کتاب | علوم انسانی | مدیریت | عمومی | مدیر یک دقیقه ای
مدیر یک دقیقه ای شابک: 9789646839465 256 صفحه 297 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 750 مدیر دقیقه اسپنسر جانسون صدیقه ابراهیمی (فخار) علوم انسانی مدیریت عمومی

562,500 ریال 750,000 ریال

ناشر: نشر دایره

چاپ سی و ششم

کتاب «مدیر یک دقیقه‌ای»، نوشتۀ اسپنسر جانسون و کنت بلانچارد
کتاب «مدیر یک ‌دقیقه‌ای»، با عنوان اصلی The One Minute Manager، سیر و سلوکی است برای یافتن مدیر کامل. اسپنسر جانسون و کنت بلانچارد در این کتاب کوتاه و کم‌حجم، در نهایت ایجاز و به شیوه‌ای قصه‌وار، ماحصل پژوهش‌های خود در علوم پزشکی و رفتاری و ماحصل آنچه را که در زمینۀ مدیریت از دیگران آموخته یا به تجربه دریافته‌اند در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند. هدف از نگارش کتاب «مدیر یک ‌دقیقه‌ای» این است که شیوه‌ای از مدیریت آموزش داده شود که با به‌کارگیری آن در کمترین زمان ممکن بهترین نتایج به دست آید. در شیوة مدیریتی که اسپنسر جانسون و کنت بلانچارد در کتاب «مدیر یک ‌دقیقه‌ای» آموزش می‌دهند هم سود سازمان‌ها و شرکت‌ها مدّ نظر است و هم رضایت کارکنان و کارمندان، چرا که به اعتقاد نویسندگان این کتاب تا افراد احساس مثبتی دربارة توانمندی‌های خود نداشته باشند نمی‌توانند کارشان را به بهترین شکل ممکن انجام دهند.
متن اصلی کتاب «مدیر یک دقیقه‌ای» نخستین بار در سال 1982 منتشر شد. این کتاب بعد از انتشار به یکی از کتاب‌های پرفروش و محبوب در زمینۀ مدیریت بدل شد و مورد توجه سازمان‌ها و شرکت‌ها قرار گرفت. این کتاب اما نه فقط برای سوددهی و افزایش بازده کاری در سازمان‌ها و شرکت‌ها، بلکه برای هر کار گروهی و هر کاری که به تعامل و مشارکت جمعی نیاز دارد کتابی کاربردی به حساب می‌آید و دیدگاه‌هایی مفید دربارة نوع روابط و تعامل با دیگران ارائه می‌دهد؛ دیدگاه‌هایی که مبتنی بر مثبت‌اندیشی، تشویق و تنبیه به‌جا و به‌موقع و استفادة درست از زمان و جلوگیری از اتلاف وقت است.
مروری بر کتاب «مدیر یک دقیقه‌ای»
در کتاب «مدیر یک دقیقه‌ای» از الگویی داستان‌وار برای بیان موضوع استفاده شده است؛ این الگو شبیه حکایت‌های قدیمی عارفانه است که در آن‌ها سالکی در جستجوی انسان کامل بارِ سفر می‌بندد و گرد جهان می‌گردد. «مدیر یک دقیقه‌ای» نیز در قالب داستان یک جستجو روایت می‌شود. منتها این بار سالک در پی انسان کامل در معنای عرفانی آن نیست. سالک کتاب «مدیر یک دقیقه‌ای» در جستجوی مدیر کامل است. اسپنسر جانسون و کنت بلانچارد در این کتاب آنچه را در باب ویژگی‌های یک مدیر کامل و موفق به‌تجربه و پژوهش آموخته‌اند، در قالب داستان این جستجو و به زبانی موجز برای خوانندگان بیان می‌کنند. آن‌ها داستان مرد جوان زیرک و باهوشی را نقل می‌کنند که دنبال یک مدیر کامل و موفق است تا با او کار کند. این مرد به جستجوی چنین مدیری دور دنیا را می‌گردد و به گوشه و کنار جهان سرمی‌زند و با انواع و اقسام مدیران، از نظامی تا رئیس دانشگاه و رئیس کارخانه و مدیر رستوران و ... حرف می‌زند، اما هیچ‌کدام این‌ها «آنِ» لازمی را که او در پی آن است ندارند. مرد جوان زیرک و باهوش دور دنیا را می‌گردد و آن مدیری را که دلخواه اوست نمی‌یابد. بعضی مدیرهایی که با آن‌ها روبه‌رو می‌شود زیادی سختگیرند و فقط به فکر منافع خود و سازمان هستند نه در پی جلب رضایت و خشنودی کارکنان و کارمندان و بعضی برعکس فقط در پی رضایت و راحتی کارمندان و کارکنان‌اند. مرد جوان این هر دو دسته را مدیرانی ناقص می‌یابد. او اما ناگهان می‌فهمد که یار در خانه است و او گرد جهان گشته است. بعد از جستجوی بسیار سرانجام می‌شنود که مدیری موفق در همان نزدیکی محل زندگی او به کار مشغول است. او به دیدار این مدیر می‌رود و او را همان مدیر کاملی می‌یابد که مدتها در پی او بوده است. مرد جوان می‌خواهد رمز موفقیت این مدیر را دریابد و مدیر از خلال گفت‌وگو با او آموزه‌ها و تجربه‌های خود را در زمینۀ مدیریت و نحوة رفتار و تعامل با کارکنان و کارمندان خود بیان می‌کند. او معتقد به گرفتن نتیجۀ مطلوب در کمترین زمان ممکن است و معتقد به اینکه تشویق و تنبیه هر دو کارآمدند، به این شرط که آن‌ها را به‌موقع و در زمان درست به‌کار بندیم. در «مدیر یک دقیقه‌ای» می‌آموزیم که کیفیت کار به اندازة کمیت آن مهم است و مدیر یک سازمان، برای ارتقای کیفیتِ کار و رساندن سازمان تحت مدیریت خود به موفقیت و بازدهی مطلوب، لازم است که احساسات مثبت کارکنان و کارمندان خود را نسبت به کاری که انجام می‌دهند و نسبت به توانایی‌هایشان تقویت کند.
دربارة اسپنسر جانسون و کنت بلانچارد، نویسندگان کتاب «مدیر یک دقیقه‌ای»
اسپنسر جانسون (Spencer Johnson)، متولد 1938 و درگذشته به سال 2017، روانشناس و پزشک امریکایی و نویسندة کتاب‌هایی پرفروش در زمینۀ روانشناسی و خودیاری است. «چه کسی پنیر مرا جابه‌جا کرد؟» یکی از معروف‌ترین آثار اسپنسر جانسون است. جانسون را استاد تمثیل‌پردازی دانسته‌اند. بیان مباحث روانشناسی به صورت تمثیلی و در قالب داستانی یکی از شگردهای اصلی و عامل جذابیت آثار اوست. جانسون به سرطان لوزالمعده دچار بود و مدتی طولانی با این بیماری دست و پنجه نرم کرد و سرانجام در سال 2017 بر اثر همین بیماری درگذشت.
کنت بلانچارد (Kenneth Blanchard)، متولد 1939، مشاور، کارشناس مدیریت، سخنران انگیزشی و نویسندة امریکایی است. «مدیر یک دقیقه‌ای» معروف‌ترین و محبوب‌ترین کتاب اوست. بلانچارد در سال 1979، به همراه همسرش، مارجوری بلانچارد، در کالیفرنیا شرکتی بین‌المللی تأسیس کرد که کار آن آموزش مدیریت و مشاوره است. از دیگر کتاب‌های کنت بلانچارد می‌توان به «قرص مدیریت» و «چه کسی تغییر را کشت؟» اشاره کرد.
دربارة ترجمۀ فارسی کتاب «مدیر یک دقیقه‌ای»
از کتاب «مدیر یک دقیقه‌ای» ترجمه‌های مختلفی به فارسی موجود است. انتشارات پل این کتاب را با ترجمۀ الهام مبارکی‌زاده ترجمه کرده است.
این کتاب را صدیقه ابراهیمی (فخار) نیز به انضمام کتاب «گفتگو با: مدیر یک دقیقه‌ای» ترجمه کرده که هر دو در یک کتاب در نشر دایره منتشر شده‌اند.
از دیگر ترجمه‌های کتاب «مدیر یک دقیقه‌ای» می‌توان به ترجمۀ لی‌لا الوندیان (منتشرشده در نشر دات)، ترجمۀ هانیه حق‌نبی مطلق (منتشرشده در انتشارات سلسله مهر) و ترجمۀ فاطمه محمدنیا (منتشرشده در نشر معیار علم) اشاره کرد.
رتبۀ کتاب «مدیر یک دقیقه‌ای» در گودریدز: 92/3 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده
از همین مترجم