کتاب | علوم انسانی | فلسفه | اندیشه و تفکر | هنر حفظ آبرو
هنر حفظ آبرو شابک: 9789642134458 82 صفحه 104 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1400 آبرو آرتور شوپنهاور علی عبداللهی علوم انسانی فلسفه اندیشه و تفکر

320,000 ریال 400,000 ریال

ناشر: مرکز

چاپ چهارم

هنر حفظ آبرو
آنچه احترام و آبرو می‌دانیم دقیقاً چیست؟ این موضوعی است که آرتور شوپنهاور در کتاب هنر حفظ آبرو دربارة آن بحث کرده است. شوپنهاور در این کتاب به تأمل و کند و کاو در مفهوم احترام و آبرو و جوانب و تعاریف گوناگون آن پرداخته و ضمن بررسی این مفهوم در چشم‌اندازی تاریخی، با دیدی انتقادی در برخی کلیشه‌های جاافتاده و قدمایی در تعریف آبرو و احترام نیز تردید وارد کرده است، از جمله در برخی شیوه‌های اعادة حیثیت که در قدیم رایج بوده و نیز در برخی پندارهای موهوم و متوهمانه از آبرو که به باور شوپنهاور در حقیقت ربطی به مقولۀ آبرو نداشته‌اند و ندارند. شوپنهاور در این کتاب، چنانکه علی عبداللهی در مقدمه‌اش بر ترجمۀ فارسی آن اشاره کرده است، به شیوة همیشگی خود «بحث را در پرتو حکمت عملی و به صورت عینی تبیین می‌کند و تا حد ممکن از نظریه‌پردازی تجریدی صرف به شیوه‌ی سایر فیلسوفان می‌پرهیزد.» و باز چنانکه در همین مقدمه اشاره شده در بسط مفهوم آبرو و تبیین این مفهوم «به آثار ادبی، اخلاقی و گفتاوردهای قدمای باستان در مورد آن بسیار توسل می‌جوید».
کتاب از یک پیش‌درآمد، «پیش‌نویس رساله‌ای در باب آبرو»، دو فصل با عنوانهای «در باب آبرو و حقیقت» و «گذار از آبرو به توهم» و پیوستی به نام «طرح رساله‌ای در باب آبرو» تشکیل شده است.
کتاب هنر حفظ آبرو با ترجمه و مقدمۀ علی عبداللهی در نشر مرکز منتشر شده است. در پایان ترجمۀ فارسی کتاب معرفی برخی آثار شوپنهاور که به فارسی ترجمه شده‌اند آمده است.
دربارة نویسنده: آرتور شوپنهاور (1860 – 1788)، فیلسوف آلمانی.

ادامه keyboard_arrow_down