کتاب | کودک | کودک | داستان کودک | دنیا بهار امسال تمام می شود
دنیا بهار امسال تمام می شود شابک: 9786222740580 340 صفحه 278 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1000 دنیا بهار امسال تمام استیسی مک آنلتی ساناز اعتمادی کودک کودک داستان کودک

483,000 ریال 690,000 ریال

ناشر: پرتقال

چاپ یکم

رمان «دنیا بهار امسال تمام می‌شود» نوشتۀ استیسی مک‌آنلتی
یک رمان نوجوانانۀ طنزآمیز درباره فضای مجازی و پایان دنیا. رمان «دنیا بهار امسال تمام می‌شود»، با عنوان اصلی The World Ends in April، رمانی است درباره حرف‌های رایج و معمول درباره پایان دنیا و نابودی زمین و نقش اینترنت و فضای مجازی در آخرالزمانی جلوه دادن اوضاع جهان. پایان دنیا البته موضوعی است قدیمی که ادبیات و سینمای علمی ـ تخیلی سال‌های سال است از آن تغذیه می‌کنند؛ اما استیسی مک‌آنلتی در رمان «دنیا بهار امسال تمام می‌شود» از منظری دیگر و متفاوت با داستان‌های علمی ـ تخیلی به این قضیه نگاه کرده و در زمینه‌ای واقع‌گرایانه و در متن زندگی روزمره نوجوانان به موضوع پایان دنیا پرداخته و نقش اینترنت را در زندگی نوجوانان نشان داده است.
در رمان «دنیا بهار امسال تمام می‌شود»، از خلال روایت درگیری شخصیت‌‌های رمان با موضوع پایان دنیا، از نارضایتی و احساس ملال و دلزدگی نوجوانان از یکنواختی زندگی و احساس نیاز آن‌ها به تجربه‌های متفاوت و هیجان‌انگیز و همچنین از مناسبات آن‌ها با دنیای بزرگسالان و دلبستگی‌ها و دلشوره‌های آن‌ها سخن رفته است. اینترنت و فضای مجازی یکی از موضوعات محوری رمان «دنیا بهار امسال تمام می‌شود» است. مک‌آنلتی در این رمان سعی دارد، ضمن طرح قصه‌ای جذاب و طنزآمیز، به نوجوانان آموزش دهد که چطور در مواجهه با انبوه اخبار و اطلاعات در فضای مجازی این مهارت را پیدا کنند که درست را از نادرست تشخیص بدهند.
متن اصلی رمان «دنیا بهار امسال تمام می‌شود» نخستین بار در سال 2019 منتشر شده است.

