کتاب | علوم انسانی | فلسفه | اندیشه و تفکر | دین پس از متافیزیک
دین پس از متافیزیک شابک: 9786220403609 342 صفحه 351 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1100 متافیزیک مارک راتال جمعی از نویسندگان علی اصغر مصلح علوم انسانی فلسفه اندیشه و تفکر

552,500 ریال 650,000 ریال

ناشر: ققنوس

چاپ یکم

کتاب «دین پس از متافیزیک» به‌قلم جمعی از نویسندگان و ویراستۀ مارک راتال
مقالاتی درباره فلسفۀ دین. کتاب «دین پس از متافیزیک»، با عنوان اصلی Religion After Metaphysics، کتابی است در حوزه فلسفۀ دین که در آن از منظر متفکران گوناگون از نسبت دین با تفکر معاصر و دنیای مدرن و پسامدرن سخن رفته است. موضوع محوری کتاب «دین پس از متافیزیک» این است که در روزگاری که متافیزیک، به‌عنوان پشتوانۀ سنتی دین، متزلزل شده است چه مفهوم تازه‌ای می‌توان برای دین در نظر گرفت. آنچه در مقالات مختلف کتاب «دین پس از متافیزیک» مشهود است این موضوع است که به‌رغم تزلزل متافیزیک و دگرگونی‌های فلسفی و علمی گوناگونی که جهان در عصر مدرن و پسامدرن به خود دیده است، دین همچنان مفهومی زنده و مهم است و در تفکر و زندگی معاصر جایگاهی ویژه را به خود اختصاص داده است.
در کتاب «دین پس از متافیزیک» از امکانات تازه‌ای سخن رفته است که بعد از متافیزیک و در عصر جدید برای فهم دین وجود دارد.
چنانکه در پیشگفتار علی‌اصغر مصلح، ویراستار ترجمۀ فارسی کتاب «دین پس از متافیزیک»، اشاره شده است مقالات این کتاب حاصل کنفرانسی است با عنوان «دین پس از هستی – یزدان‌شناسی» که در سال 2001 با مسئولیت مارک راتال، هایدگرشناس امریکایی که ویراستار کتاب «دین پس از متافیزیک» است، برگزار شد.
متن اصلی کتاب «دین پس از متافیزیک» برای اولین بار در سال 2003 زیر نظر مارک راتال به چاپ رسیده است.

