کتاب | علوم انسانی | فلسفه | اندیشه و تفکر | متفکران بزرگ
متفکران بزرگ شابک: 9786008987888 324 صفحه 297 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 700 متفکران بزرگ تام انجی یر صالح نجفی کاوه بهبهانی جمعی از مترجمین علوم انسانی فلسفه اندیشه و تفکر

1,762,500 ریال 2,350,000 ریال

ناشر: لگا

چاپ دوم

کتاب«متفکران بزرگ فلسفۀ اخلاق» با گردآوری و تنظیم «تام انجی‌پر»
Moral philosophy: the key thinkers
کتاب «متفکران بزرگ فلسفۀ اخلاق» با گردآوری و تنظیم «تام انجی‌پر» سیری در تاریخ فلسفۀ اخلاق غرب است. کتاب خواننده را با افکار و اندیشه‌های اندیشمندان مهمی آشنا می‌کند. نویسندگانی که درباره مباحث کتاب توضیحاتی نوشته‌اند هر کدام در زمینۀ فلسفه صاحب‌نظر هستند. فلسفۀ اخلاق شاخه‌ای از فلسفه است که به استدلال درباره‌ی پرسش‌های بنیادین علم اخلاق می‌پردازد و آن را بررسی می‌کند. درستی و نادرستی امور، شناخت مواردی نظیر خیر و شر، همچنین بازشناسی فضایل مسائل بنیادین اخلاق را شکل داده‌اند. فلسفۀ اخلاق یکی از رویکردهای علم اخلاق به شمار می‌رود که بدون در نظر گرفتن نقش و اهمیت آن نمی‌توان درک درست و کاملی از اخلاق و اخلاقیات به دست آورد. فلسفۀ اخلاق در موارد بحرانی یا فوری به دادمان نمی‌رسد، ولی اصول و مسائل اخلاقی که با رویکرد فلسفه اخلاق مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرند اتفاقات و رویدادها را در قالب پیش‌بینی‌های ممکن و غیر ممکن بیان می‌کند.
کتاب «متفکران بزرگ فلسفۀ اخلاق» برای علاقه‌مندان به فلسفۀ اخلاق و دوستداران اخلاق‌پژوهی به طور تخصصی مناسب و مفید است. همچنین کتاب برای مبتدیان دوستدار فلسفۀ اخلاق نیز مناسب و قابل درک است.

درباره کتاب «متفکران بزرگ فلسفۀ اخلاق»
کتاب «متفکران بزرگ فلسفۀ اخلاق» با افلاطون آغاز می‌شود و با فیلسوف معاصر اسکاتلندی پایان می‌پذیرد. در این میان جای اندیشمندان بسیاری هم خالی است. نویسندگان مطالب با دیدگاه‌هایی منحصربه‌خود به واکاوی اندیشه‌های فیلسوفان بزرگ می‌پردازند. به گفته تام انجی‌بر «کند وکاو در تاریخ فلسفه، می‌تواند اساسا از “فلسفه ورزیدن” جدا باشد». فهرست مندرج در کتاب عبارت است از: افلاطون، ارسطو، رواقی‌ها، توماس آکویناس، دیوید هیوم، ایمانوئل کانت، گئورگ فریدریش هگل، کارل مارکس، جان استوارت میل، فریدریش نیچه، السدر مک‌اینتایر.
در بخشی از مقدمۀ کتاب «متفکران بزرگ فلسفۀ اخلاق» می‌خوانیم:
«کتاب پیش‌رو قرار است نگاهی تاریخی به اخلاق‌پژوهی بیندازد و مخاطب اگر با این بصیرت از تاریخ به سراغ متن برود، در خواهد یافت که چطور تلقی خطی از زمان در فلسفه‌ورزی دود می‌شود و به هوا می‌رود، چطور مفهومی حاشیه‌ای برای اندیشمندی به متن اندیشمند دیگری بدل می‌شود و متن یکی حاشیۀ دیگری است. برای نمونه چطور پاره‌ای از اندیشمندان مدرن ایدۀ میمسیس ارسطویی را در بسترهای گوناگون احیا می‌کنند. چطور رگه‌هایی از اندیشۀ فهم‌گرایانۀ جورج ادوارد مور را در ارسطو می‌توان یافت. لیندا زگزبسکی چطور مفهوم فرونوسیس و فرونیموس را از ارسطو می‌گیرد و در ترکیب با نظریه‌ای برای معنا، متأثر از پاتنم و کریپکی، نظریۀ خود، موسوم به سرمشق‌گرایی را می‌پروراند یا چطور ردپای خودانگیختگیِ کنش‌های آدمی هانا آرنت را می‌توان در آکویناس یافت یا چطور می‌توان مفهوم جهان ـ‌ شهروندی را در اندیشۀ فیلسوفان رواقی یافت یا نیچه چطور با واژگون‌سازی و بازسنجی ارزش‌های جا افتاده فروغ دروغیت آن‌ها را می‌ستاند و موارد بسیاری از این دست.»

