زنان فنیقی شابک: 9786226863100 100 صفحه 117 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1000 زنان فنیقی اوریپید غلامرضا شهبازی علوم انسانی ادبیات نمایشنامه و فیلم نامه

712,500 ریال 950,000 ریال

ناشر: بیدگل

چاپ سوم

زنان فِنیقی
اُدیپوس، آنتیگونه، کرئن، تیرزیاس؛ کسانی که نمایشنامه‌ها و اساطیر یونان باستان را خوانده‌اند و با این آثار اُخت هستند حتماً این نام‌ها هم به گوششان آشناست. این‌ها از جمله شخصیت‌های تراژدی‌ها و داستان‌های اساطیری یونان باستان‌اند و در آنها نقش‌آفرینی می‌کنند. اوریپید نیز در نمایشنامۀ پُرشخصیتِ زنان فِنیقی همین شخصیت‌ها و نیز چند شخصیت آشنای دیگر از تراژدی‌ها و اساطیر پیش از خود را به صحنۀ ادبیات نمایشی احضار کرده و نمایشنامه‌ای خلق کرده است که اکنون بخشی از میراث مهم و ارزشمندِ ادبیات کلاسیک جهان است. زنان فِنیقی نخستین بار حدود سال 409 پیش از میلاد بر صحنه رفته است. اوریپید در این نمایشنامه به روایتِ تاریخِ تاریک و ناخجستۀ خاندان لائیوس بعد از سقوط اُدیپوس، پادشاه تبای، پرداخته است.
نمایشنامۀ زنان فِنیقی با ترجمۀ غلامرضا شهبازی در نشر بیدگل منتشر شده است. ترجمۀ فارسی این نمایشنامه با دو مقاله همراه است که نویسندگان در آنها بر وجوهی از متن اوریپید نور تابانده‌ و ابعادی از این اثر مهم تاریخ ادبیات نمایشی را واکاوی کرده‌اند که می‌تواند برای مخاطبِ امروزی، که از زمان پدید آمدن این اثر فاصله‌ای بعید دارد و این فاصله چه بسا فرایند خواندنِ این نمایشنامه را قدری برای او دشوار کند، کلیدی باشد برای ورود به دنیای نمایشنامۀ اوریپید و اُخت شدن با حال و هوای آن. این دو مقاله عبارتند از: «اسطوره در نمایشنامۀ زنان فنیقی» نوشتۀ آیتا هیلتِن و «زنان فنیقی» نوشتۀ آنا اِی. لاماری.
دربارة نویسنده: اوریپید: شاعر و نمایشنامه‌نویس یونان باستان، زیسته در حدود سال‌های 480 تا 406 پیش از میلاد.

ادامه keyboard_arrow_down