کتاب | علوم انسانی | فلسفه | اندیشه و تفکر | در باب قرن بیستم
در باب قرن بیستم شابک: 9786220106401 548 صفحه 492 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1000 بیستم تونی جات تیموتی اسنایدر محسن قائم مقامی علوم انسانی فلسفه اندیشه و تفکر

1,615,000 ریال 1,900,000 ریال

ناشر: چشمه

چاپ دوم

کتاب «در باب قرن بیستم» نوشته «تونی جات» و «تیموتی اسنایدر»
Thinking the twentieth century
در گفت‌وگو با تیموتی اسنایدر
کتاب «در باب قرن بیستم: در گفت‌وگو با تیموتی اسنایدر» نوشته «تونی جات» و پاسخ «تیموتی اسنایدر» به بررسی و واکاوی مسائلی مانند جنگ جهانی اول، فاشیسم، نازیسیم، یهود و غیره می‌پردازد. کتابی که تاریخ و رساله‌ای درباره اخلاق به شمار می‌رود. کتاب «در باب قرن بیستم» زندگینامه‌ی فکری تونی جات نیز هست. دو مورخ و فلسفه‌دان با تسلط بر بلوک شرق و حوادث غرب همچنین با نثری ساده در کتاب با هم گفت‌و‌گو می‌کنند تا انقلاب‌ها و جنگ‌ها را دوباره بازبینی و واکاوی نمایند.

درباره کتاب «در باب قرن بیستم»
گفت‌ وگوی دو مورخ از پایان قرن نوزدهم شروع می‌شود و اندک اندک آنها به درون قرن بیستم و مسائل آن وارد می‌شوند تا گره‌های کور را باز نمایند. این دو نفر با پرسش و پاسخ هایشان روایت‌های تاریخ را در هم می‌ریزند و خواننده را به دقت و هشیاری بیشتر دعوت می‌کنند.
کتاب با مقدمه‌ای از تیموتی اسنایدر آغاز می‌شود و دارای 9 فصل است. فهرست کتاب عبارت است از: «نام است که می‌ماند: پرسشگر یهود»، «لندن و زبان: نویسنده‌ی انگلیسی»، «سوسیالیسم خانوادگی: مارکسیست سیاسی»، «کینگز کالج و کیبو :صهیونیست کیمبریجی»، «پاریس، کالیفرنیا، روشنفکر فرانسوی»، «لیبرال شرق اروپایی»، «کلیت‌ها و اجزای پراکنده: مورخ اروپایی»، «عصر مسئولیت: اخلاق مدار آمریکایی»، «ابتذال خیر: سوسیال ـ دموکرات»
در بخشی از کتاب «در باب قرن بیستم» می‌خوانیم:
«پدرم هم مثل مادرم از یک خانواده‌ی یهودی اصالتا شرق اروپایی می‌آمد. هر چند خانواده‌ی پدرم، قبل از رسیدن از امپراتوری روسیه به بریتانیا، مدتی هم در بلژیک و ایرلند سر کردند. مادر بزرگ پدری‌ام، آیدا اویگیل، اهل پیلویسکایی بود، روستایی درست در جنوب غربی کائناس لیتوانی، که امروز جزء لیتوانی است، ولی آن زمان جزء خاک روسیه بود در همان دهه‌ی نخست قرن بیستم، پس از اینکه پدرش را که سورچی بود خیلی زود از دست داد، در نانوایی خانوادگی مشغول شد. خانواده اویگیل تصمیم گرفتند راهی غرب شوند و در آنتورپ، که در آن آشنایانی داشتند، در صنعت الماس مشغول به کار شوند. در همان بلژیک بود که آیدا با پدربزرگ پدری‌ام آشنا شد. باقی خانواده مقیم بروکسل شدند، یکیشان در تگزاس فروشگاه خشکبار باز کرد. پدربزرگ پدری‌ام، اینوج یوت، اهل ورشو بود. او هم مثل پدربزرگ مادری‌ام سابقه خدمت نظام در ارتش روسیه را داشت. گویا در حوالی جنگ روسیه و ژاپن در 1904 و 1905 از ارتش متواری می‌شود و راهی غرب، هر چند در چند مرحله، قبل از جنگ جهانی اول به بلژیک می‌رسد. سپس او و مادربزرگم، با خانواده‌های بزرگترشده‌شان، با پیش‌دستی بر پیش‌روی ارتش آلمان به بلژیک در اوت 1914 به لندن می‌آیند. هر دو سال‌های جنگ جهانی را در لندن به سر می‌کنند، و همان‌جا ازدواج می‌کنند و صاحب دو فرزند می‌شوند. در 1919 به آنتورپ برمی‌گردند و پدرم یوزف ایزاک یوت، در 1920 در آن‌جا به دنیا می‌آید. نام کوچکم، تونی، اسمی است که پیش‌تر در خانواده اویگیل وجود داشته و بعد روی من گذاشته‌اند....»