درباره نویسندگان کتاب «متفکران بزرگ فلسفۀ اخلاق»
تام انجی‌یر: استاد فلسفه دانشگاه کنت، صاحب اثر «کی‌یرکگور یا نیچه: فلسفۀ اخلاق با لحن تازه» و «تخنه در فلسفۀ اخلاق ارسطو: ماهر شدگی در زندگی اخلاقی».
ویویِن بولند: کشیش طریقت واعظان دوبلین و رم صاحب اثر«تصوراتی دربارۀ خداوند طبق آرای قدیس توماس آکویناس»
کریستِربوتشویست: استاد راهنما و سرپرست در کالج مسیح در دانشگاه آکسفورد صاحب اثر «فایده‌گرایی: راهنمای سرگشتگان».
تیموتی چپل: استاد فلسفه و مدیر بخش اخلاق‌پژوهی دانشگاه، صاحب اثر«ارزش‌های بشری:جستارهای تازه درباب اخلاق‌پژوهی و قانون طبیعی»، «خویشتن گریزناپذیر»، «خوانش تئایتتوس افلاطون»، «ارزش‌ها و فضیلت‌ها: ارسطو‌گرایی در فلسفۀ اخلاق معاصر»، «مطالبه‌گری اخلاقی» و «اخلاق‌پژوهی».
کن جمز: استاد دانشگاه ییل و دانشگاه کنتیکت آمریکا، صاحب اثر «فروید و نیچه در باب والایش»، «ما ضرورتا با خویش غریبه خواهیم ماند: پیام اصلی تبارشناسی نیچه» و «تبارشناسی اخلاق نیچه: جستارهای انتقادی».
جیکوب کلاین: استاد دانشگاه کولگیت نیویورک آمریکا و صاحب مقاله «ائودایمون باوری رواقی و سنت قانون طبیعی».
پیترمیلیکان: استاد فلسفۀ هرتفورد دانشگاه آکسفورد، میلیکان پژوهش‌های مفصلی درباره هیوم انجام داده است. مجموعۀ «خوانش هیوم در باب فهم بشر» از آثار اوست.
شان سِیرس: استاد فلسفۀ دانشگاه کنت صاحب اثر «مارکس و بیگانگی»، «جستارهایی در باب مضامین هگلی»، «مقدمه‌ای بر جمهوری افلاطون».
کریستف شورینگا: پژوهشگر مؤسسه تبادلات آکادمیک آلمان در دانشگاه صنعتی برلین که چند مقاله هم تاکنون درباره نیچه به چاپ رسانده است.
دیوید سالمن: مدیر مرکز اخلاق‌پژوهی و فرهنگ دانشگاه نوتردام، صاحب اثر «اخلاق پزشکی در نوتردام» و «خیرعمومی: چشم‌اندازهای ارسطویی کنفسیوسی».
زلف واکِر: استاد راهنمای کالج مگدالن آکسفورد صاحب اثر «کانت»، «نظریه تطابقی حقیقت» و «کانت و قانون اخلاق».
کنت‌آر. وِستفال: استاد فلسفۀ دانشگاه ایست آنگلیا، صاحب اثر «اثبات استعلایی کانت برای واقع‌گرایی».

درباره ترجمه فارسی کتاب «متفکران بزرگ فلسفۀ اخلاق»
عنوان اصلی کتاب Moral philosophy: the key thinkers نام دارد که توسط چندین مترجم به فارسی ترجمه شده است. صالح نجفی، کاوه بهبهانی، مهدی اخوان، محمد زندی، میثم غلامی، سیدعلی حسینی از مترجمان کتاب هستند. کتاب با کوشش و ویرایش کاوه بهبهانی تکمیل و توسط نشر لِگا برای علاقه‌مندان به فلسفه چاپ و منتشر شده است.

رتبه کتاب «متفکران بزرگ فلسفۀ اخلاق» در گودریدز: 4 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down