کتاب | علوم انسانی | ادبیات | ادبیات عرب | باکره سنجار
باکره سنجار شابک: 9786002535665 494 صفحه 416 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 770 باکره سنجار وارد بدرالسالم یاسین عبدی علوم انسانی ادبیات ادبیات عرب

1,110,000 ریال 1,480,000 ریال

ناشر: کتاب پارسه

چاپ دوم

کتاب «باکره سنجار» نوشته «وارد بدرالسالم»
کتاب «باکره سنجار» نوشته «وارد بدرالسالم» درباره فجایع و خشونت‌های داعش به زنان ایزدی است. وارد بدرالسالم با بیان روایتی که بر مردمان سنجار گذشته به خواننده از بردگی جنسی زنان و دختران سنجار می‌گوید. آنهایی که فروخته می‌شدند یا به حراج گذاشته می‌شدند! بدر السالم داستان را بر اساس اسناد و پژوهش‌های میدانی از اردوگاه‌های گوناگون آوارگان ایزدی جمع‌آوری کرده است. همچنین او با تعدادی از ربوده‌شدگانی که توانسته بودند از چنگال داعش بگریزند دیدار کرده است. نویسنده سعی کرده بر اساس داستان بخشی از واقعیت‌های جنایت داعش را در سنجار بیان کند. گفتن و شنیدن درباره ظلم و جنایت هیچ‌گاه آسان نبوده و نخواهد بود! ظلم بشر نسبت به همنوعان و جنس مخالف از منفورترین جنایت‌های انسان در زمین شمرده می‌شود. جنایت‌های داعش که با نسل‌کشی و پاکسازی دینی و قومی ایزدیان بر دهشتناکی آن افزوده شد؛ یکی از تلخ‌ترین دوران‌های تاریخ ایزدگری است. چطور داعش توانست در قرن بیست و یکم زنان و دختران را کنیز و برده ‌کند؟ چطور داعش در بازارهای برده‌داری زنان را به حراج می‌گذاشت؟ این کشتار جمعی برنامه‌ریزی شده که به بردگی جنسی زنان انجامید؛ نسل‌کشی ایزدی‌ها هم نام گرفت. در ژوئن سال 2016 میلادی سازمان ملل متحد گفته است: «داعش علیه ایزدیان مرتکب نسل‌کشی شده است و داعش به دنبال نابودی کامل این دین و به اجبار مسلمان کردن ایزدیان است.»
بهتر است بدانید «وارد بدراسالم» مقدمه‌ای برای ترجمه فارسی کتاب نوشته است. در بخشی از آن می‌گوید: رمان «باکرۀ سنجار» سعی دارد تا برپایۀ عناصر ساختاری رمان‌نویسی فراهم‌آمده از واقعیت‌های موجود، به‌ صورتی مستدل به برجسته‌سازی جنایات داعشیان در سنجار و نواحی اطراف آن بپردازد، از طریق شخصیت‌های بومی و محلی که نتوانسته‌ بودند از شهر بگریزند و ناگزیر در شهر اشغال‌شدۀ سنجار در محاصرۀ داعشیان قرار گرفتند. کوشیده‌ام جزئیات را به دقیق‌ترین شیوه و در قالب عناصر یک رمان گزارش کنم تا به زبانی بومی و محلی بسیاری از جنایت‌هایی را که وحشیان داعشی علیه ایزدیان بینوا روا داشته‌اند بیان دارم.»
کتاب «باکره سنجار» پس از انتشار با استقبال خوانندگان دنیای عرب مواجه شد و پس از آن به فارسی ترجمه شده است.

درباره کتاب «باکره سنجار»
کتاب با داستانش واقعیت‌های داعش را از طریق افراد و شخصیت‌هایی بیان می‌کند که بومی و محلی هستند. آنهایی که به ناچار در شهر به محاصره داعش درآمدند و همانجا ماندگار شدند و عذاب کشیدند. روایت‌هایی از پلیدی و زشتی رفتار داعش با ایزدیان در مسیر داستان وجود دارد که بر اساس تحقیق نویسنده است. خوی وحشی و رفتار داعش و شکنجه‌هایی که بر دختران وارد می‌کردند، همچنین فرار و گریز برخی دختران از چنگال داعش در داستان بیان شده است. شکلی از واقعیت که تکه‌ای از پلشتی داعش را برای خواننده نمایان می‌سازد. اگرچه داستان درباره بردگی زنان در شهر سنجار است اما مردان مانده در شهر هم از این خوی وحشیگری و رفتار با زنان و دخترانشان در عذاب هستند. هیچ‌کس کاری از دستش برنمی‌آید. همه درمانده و وحشت‌زده دنبال راهی برای فرار می‌گردند...
در بخشی از کتاب «باکره سنجار» می‌خوانیم:
«صهیب موبایل‌فروش مسلمان شده بود، زنان ایزدی را نشان کرده و می‌دزدید و آن‌ها را تحویل داعشی‌ها و سربازان خلیفه می‌داد وکسی به نام احمد، کودکان و زنان ایزدی را از بالای پشت‌بام‌ها و مناره مساجد به پایین پرتاب می‌کرد. خورشید الکردی نیز خونریزی به تمام معنا شده بود. همچنین ایهاب، وعد، فاروق، عمار همگی داعشی شده بودند و جور دیگری نماز می‌خواندند و قبله‌ای تازه یافته بودند. برخی دیگر از آیین نیاکان خود بازگشته و همسو با دین خلافت شده بودند و شلواری سیاه پوشیده و عمامه بر سر و همیشه تفنگ به دوش بودند. همه چیز در سنجار تغییر کرده بود. شهر کوچک من، حقیقت و ماهیت پنهان تو و پستی و رذالت آن‌ها نیز آشکارا گشت.»

درباره نویسنده کتاب «باکره سنجار»
وارد بدرالسالم نویسنده عراقی است. او سال 1956 در عراق به دنیا آمد. داستان‌های کوتاه و رمان‌های وارد بدرالسالم در دنیای عرب با استقبال بسیاری از سوی خوانندگان و منتقدان روبه‌رو شده است. او توانسته جوایز و نشان‌های گوناگونی را از آن خود کند. از جوایز بدرالسالم می‌توان به جایزه «کتارا» نشان ویژه رمان عربی قطر به خاطر رمان «ربوده شده» سال 2019 اشاره کرد. همچنین بدرالسالم برای کتاب «باکره سنجار» توانست جایزه «الابداع» بالاترین نشان فرهنگی و ادبی وزرات فرهنگ عراق را دریافت کند. جایزه «ابن بطوطه» از دیگر جوایز بدرالسالم است که برای رمان «هندوها دروازه آسمان را می‌کوبند» دریافت کرده است. «ابن بطوطه» نشان ویژه کویت در زمینه ادبیات سفرنویسی است. جایزه ویژه دبی در سال 2007 برای رمان «بار آمریکایی» هم از دیگر جوایز این نویسنده است.
از دیگر آثار وارود بدرالسالم می‌توان «دختران لالش»، «چوب لای زخم»، «جمهوری مریم»، «زن بدون ز»، «شیرین شگفتی‌های بغداد» و «تولد یک کلاغ» را نام برد.
درباره ترجمه فارسی کتاب «باکره سنجار»
کتاب «باکره سنجار» توسط یاسین عبدی به فارسی برگردانده شده است. چاپ و نشر کتاب به عهده بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه بوده است.

ادامه keyboard_arrow_down