مروری بر کتاب «دین پس از متافیزیک»
کتاب «دین پس از متافیزیک» از پیشگفتار مارک آ. راتال، ویراستار کتاب، مقدمه‌ای از او با عنوان «متافیزیک و هستی – یزدان‌شناسی» به‌ترجمۀ رضا دهقانی و ده مقاله از متفکران مختلف متخصص حوزه فلسفۀ دین تشکیل شده است. این ده مقاله عبارتند از: «عشق و مرگ نزد نیچه» نوشتۀ رابرت پیپین و ترجمۀ محمد شکری، «پس از هستی – یزدان‌شناسی: فلسفه بین علم و دین» نوشتۀ جیانی واتیمو و ترجمۀ لیلا کبریت‌چی، «ضد کشیش‌گرایی و خداناباوری» نوشتۀ ریچارد رورتی و ترجمۀ منیره طلیعه‌بخش، «ساختارهای بستۀ جهان» نوشتۀ چارلز تیلور و ترجمۀ ریحانه صارمی، «بین زمین و آسمان: نظر هایدگر در باب زندگی پس از مرگِ خدا» نوشتۀ مارک آ. راتال و ترجمۀ محمدمهدی فلاح، «مسیحیت عاری از هستی – یزدان‌شناسی: تقریر کی‌یرکگور از حرکتِ نفس از یأس به سُرور» نوشتۀ هیوبرت ل. دریفوس و ترجمۀ صالح نجفی، «دین پس از هستی – یزدان‌شناسی» نوشتۀ آدریان پپرزاک و ترجمۀ مهدی پارسا، «تجربۀ خدا و ارزش‌شناسی امر ناممکن» نوشتۀ جان د. کاپوتو و ترجمۀ آزاده فضلی، «فلسفۀ یهودی پس از متافیزیک» نوشتۀ لئورا باتنیتسکی و ترجمۀ محمدابراهیم باسط و «"پایان متافیزیک" به مثابۀ یک امکان» نوشتۀ ژان‌لوک ماریون و ترجمۀ انگلیسی دَریل لی و ترجمۀ فارسی نوشین شاهنده.
در مقالۀ نخست کتاب «دین پس از متافیزیک» رابرت پیپین به تفسیر «حکمت شادان» نیچه پرداخته است. علی‌اصغر مصلح در پیشگفتار کتاب درباره اینکه چرا این مقاله به‌عنوان اولین مقالۀ کتاب «دین پس از متافیزیک» انتخاب شده و در تدوین متن اصلی کتاب پیش از باقی مقالات قرار گرفته است می‌نویسد: «در واقع، چنان‌که از مفاد کتاب برمی‌آید، با تعابیر درخشان نیچه بود که جهان متوجه شرایط جدیدی شد که وارد آن شده است؛ تا جایی که برخی این دوران را جهان پسانیچه‌ای نامیده‌اند.»
در مقاله‌های دوم و سوم کتاب «دین پس از متافیزیک» جیانی واتیمو و ریچارد رورتی از امکان حضور دین در جهان معاصر گفته‌اند. احیاء و تجدید حیات دین در جهان معاصر موضوع این مقالات است.
مقالۀ چهارم کتاب مقاله‌ای است از چارلز تیلور، هگل‌شناس مشهور کانادایی، که چنانکه در پیشگفتار علی‌اصغر مصلح بر ترجمۀ فارسی کتاب اشاره شده «بخشی از کتاب معروف تیلور با عنوان عصر سکولار است که در سال 2007 برای اولین بار انتشار یافت و بحث‌های بسیاری برانگیخت.» تیلور در این مقاله بحثی را در باب ساختارهای اساسیِ مفهوم جهان بسته پیش می‌کشد و براساس این بحث به توصیف وضعیت دین در جوامع مدرن می‌پردازد.
مقالۀ پنجم کتاب «دین پس از متافیزیک» را مارک آ. راتال، ویراستار کتاب، نوشته است. راتال در این مقاله براساس دیدگاه‌های هایدگرِ متأخر از جایگاه دین در دنیای مدرن سخن می‌گوید.
در مقالۀ ششم کتاب، هیوبرت دریفوس، هایدگرشناس مطرح امریکایی، با اتکا بر دیدگاه‌های سورن کی‌یرکگور تفسیری اگزیستانسیالیستی از دین ارائه می‌دهد. موضوع این مقاله دین پس از دوران هستی‌ - یزدان‌شناسی است.
مقالۀ هفتم کتاب، به‌قلم آدریان پپرزاک، مواجهه‌ای انتقادی با ایده هستی - ‌یزدان‌شناسی هایدگر و بحثی در باب این مفهوم و ناسازگاری‌های آن است. الگوی نظری این مقاله دیدگاه‌های لویناس است.
در مقالۀ هشتم کتاب «دین پس از متافیزیک» جان د. کاپوتو با نگاه به فرونیموس یونانی از ایده امید به امر ناممکن سخن گفته و این ایده را به عنوان محوری برای دینداری در جهان پس از هستی - ‌یزدان‌شناسی مطرح کرده است.
مقالۀ نهم کتاب «دین پس از متافیزیک» نوشتۀ لئورا باتنیتسکی است. در این مقاله به بسط ایده دین پس از هستی‌ - یزدان‌شناسی در عالم یهودیت براساس دیدگاه‌های لویناس و لئو اشتراوس که هر دو از متفکران یهودی‌اند پرداخته شده است.
در مقالۀ دهم کتاب، ژان‌لوک ماریون مفاهیمی از فلسفۀ هایدگر را توضیح داده و به تفسیر آن‌ها پرداخته است.
کتاب «دین پس از متافیزیک» به‌ترجمۀ گروهی از مترجمان که نامشان آمد و با پیشگفتاری مفصل از علی‌اصغر مصلح و توضیح او درباره مقالات این کتاب و زمینۀ بحث‌های مطرح‌شده در آن و نیز توضیح درباره ترجمۀ فارسی کتاب در انتشارات ققنوس منتشر شده است.

رتبۀ کتاب «دین پس از متافیزیک» در گودریدز: 3.38 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین مترجم