مروری بر رمان «دنیا بهار امسال تمام می‌شود»
اِلنور دراس، راوی نوجوان رمان «دنیا بهار امسال تمام می‌شود»، دانش‌آموز دوره متوسطه است. النور دختری است که مادرش را از دست داده و با پدر و برادران کوچک‌ترش زندگی می‌کند. پدربزرگ النور مدام او و برادرانش را مجبور به شرکت در تمرین‌های فرار می‌کند. این تمرین‌ها تدارک دیده شده‌اند تا پدربزرگ از طریق آن‌ها خانواده‌اش را از انواع و اقسام فجایعی که به گمان او دنیا را تهدید می‌کنند محافظت کند. برادران النور به تمرین‌های فرار به چشم تفریح و بازی می‌نگرند اما النور نوجوان چندان حوصلۀ این تمرین‌ها را ندارد و به حقانیت دلواپسی‌های مدام پدربزرگش درباره پایان دنیا و فجایع قریب‌الوقوع مشکوک است. پدر النور هم چندان این قضایا را جدی نمی‌گیرد. پدربزرگ اما با اعتقاد راسخ به تدارک تمرین‌های فرار ادامه می‌دهد چون معتقد است همیشه باید آمادگی لازم را برای وقوع فجایع بزرگ داشت. او می‌خواهد رمز بقا در لحظۀ وقوع فاجعه و پس از آن را به خانواده‌اش بیاموزد. رمان «دنیا بهار امسال تمام می‌شود» با روایت طنزآمیز یکی از همین تمرین‌های فرار آغاز می‌شود. اما در ادامه می‌بینیم که فاجعۀ احتمالی برای النور هم دغدغه می‌شود، چون النور بعد از یک تمرین فرار کسالت‌بار، در حالی که برای عقب‌انداختن انجام تکالیف مدرسه‌اش در اینترنت جستجو می‌کند و دنبال عکس‌نوشته‌های خنده‌دار درباره پایان دنیا می‌گردد و می‌خواهد اگر چیز بامزه‌ای در این باره پیدا کرد آن را به پدربزرگش نشان بدهد، ناگهان با مطلبی به‌ظاهر جدی درباره پایان دنیا مواجه می‌شود؛ مطلبی با عنوان «دنیا بهار امسال تمام می‌شود» از یک دانشمند دانشگاه هاروارد که در آن برخورد سَیارکی به زمین پیش‌بینی شده است. طبق پیش‌بینی آن دانشمند این برخورد فاجعه‌بار قرار است در اواخر ماه آوریل اتفاق بیفتد. خانواده النور، به یُمنِ ممارست‌های پدربزرگ برای انجام تمرین عملیات فرار، همیشه برای فاجعه آماده‌اند اما بقیه هم آیا این آمادگی را دارند؟ این موضوعی است که برای النور دغدغه می‌شود چون او به هشدار دانشمند اعتماد کرده و آن را جدی گرفته است. النور با خواندن پیش‌بینی برخورد سیارک به زمین نگران هم‌کلاسی‌هایش می‌شود. از طرفی او بابت اینکه یکی از دوستان صمیمی‌اش به نام مَک جفرسون، که سیاه‌پوستی تقریباً نابیناست، دارد از مدرسۀ آن‌ها به مدرسه‌ای دیگر می‌رود ناراحت است و این هم یکی از دغدغه‌های اوست. النور وقتی مطمئن می‌شود که هشدار دانشمند جدی است دست‌به‌کار می‌شود تا دیگران را نیز از خطر برخورد سیارک به زمین آگاه کند. ادامۀ رمان اما به نحوی رقم می‌خورد که تجربه‌ای تازه را درباره زندگی به النور می‌آموزد.
در پایان رمان «دنیا بهار امسال تمام می‌شود» توضیحاتی از نویسنده است. مک‌آنلتی در پایان کتاب به خوانندگانش اطمینان خاطر داده است که خطر بزرگی از جانب سیارک‌ها کره زمین را تهدید نمی‌کند و سیارک‌ها نمی‌توانند زمین را نابود کنند و پایان دنیا را رقم بزنند. او اطلاعاتی درباره شهاب‌سنگ و سیارک را در پایان کتاب گرد آورده است و البته آموزش‌هایی هم برای تدارک کیف نجات ارائه داده است. این آموزش‌ها اما نه برای مقابله با خطرات تخیلی و غیرواقعی بلکه برای مقابله با خطرات ناشی از فجایع طبیعی مثل زلزله و طوفان و نظایر این‌ها در پایان کتاب ارائه شده‌اند. بخشی دیگر از ضمایم کتاب «دنیا بهار امسال تمام می‌شود» به آموزش تشخیص منابع اینترنتی معتبر و نامعتبر اختصاص دارد. در این بخش روش‌های تشخیص سایت‌های جعلی و نامعتبر اینترنتی از سایت‌های معتبر آموزش داده شده تا کسی گولِ اخبار و اطلاعات اینترنتی جعلی را نخورد.

درباره استیسی مک‌آنلتی، نویسنده رمان «دنیا بهار امسال تمام می‌شود»
استیسی مک‌آنلتی (Stacy McAnulty) نویسنده امریکایی کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان است. او قبلاً مهندس مکانیک بوده است. «فرمول نجات پی»، «من خورشید هستم» و «من ماه هستم» از دیگر کتاب‌های مک‌آنلتی‌اند.

درباره ترجمۀ فارسی رمان «دنیا بهار امسال تمام می‌شود»
رمان «دنیا بهار امسال تمام می‌شود» با ترجمۀ ساناز اعتمادی در نشر پرتقال منتشر شده است. ساناز اعتمادی، متولد 1358، مترجم کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان است. از ترجمه‌های او می‌توان به کتاب‌های «دایره»، «مثلث»، «مالاماندِر: هیولای دریا»، «یک راسو دنبالم افتاده»، «کتاب من و معلمم»، «چراغ کوچکی برای شب»، «ستاره بان» و «جوهری که جان گرفت» اشاره کرد.

رتبۀ رمان «دنیا بهار امسال تمام می‌شود» در گودریدز: 3.92 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down