کتاب | علوم انسانی | ادبیات | ادبیات فرانسه | دجله به حال تو ناله کند
دجله به حال تو ناله کند شابک: 9786004056991 88 صفحه 100 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 550 دجله ناله امیلی ین ملفتو ابوالفضل الله‌دادی علوم انسانی ادبیات ادبیات فرانسه

1,050,000 ریال 1,500,000 ریال

ناشر: ثالث

چاپ چهارم

کتاب «دجله به حال تو ناله کند» نوشته امیلی‌ین ملفتو
کتاب «دجله به حال تو ناله ‌کند» نوشته امیلی‌‌ین ملفتو داستانی کوتاه و کم‌حجم از زندگی یک زن در عراق است. زندگی زنی که اسیر خشونت و جنگ شده است. امیلی‌ین ملفتو در کنار زندگی خشونت بار شخصیت داستان از زبان رود دجله هم حرف‌هایی در داستان برای خواننده بازگو می‌کند. دجله از جنگ، ظلم خشونت و آنچه سال‌ها بر سرزمین عراق گذشته می‌گوید، تا مخاطب را بیشتر با این سرزمین آشنا کند. داستان «دجله به حال تو ناله می‌کند» در عراق معاصر و با تجربیات ملفتو روایتی به یادماندنی برای مخاطب خلق کرده است.

در بخشی از داستان «دجله به حال تو ناله ‌کند» می‌خوانیم:
«هر آنچه از لباس‌ها مانده بود آویزان کردم. از همان بن‌بستمان بامِ خانه‌های شهر را می‌دیدم. همه‌جا همان چادرهای سیاه دیده می‌شد که آویزان کرده بودند تا خشک شوند. همه‌جا رد گزش خورشید به چشم می‌خورد. خم که می‌شدم می‌توانستم دجله، این رود بلند و کند و ساکت، را ببینم با بوی رطوبتش و چمن‌های گندیده‌اش. از بغداد که آمدیم، محلِ محبوبم دجله بود. می‌رفتم لب رود می‌نشستم. ماهیگیران را تماشا می‌کردم که کپورهای براق را در تورهایشان بالا می‌کشیدند. تابستان‌ها پسرها با ژست‌های زمخت در گل‌ولای نقره‌گون شنا می‌کردند. من شنا نمی‌کردم، همان‌جا لب آب می‌ماندم. همۀ عمرم احساس کردم در حاشیۀ زندگی مانده‌ام. سپس خون، همان نخستین خونِ چسبناکِ سیه‌فامِ بین پاهایم از راه رسید و مامان گفت دیگر باید یاد بگیرم خودم را نگه دارم، بیرون خانه ول نچرخم و گیس‌های بافته‌ام را بپوشانم. یک شب امیر پالتوی سیاه گشادی سمتم انداخت و گفت از آن به بعد باید عبایه‌ سر کنم. هیچ کس دم نزد. سگرمه‌های برادرم، علی، در هم رفت و تصور کردم الان چیزی می‌گوید و پالتوی سیاه را پس می‌زند. اما او سکوتش را حفظ کرد، نگاهی آمیخته با دلسوزی و شرم به من انداخت، سپس نگاهش را پایین دوخت و چشم‌هایش را از چشم‌هایم دزدید. بعد از آن دیگر حق نداشتم بروم لب دجله بنشینم. یقۀ لباس‌ها را پهن کردم و از نردبان چوبی پایین رفتم. باد به این زودی سوزاننده شده بود. به بنین گفتم باید بروم بیمارستان. او دستش را گذاشت روی شکم گِردش؛ بچۀ امیر. زندگی. عصبانی شده بود؛ عجب فکر غیر قابل تصوری بود. بیرون رفتن در آن گرما.»

درباره نویسنده کتاب «دجله به حال تو ناله کند»
امیلی‌ین ملفتو خبرنگار و عکاس مستقل است. او پس چندسال کار برای خبرگزاری فرانسه، از سال 2015 آزادانه و مستقل در قسمت‌هایی از دنیا و عراق فعالیت کرده است. فعالیت‌های ملفتو جوایزی هم به همراه داشته است. او برای پروژۀ «البنات» یا دختران جایزۀ بزرگ عکاسی مستند آکادمی بین‌المللی فروم را دریافت کرد. «البنات» عکاسی از دختران جنوب عراق است. امیلی‌ین ملفتو همچنین برای رمان «دجله به حال تو ناله کند» برندۀ جایزۀ گنکور رمان اول 2021 شده است.

درباره ترجمه فارسی کتاب «دجله به حال تو ناله ‌کند»
کتاب «دجله به حال تو ناله کند» توسط ابولفضل الله دادی به فارسی ترجمه شده است. نشر ثالث کتاب را برای علاقه‌مندان منتشر کرده است.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده