کتاب | علوم انسانی | فلسفه | اندیشه و تفکر | خرد و حکمت زندگی 6: پیاده‌روی و سکوت در زمانه‌ی هیاهو
خرد و حکمت زندگی 6: پیاده‌روی و سکوت در زمانه‌ی هیاهو شابک: 9786007289594 220 صفحه 181 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 2000 حکمت زندگی پیاده‌روی سکوت زمانه‌ی هیاهو ارلینگ کاگه شادی نیک رفعت علوم انسانی فلسفه اندیشه و تفکر

1,200,000 ریال 1,600,000 ریال

ناشر: گمان

چاپ بیست و یکم

کتاب «پیاده‌روی و سکوت در زمانه هیاهو» اثر ارلینگ کاگه
اثری در ستایش سکوت و دریافتن راز تنهایی و نیز در اهمیت پیاده‌روی. کتاب «پیاده‌روی و سکوت در زمانه هیاهو» کتابی است شامل دو بخش و در مجموع همچون وقفه‌ای است در سیر پرتلاطم زندگی در جهان پرهیاهوی مدرن و دعوتی است به اینکه لحظاتی هرچند کوتاه به دور از هیاهوی جهان پیرامون ذهن‌مان را در سکوت آرام کنیم.
کتاب «پیاده‌روی و سکوت در زمانه هیاهو» کتاب ششم مجموعه‌ای است با عنوان «خرد و حکمت زندگی» و این مجموعه‌ای است که بی‌آنکه بخواهد دست به ساده‌سازی فلسفه بزند می‌کوشد از ابهت فلسفه بکاهد تا گستره وسیع‌تری از خوانندگان را مخاطب قرار دهد.
کتاب‌های این مجموعه و از جمله کتاب «پیاده‌روی و سکوت در زمانه هیاهو» دعوتی است به اندیشیدن و تفکر در زندگی روزمره و مسائلی که هر روز با آنها سروکار داریم.
کتاب «پیاده‌روی و سکوت در زمانه هیاهو» تلاش‌ کرده که پرسش‌هایی درباره زندگی‌مان مطرح کند تا بتوانیم به معناهایی فراتر از روزمرگی‌های زندگی فکر کنیم.
کتاب «پیاده‌روی و سکوت در زمانه هیاهو» زبانی ساده و شیوا دارد و نویسنده مباحث مطرح شده در کتاب را به شکل روایتی از یک زندگی که بی‌شباهت به داستان هم نیست مطرح کرده و از این‌رو کتاب شکلی خواندنی‌تر به خود گرفته است.

مروری بر کتاب «پیاده‌روی و سکوت در زمانه هیاهو»
سکوت چیست؟ کجاست و چرا امروز اهمیت سکوت بیش از هر زمان دیگری است؟ این‌ها پرسش‌های کلیدی ارلینگ کاکه در کتاب «پیاده‌روی و سکوت در زمانه هیاهو» است. او با طرح این پرسش‌ها و تلاش برای پاسخ دادن به آنها اهمیت ضرورت سکوت وخلوت‌گزینی را در جهان ماشینی مدرن نشان داده است.
ارلینگ کاگه معتقد است که سکوت فقط مختص به زمانی نیست که آدم غمگین است. او می‌گوید در یکی از سخنرانی‌هاش در دانشگاه سنت‌اندروز اسکاتلند باید موضوع صحبت را خودش انتخاب می‌کرده و به خاطر گفت‌و‌گویی که کمی پیش از آن با فرزندانش درباره اهمیت و ضرورت سکوت داشته تصمیم می‌گیرد در سخنرانی‌اش نیز به موضوع سکوب بپردازد. او در آنجا درباره «سکوت درون» صحبت کرده و در کتاب «پیاده‌روی و سکوت در زمانه هیاهو» نیز به همین موضوع توجه کرده است.
ارلینگ کاگه پس از این سخنرانی به صورت جدی‌تری با این پرسش‌ها مواجه شد که سکوت چیست و چرا امروز تا این حد مهم است؟ پس از این او به شکل متمرکزتری به خواندن و تامل و نوشتن درباره این موضوع پرداخته و البته در آغاز این موضوع بیشتر دغدغه‌ای شخصی بود و می‌خواست با مطالعه به پرسش‌های خودش پاسخ دهد اما پس از آن که مطالعاتش تمام شد به سی‌وسه جواب برای این پرسش‌ها می‌رسد و او این پاسخ‌ها را در کتاب «پیاده‌روی و سکوت در زمانه هیاهو» در اختیار خوانندگانش قرار داده است.
نویسنده کتاب «پیاده‌روی و سکوت در زمانه هیاهو» معتقد است که سکوت شکوه و ابهتی خاص دارد و هرکس که نخواهد با مقوله سکوت روبرو شد از آن هراس دارد. او البته می‌گوید این هراس تجربه خودش هم بوده است: «وحشت و بیمی مبهم از چیزی که نمی‌توانم درست بفهممش. چیزی که به راحتی مرا از زیستن در لحظه ساقط می‌کند. به جایش، با مشغول کردن خودم با این و آن از سکوت فرار می‌کنم، و انجام دادن هر کار دم دستی دیگری را به مواجهه با آن ترجیح می‌دهم. پیامک می‌فرستم، موسیقی یا رادیو گوش می‌کنم، و به جای متمرکز مانن و لحظه‌ای از دنیا کنده شدن، افکارم را رها می‌کنم تا از این شاخه به آن شاخه بپرند.»
ارلینگ کاگه بسیار اهل سفر است؛ سفرهایی متنوع به نقاط مختلف جهان. او می‌گوید قطب جنوب آرامترین جایی در زمین است که می‌شناسد. او در روز بیست و دوم سفرش به قطب جنوب در یادداشت روزانه‌اش نوشته بود: «خانه که هستم تنها از لقمه‌های بزرگ لذت می‌برم، اما این‌جا یاد می‌گیرم قدر لذ‌ت‌های کوچک را بدانم. رنگ‌های متنوع برف، آرام گرفتن باد، اشکال گوناگون ابرها، همه و همه را می‌فهمم. و سکوت را.» او در کتاب «پیاده‌روی و سکوت در زمانه هیاهو» شرحی از این سفرش به قطب جنوب داده و می‌گوید به یاد این گفته مارتین هایدگر افتاده که معتقد بود وقتی غرق در سکوتی دنیا در نظرت ناپیدا می‌شود. برای کاگه چنین چیزی اتفاق افتاده است و او تجربیاتش را در کتابش شرح داده است.
تجربه سفر به قطب جنوب تجربه‌ای قابل تامل برای ارلینگ کاگه بوده است. او در کتاب «پیاده‌روی و سکوت در زمانه هیاهو» نوشته که در آنجا سکوت مونس او بوده است چرا که در تنهایی و انزوا، بی‌هیچ تماسی با دنیای بیرون، وادار شده بود بیشتر در افکار و عقایدش تامل کند و حتی شدیدتر از آن در احساساتش. او نوشته که «قطب جنوب پهناورترین بیابان دنیاست، بیابانی ساخته از آب که ساعات آفتابی‌اش از کالیفرنیای جنوبی بیشتر است. هیچ جایی نمی‌شود پناه گرفت. وقتی دامن برمی‌چینم از درو‌غ‌های مصلحتی یا آن حرف‌های راست و دروغی که در تمدن و زندگی شهری هر روز به زبان می‌آوریم، آن‌ حرف‌ها یکسره بی‌معنی می‌شوند.»
کتاب «پیاده‌روی و سکوت در زمانه هیاهو» را می‌توان گونه‌ای از روایت زندگی دانست که در آن برای روی مسایلی همه‌شمول دست گذاشته شده است.

درباره ارلینگ کاگه نویسنده کتاب «پیاده‌روی و سکوت در زمانه هیاهو»
ارلینگ کاگه، نویسنده، حقوق‌دان، کارآفرین و مجموعه‌دار نروژی است که موسسه‌ انتشاراتی کوچکی هم دارد. او در سال 1963 متولد شده و مدتی در دانشگاه کمبریج تحصیل کرده است. او تجربه‌های نامعمولی داشته از جمله اینکه به قطب جنوب، قطب شمال و اورست رفته و برای مدتی زندگی به دور از جهان مدرن را در سکوت و تنهایی تجربه کرده است. «فلسفه سفر کاوشگرانه» و «در ستایش سکوت» کتاب‌های دیگری است که از او به فارسی ترجمه شده‌اند.

درباره ترجمه کتاب «پیاده‌روی و سکوت در زمانه هیاهو»
کتاب «پیاده‌روی و سکوت در زمانه هیاهو» با ترجمه شادی نیک‌رفعت در نشر گمان منتشر شده است.
شادی نیک‌رفعت، متولد 136، مترجم ایرانی است. «سقراط اکسپرس»، «فلسفه تنهایی» و «راهنمای عملی رواقی زیستن» از ترجمه‌های او است.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده
از همین مترجم