در بخشی از این کتاب می‌خوانید: «جایی در اوج ملال، وقتی ذهن و بدنت دیگر دست از تقلا می‌کشند و در مقابل اطراف وامی‌دهند، یک‌باره سطح دیگری از امور مرئی بروز می‌کند و درمی‌یابی که این توده‌ی بی‌حجم اطرافت پُر از تفاوت‌هایی است که در نگاه اول به چشم نمی‌آیند. متوجه شدم که سفرم پیشاپیش شروع شده است همان وقتی که وارد ایستگاه شده بودم، حتا پیش‌تر وقتی از متروِ قلهک راه افتاده بودم. همه‌ی این‌ها بخشی از جهان ریل بود. این فضایی که حالا درش قرار داشتم، ایستگاه راه‌آهن تهران، نقطه‌ی صفر بود ولی این نقطه‌ی صفر جغرافیای راه‌آهن ایران، تحقق رؤیای پُرفرازونشیب هفتادساله‌ای بود که من وقتی سوار مترو بودم، به نوعی از خلال تاریخچه‌اش گذشته بودم.»
کتاب قطارباز: ماجرای یک خط در نشر چشمه منتشر شده است.
درباره نویسنده: احسان نوروزی (- 1358)، مترجم، داستان‌نویس و ناداستان‌نویسِ ایرانی.
رتبه گودریدز: 3/94 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down