کتاب | علوم انسانی | تاریخ | تاریخ ایران | ایرانیان دوران باستان تا دوره معاصر
ایرانیان دوران باستان تا دوره معاصر شابک: 9789642131389 416 صفحه 615 گرم قطع: وزيری نوع جلد: شوميز تیراژ: 1000 ایرانیان دوران باستان دوره معاصر همایون کاتوزیان حسین شهیدی علوم انسانی تاریخ تاریخ ایران

2,365,500 ریال 2,850,000 ریال

ناشر: مرکز

چاپ بیست و یکم

ایرانیان: دوران باستان تا دوره‌‌ی معاصر
فشرده‌ای از تاریخ ایران از آغاز تا انقلاب 1357. همایون کاتوزیان در کتاب ایرانیان: دوران باستان تا دوره‌ی معاصر خلاصه‌ای از تاریخ ایران به دست داده است که علاوه بر مخاطبان متخصص در رشتۀ تاریخ، مخاطبان عادی علاقه‌مند به مطالعات تاریخی را نیز به کار آید. او، چنانکه خود در پیشگفتار کتاب اشاره می‌کند، صرفاً به نقل و شرح وقایع بسنده نکرده و به چگونگی و چرایی رویدادها نیز پرداخته است. کاتوزیان دربارة رویکرد خود در این کتاب می‌نویسد: «این نویسنده معتقد است که تاریخ هم باید معنای تجربی واقعی داشته باشد، و هم نگرشی تحلیلی که تاریخ را از داستان‌سرایی هوشمندانه و منضبط تفکیک کند. موضوع این کتاب هم چیستی تاریخ ایران و هم چگونگی و چرایی آن است. در راه انجام این سه کار باهم، نویسنده ملاحظاتی تطبیقی نیز میان تاریخ ایران و تاریخ اروپا انجام داده تا نشان دهد که جامعه‌ی ایرانی و تاریخ پر نقش‌ونگار آن با آن‌چه که در غرب گذشته تفاوت‌های مهمی داشته‌اند».
کتاب شامل پیشگفتار، بخشی با عنوان «ایران و ایرانیان»، دوازده بخش اصلی با عنوانهای: «افسانه‌ها، اسطوره‌ها، تاریخ باستان»، «یونانیان، پارتیان، پارسیان»، «اعراب، اسلام و ایرانیان»، «ترکان و مغولان»، «بار دیگر امپراتوری ایران»، «فروپاشی و وحدت دوباره»، «معمای اصلاح و تجدد»، «انقلاب برای قانون»، «حکومت استبدادی نوین»، «اشغال، ملی شدن نفت و دیکتاتوری»، «انقلاب سفید»، «انقلاب بهمن 1357» و پیوستی با عنوان «جامعه‌ی ایرانی» است.
ایرانیان: دوران باستان تا دوره‌ی معاصر با ترجمۀ حسین شهیدی در نشر مرکز منتشر شده است.
دربارة نویسنده: همایون کاتوزیان (- 1321)، مورخ، پژوهشگر علوم سیاسی، منتقد ادبی، ایرانشناس و اقتصاددان ایرانی.
رتبۀ گودریدز: 05/4 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down