کتاب | علوم انسانی | فلسفه | اندیشه و تفکر | درس های زندگی برگسون
درس های زندگی برگسون شابک: 9786227255171 140 صفحه 118 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1000 زندگی برگسون مایکل فولی صالح نجفی علوم انسانی فلسفه اندیشه و تفکر

337,500 ریال 450,000 ریال

ناشر: هنوز

چاپ دوم

درس‌های زندگی برگسون
Life lessons from Bergson
کتاب «درس‌های زندگی برگسون» نوشته «مایکل فولی» نقد و تفسیر نظرگاه برگسون است. هانری برگسون فیلسوف شناخته شده‌ی فرانسوی است که به برخی از مفاهیم در زندگی توجه ویژه‌ای نشان داده است. برگسون جزو نخستین فیلسوفانی بود که درباره فلسفه ذهن و آگاهی و شناخت به شکلی جدی سخن گفت. بهتر است بدانید: سخنرانی‌های هانری برگسون در پاریس حتی مخاطبان غیر آشنا به فلسفه را هم تشویق به شنیدن می‌کرد. او بین زمان به عنوان استمرار محض و زمان ریاضی تفاوت قائل بود. اما یکی از دغدغه‌های برگسون آزادی انسان بود و بر این اساس او دو «خود» جداگانه در وجود انسان تعریف می‌کند و دریافت اشخاص از درون خودشان را حسی اصیل می‌داند. استمرار محض و شهور از اصالت آزادی و اعمالی که از خود واقعی سرچشمه می‌گیرند. همچنین این فیلسوف مشهور فرانسوی به مسئله زندگی، زیستن در جهان، طنز، شوخ طبعی و خندیدن هم توجه بسیاری داشته است و امروزه بخشی از درک ما از این مقوله‌ها به واسطۀ تئوری‌ها و نظریه‌های هانری برگسون است. نگاه برگسون به آینده امیدوارانه و خوش‌بینانه بوده است ولی زندگی را در اکنون می‌دانست. او به بی‌نهایت بودن امرممکن در زندگی نظر داشت.
بهتر است بدانید: برگسون سال 1928 جایزه نوبل ادبیات را دریافت کرد. او معتقد است: «هدف فلسفه ترمیم آگاهی انسان از زندگی زیسته است ـ نو ساختن و باز زنده کردن و غنی ساختن تماس مستقیم انسان با جهان.» همچنین او بیان می‌کند: برای زندگی در دنیا شور و نشاط لازم است و عقلِ انسان با آگاهی دادن مرگ این نشاط را می‌گیرد. او دریافت زیبایی‌شناسانه را نیز عامل اصلی کسب دانش حقیقی برای انسان دانسته است.
زندگی برای برگسون همراه با شوخ طبعی و طنز و خندیدن مدام معنا می‌شود. مایکل فولی نویسنده کتاب «درس‌های زندگی برگسون» با گذر از نظریه‌ها و آرای فلسفی برگسون خواننده را با ایده‌های فلسفی این فیلسوف برای زندگی آشنا می‌کند. فولی می‌نویسد: اگر برگسون 150 سال عمر می‌کرد به ما می‌گفت: مدیریت زمان به راستی بسیار مهم است ولی راه را اشتباه رفته‌ایم ـ نباید بکوشیم زمان را مدیریت کنیم، باید بگذاریم زمان ما را مدیریت کند.

درباره کتاب «درس‌های زندگی برگسون»
کتاب «درس‌هایی برای زندگی برگسون» موجز و با زبانی ساده و قابل درک برای خواننده بیان شده است. کتاب می‌کوشد زندگی در لحظه را به خواننده بیاموزد اما این زندگی در لحظه همراه با چشم‌اندازی خوش‌بینانه نسبت به آینده بیان می‌شود. مسئله‌ای که برای بیشتر انسان‌ها چالشی بزرگ است. ما نمی‌دانیم در آینده چه چیزهایی انتظارمان را می‌کشد و از فهم آن عاجز هستیم! ولی برگسون آینده را امیدی بزرگ می‌دانست.
کتاب فلسفی «درس‌های زندگی برگسون» دارای 8 قسمت است. عناوین کتاب عبارتند از: «تاب خوردن با فرایند»، «گوش سپردن به نغمه زمان حقیقی»، «اعتماد کردن به نجوای شهود»، «خندیدن وسط نشست‌های رسمی»، «دانستن آنچه می‌دانیم اما نمی‌بینیم که می‌دانیم، و دیدن آنچه می‌بینیم اما نمی‌دانیم که می‌بینیم»، «تقویت نیروی ادراک و حافظه و توجه»، «موجودی زنده بودن و به موجودی زنده تعلق داشتن»، «چگونه بدون قدیسه تراز شدن وجد عرفانی تجربه کنیم»
دربخشی از کتاب «درس‌های زندگی برگسون» می‌خوانیم:
«اگر تصمیم‌های مهم من در زندگی بر پایه تجزیه و تحلیل عقلی استوارند، همچنان که معتقدم باید چنین باشند و به واقع هم چنین‌اند، چرا نمی‌توانم دلایل این انتخاب‌های بسیار مهم و گاه سرنوشت‌ساز را به راحتی به یاد آورم؟ آخر چه‌طور ممکن است انگیزه‌های مربوط به تصمیم‌هایی که پیامدهایی چنین دراز دامن در زندگی‌ام داشته‌اند از یادم رفته باشد؟ و اگر باورهای بنیادینم نیز بر پایه تجربه و تحلیلی عقلی استوارند، چطور ممکن است این باورها در طول زندگی از بیخ و بن تغییر کرده باشند؟
جواب برگسون این است که من دلایل تصمیم‌ها را از یاد نبرده‌ام، زیرا این تصمیم‌ها اصلا هیچ‌گاه یا دلیل و برهان گرفته نشده‌اند. و باورهای متغییرم نیز همیشه به این علت دارای مبنای عقلی و عینی به نظر رسیده‌اند که پس از هر تغییر دلایلی عقلی برای آنها دست و‌ پا کرده‌اند. تجزیه و تحلیل عقلی به هیچ‌وجه معادل فرایند تصمیم گرفتن و شکل دادن به اعتقادهای شخصی نیست بلکه در اغلب موارد در حکم دلیل تراشی برای چیزهایی است که قبلا روی داده. بنابراین چنین تجزیه و تحلیلی و راستش همه جد و جهدهای قوه عقل آدمی، در معرض تردید است.» همانطور که در متن آمده برگسون با جسارت بیان می‌کند که « قوه عقل قادر به فهم کامل زندگی نیست» و...

درباره نویسنده کتاب «درس‌های زندگی برگسون»
مایکل فولی پژوهشگر، نویسنده و شاعر انگلیسی است که در سال 1947 متولد شده است.

درباره ترجمه فارسی «درس‌های زندگی برگسون»
کتاب توسط «صالح نجفی» به فارسی ترجمه شده است. انتشارات هنوز چاپ و نشر کتاب را به عهده داشته است.
قابل ذکر است: کتاب «درس های برگسون برای زندگی» از سری کتاب‌های «مدرسه ی زندگی» است که با توافق آلن دوباتن (موسس مدرسه زندگی) و با مجوز انتشارات مک میلان منتشر شده است.

رتبه کتاب «درس‌های زندگی برگسون» در گودریدز: 3.8 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down