درباره نویسندگان «در باب قرن بیستم»
تونی رابرت جات، مورخ و مقاله‌نویس انگلیسی ـ آمریکایی است. تونی جات سال 1948 در لندن متولد شد. او استاد دانشگاه بود و در تاریخ اروپا نیز تخصص داشت. جات در سال 1972 مدرک دکترای خود را دریافت کرد و تا سال 1978 تاریخ مدرن فرانسه درس می‌داد. دور‌ه‌ی کوتاهی او در دانشگاه کالیفرنیا به تدریس تاریخ اجتماعی مشغول شد و سپس به انگلیس برگشت. اما دوباره به نیویورک رفت. زمانی‌که تونی جات دوباره به نیویورک نقل مکان کرد، به سمت استاد تاریخ ماریا ریمارک و استاد مطالعات اروپا در دانشگاه نیویورک درآمد. همچنین جات مدیر مؤسسه اریج ماریا ریمارک شد.
او همکار مداوم در بررسی کتاب‌ها در شهر نیویورک نیز بود. تونی جات سال 1996 برای عضویت آکادمی علوم و دانش‌های آمریکا و سال 2007 عضو همکار آکادمی انگلستان انتخاب شد. او درباره خودش اینطور گفته است: «من خودم را اول از همه معلم تاریخ می‌دانم، بعد نویسنده تاریخ اروپا، بعد مفسر امور اروپا.»
از دیگر آثار او که به فارسی ترجمه شده‌اند؛ می‌توان «کلبۀ خاطرات: بداهه‌های بی‌پیرایه»، «بار مسئولیت: بلوم، کامو، آرون و قرن بیستم فرانسه»، «شر زمین را در می‌نوردد» را نام برد.
تونی جات در ششم آگوست سال 2010 در منتهن نیویورک چشم ازجهان فروبست.
تیموتی اسنایدر: نویسنده و تاریخ‌نگار آمریکایی است. اسنایدر سال 1969 در جنوب غربی اوهایو متولد شده است. او تحصیلاتش را در دانشگاه براون رشته‌ی تاریخ و علوم سیاسی گذراند و توانست مدرک دکترایش را در تاریخ مدرن از دانشگاه آکسفورد دریافت کند. اسنایدر استاد تاریخ دانشگاه ییل و همچنین عضو دائم انستیتوی علوم انسانی وین است. تیموتی اسنایدر در شورای روابط خارجی ایالات متحده نیز عضویت دارد. از دیگر آثار اسنایدر می‌توان «در برابر استبداد»، «در مسیر نا آزادی» را نام برد.

درباره ترجمه فارسی کتاب «در باب قرن بیستم»
کتاب «در باب قرن بیستم» در گفتگو با تیموتی اسنایدر توسط «محسن قائم مقامی» به فارسی برگردانده شده است. چاپ و نشر کتاب برای علاقه‌مندان را نشر چشمه به عهده داشته است.

رتبه کتاب «در باب قرن بیستم» در گودریدز: 4.26 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down