کتاب | علوم انسانی | ادبیات | سایر کشورهای اروپا | در خیابان مینتولاسا
در خیابان مینتولاسا شابک: 9786004901390 216 صفحه 194 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1100 خیابان مینتولاسا میرچا الیاده محمدعلی صوتی علوم انسانی ادبیات سایر کشورهای اروپا

310,000 ریال

ناشر: فرهنگ نشر نو

چاپ یکم

در خیابان مینتولاسا
کتابی شامل سه قصه در ژانرِ شگرف از میرچا الیاده؛ در خیابان مینتولاسا از یک رمان و دو نوول کوتاه تشکیل شده که چنانکه مترجم در مقدمه ترجمه فارسی کتاب توضیح داده است از مجموعه‌ای با عنوان دوستی با دیونیس انتخاب و از زبان رومانیایی به فارسی ترجمه شده‌اند.
رمان در خیابان مینتولاسا و دو نوول به نامهای یک مرد بزرگ و دوازده هزار رأس گاو عنوانهای قصه‌هایی است که در این مجموعه آمده.
الیاده در رمان در خیابان مینتولاسا از این مجموعه از ساختاری هزار‌و‌یک‌شبی و قصه‌در‌قصه برای روایت داستانش استفاده کرده است. در این رمان ماجرای پیرمردی عجیب به نام زاهاریا فریما روایت می‌شود که روزی به آپارتمان سرگرد واسیلی برزا، مأمور وزارت داخله، می‌رود و مدعی می‌شود که مدیر مدرسه‌ای در خیابان مینتولاسا بوده و سرگرد را از دوران تحصیلش در آن مدرسه می‌شناسد. این غریبه اما سخت مشکوک می‌نماید و به همین دلیل دستگیر می‌شود و مورد بازجویی قرار می‌گیرد، اما پاسخ‌های او به بازجویانش قصه‌هایی است غریب و تودرتو به شیوه هزار و یک ‌شب؛ قصه‌هایی که مأموران را شیفته خود می‌کند.
قصه دوم کتاب با عنوان یک مرد بزرگ قصه‌ای است شگرف با نمادی عرفانی و قصه سوم با عنوان دوازده هزار رأس گاو برآمده از دیدگاه الیاده درباره زمان در اسطوره است؛ دیدگاهی مبنی بر اینکه زمان در اسطوره نه مستقیم بلکه دایره‌وار است.
کتاب با نوشتاری از میرچا الیاده به عنوان پیشگفتار همراه است.
در خیابان مینتولاسا با ترجمه محمدعلی صوتی در نشر نو منتشر شده است.
درباره نویسنده: میرچا الیاده (1986 – 1907)، اسطوره‌شناس، دین‌پژوه و داستان‌نویس اهل رومانی.

ادامه keyboard_arrow_down